آب بندان حیدرکلای بابل

آب بندان حیدرکلای بابل

آب بندان حیدرکلای بابل یا همان سادات محله با مساحتی بالغ بر ۳۹ هکتار در کمربندی شرقی بابل قرار دارد و یکی از بزرگترین آب بندان‌های کشورمحسوب می‌شود که محل رویش لاله آبی یا لوتوس هندیست که در کشور ما به اشتباه به اسم نیلوفر آبی شناخته می‌شود. آغاز دوره گل‌دهی لاله های آبی اواخر خرداد ماه تا اوایل تیر و پایان دوره گل دهی اواخر تابستان است. لاله آبی از گیاهان شناوری محسوب می‌شود که ریشه آن داخل آب قرار دارد و ساقه و برگ‌ها و گل در خارج از آب است، ولی در تماس با آن یعنی به شکل شناور در سطح آب مشاهده می‌شود. لاله آبی گیاه ملی کشورهایی نظیر هند و ویتنام است.

در این آب بندان پرندگان بیشماری نظیر چنگرنوک سرخ و نوک سفید، حواصیل کوچک یا گاوچرانک، سسک بزرگ و کوچک، پرستوهای دریائی، چلچله، ماهی خورک، طاووسک و کشیم یا پرلا زندگی می‌کنند. علاوه بر این پرندگان این آب بندان میزبان ماهی چکاب، اردک ماهی، آمور و کپور هم هست که برخی افراد جهت ماهی‌گیری به این آبندان ساعاتی را سپری می‌کنند. از آب این آب بندان جهت مصارف کشاورزی هم استفاده می‌شود. این آب بندان‌ها می‌توانند کلیه‌های کره‌زمین تصور شوند. چرا که نقش مهمی در تصفیه آب برای اکوسیستم‌های طبیعی دارند. یکی از فواید آب بند همین تصفیه آب‌های آلوده است. منبع ذخیره آبی این آب بندان علاوه بر بارش‌های سالیانه باران، رودخانه ارباب رود از شاخه‌های رودخانه بابل رود است که به علت عبور از فضای شهری مملو از آلودگی است. میزان الودگی این رودخانه که بیشتر به مسیر فاضلاب شباهت دارد به حدیست که علاوه بر بوی نامطبوع آن، توان تصفیه را از این آب بندان رو به کاهش برده است و در صورت استمرار این معضل، آب بندان با مشکل بسیار جدی روبرو می شود.

آب بندان حیدرکلای بابل

 

تالاب حیدر کلا

تالاب حیدر کلا بابل بزرگ‌ترین تالاب استان مازندران با ۳۴ هکتار وسعت به شمار می‌رود که آب این تالاب از رودخانه آقارود و انشعابات آن تأمین می‌شود. گل‌های نیلوفر آبی این تالاب جلوه و زیبایی خاصی را به آن بخشیده‌اند که خرید بلیط هواپیما بابل و سفر به این بخش از شمال ایران را ارزشمند کرده است. بعلاوه این تالاب گونه‌های کمیابی از پرندگان را در خود جای داده که کارشناسان مشغول بررسی تعداد و نوع آن‌ها هستند و در صورت تائید، احتمالاً تالاب حیدر کلا را به ثبت بین‌المللی خواهد رساند. نیلوفرهای آبی این تالاب اما از دیگر دلایلی است که گردشگران را با خرید بلیط هواپیما بابل به سمت خود می‌کشاند. اینجا علاوه بر زیبایی بصری، منافع زیادی را برای روستاییان اطراف تالاب نیز داشته است. مردمان روستاهای حیدرکلا، حاجی کلا، و حمزه کلا با استفاده از آب این تالاب فعالیت‌های کشاورزی انجام می‌دهند و به نوعی می‌توان گفت حیات مردم این ۳ روستا به حیات این تالاب وابسته است. به  همین دلیل شهرداری منطقه در حفظ و احیای این تالاب  می‌کوشد تا علاوه بر رونق کشاورزی، سایر منافع اقتصادی ناشی از حضور گردشگران نیز دست مردمان این خطه سرسبز را بگیرد. اما تنها گردشگران نیستند که با خرید بلیط هواپیما بابل خود را به تالاب حیدر کلا می‌رسانند، خود مازندرانی‌ها نیز آخر هفته‌های خود را با پیاده‌روی در اطراف تالاب به سر می‌رسانند. بعلاوه این تالاب برای علاقه‌مندان به ماهیگیری نیز محیطی ایدئال به شمار می‌رود تا در فصل ماهیگیری با خرید بلیط هواپیما بابل به تالاب حیدر کلا آمده و هم‌زمان با ماهیگیری از سکوت و آرامش این تالاب نیز بهره‌مند شوند.

آب بندان حیدرکلای بابل

مجموعه تفریحی نیلوفر آبی

شهرداری بابل در راستای حفظ تالاب حیدر کلا بابل از چندین سال قبل با همکاری اهالی و کشاورزان منطقه جلسات مختلفی را برگزار کرده‌اند تا از آب این تالاب و زیبایی‌های آن به نحو احسن استفاده شود. در همین راستا، اولین اقدام این سازمان، نظافت و تمیزی تالاب و محوطه‌های اطراف آن و مسیرهای منتهی به آن، از زباله و آشغال بوده است. تا هم زیبایی تالاب نمایان شود و هم به گیاهان و حیوانات ساکن تالاب توجه بیشتری شود. دیگر اقدام شهرداری در راستای حفظ تالاب، احداث حوضچه آرامش بوده تا مانع سرازیر شدن آب کثیف رودخانه‌ها، که صدمات فراوانی به زیست حیوانات و گیاهان می‌زده، می‌شود. ممنوعیت شکارهای غیر مجاز از دیگر اقدامات شهرداری برای این تالاب است. همان‌طور که مشخص است، شهرداری از هیچ اقدامی برای حفظ تالاب دریغ نکرده است. این سازمان قایق پدالی و پارویی، اسب و درشکه، دوچرخه، سرویس‌های بهداشتی و سایر خدمات رفاهی و تفریحی را برای آسایش گردشگران و میهمانان تالاب نیز فراهم کرده است.

شاید تا به حال به تالاب‌ها چندان توجهی نمی‌شد و اهمیت آن‌ها مشخص نبود. اما نیم نگاهی به تالاب‌ها کافی است تا متوجه شویم این پدیده‌های خلقت نه تنها برای حیوانات و گیاهان، که برای انسان‌ها نیز بسیار مفید هستند. تالاب حیدر کلا نمونه‌ای از این تالاب‌ها است که بخشندگی بی حد و حصر خود را به تمامی حیوانات، گیاهان و انسان‌ها ثابت کرده است. امروزه با اهمیت یافتن تالاب‌ها، تالاب حیدر کلا نیز رونق یافته و میزبان گردشگرانی شده که با خرید بلیط هواپیما بابل میهمان آن شده‌اند.

مرتبط:

تالاب لیپار یا تالاب صورتی؟

تالاب كیاكلایه لنگرود

تالاب شادگان _ونیز ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *