گردشگری خارجی-هفتۀ گردشگری

گردشگری خارجی اجماع جهانی علیه ایران را می‌شکند

مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: اگر کشوری می‌خواهد گردشگری خارجی آن رشد کند، باید روابط سالمی با کشورهای دیگر، جامعه و مردم جهانی داشته باشد.

حامد بخشی  اظهار کرد: ما در دو حوزه گردشگری داخلی و خارجی فعالیت می‌کنیم که هر کدام از آن‌ها شکل و شیوه‌های خاص خود را دارند. گردشگری داخلی ما به صورت بومی انجام می‌شود و عمدتاً بر محور رفتارهای شخصیتی و خانوادگی افراد است.

بیش از ۷۰ درصد سفرها با وسایل نقلیه شخصی انجام می‌شود

وی افزود: بیش از ۷۰ درصد سفرها با وسایل نقلیه شخصی انجام می‌شود و از لحاظ اقتصادی معمولاً افراد به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند تا هزینه کمی برایشان داشته باشد. حدود ۴۰ درصد این گردشگران در خانه اقوام و خویشان خود اقامت دارند و هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. به طور متوسط مردم از روند حال حاضر گردشگری داخلی راضی هستند و خود را با آن تطبیق می‌دهند.

بخشی ضمن تاکید براهمیت گردشگری خارجی، خاطر نشان کرد: گردشگران خارجی که به ایران می‌آیند جنبه مهمی ازگردشگری ما را تشکیل م‌یدهند که در رابطه با آن‌ها کمتر کار پژوهشی انجام شده است. این نوع گردشگری اهمیت زیادی برای دیپلماسی عمومی کشور، شکستن اجماع‌هایی که برای ایران شکل می‌گیرد و تصویری که از ایران برای جهان نمایش داده می‌شود دارد. شاخصی که ما در این سال‌ها انجام داده‌ایم پیمایش ملی ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتار شناسی گردشگری ایران بوده که ما این طرح را با حجم پنج هزار گردشگر داخلی و یک هزار گردشگر خارجی انجام دادیم و برای اولین بار ویژگی‌هایی از گردشگری داخلی و خارجی ایران را ارائه کردیم.

پس از سقوط هواپیمای اوکراین گردشگری خارجی ما آسیب شدیدی دید

مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: گردشگری خارجی ایران به شدت تحت تاثیر مسائل بین‌المللی ما قرار گرفته است. به ویژه پس از بازگشت تحریم‌ها و بهم خوردن روابط ما با کشورهای اروپایی و غربی سهم گردشگری خارجی ما از جمله گردشگری سیاحتی به شدت پایین آمده و خیلی از سفرها لغو شده است. پس از ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی بسیاری از سفرهای ایران لغو شد و گردشگری خارجی ما قبل از حتی وجود کرونا آسیب شدیدی دیده بود.

صدمه ۸۰ درصدی به گردشگری خارجی

وی اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه گردشگری خارجی، دو نوع گردشگر داریم، در حوزه سیاحتی معمولاً از کشورهای اروپایی و آسیای شرقی و در حوزه گردشگری زیارتی معمولاً از کشورهای افغانستان، آذربایجان و پاکستان به کشور ما می‌آیند. سقف سفر و هزینه کرد این دو سبک گردشگری باهم متفاوت است. گردشگران زیارتی معمولا به مقصد مشهد و گردشگران سیاحتی به مقصد اصفهان راهی سفر می‌شوند. در حوزه گردشگری بین‌المللی اگرچه درحال حاضر تحت تاثیر کرونا است و با چالش مواجهیم و حتی بعد از کرونا هم این چالش ادامه خواهد داشت. تاسیسات گردشگری خارجی ما واقع در اصفهان، شیراز و یزد با افول ۸۰ درصدی گردشگری خارجی به شدت صدمه می‌بینند.

چالش گردشگری خارجی ما در حوزه بین‌الملل است

مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که گردشگران خارجی پس از سفر به ایران به شدت دیدگاه‌ها و نظراتشان نسبت به ایران تغییر کرده است. متاسفانه ما دیگر این فضا را در اختیار نداریم. با انجام این طرح توصیفی ما نشان دادیم که گردشگران خارجی ما چه رفتارها و چه نگرش‌هایی داشته‌اند. چالش گردشگری خارجی ما در حوزه بین‌الملل است، به این معنی که ضعفی در خدمات ارائه شده نداریم و به محض اعلام تحریم آمریکا بخش زیادی از سفرهای گردشگری ما کنسل شد.

بخشی افزود: اگر کشوری می‌خواهد گردشگری آن رشد کند، باید روابطی عادی با کشورهای دیگر، جامعه و مردم جهانی داشته باشد. آرام‌سازی روابط بین‌المللی با حفظ موضع خود عملکردی است که سطح تنش را مدیریت می‌کند. هدف طرحی که به انجام رساندیم، نشان دادن رفتار و نگرش ایرانیان وخارجی‌ها در حوزه گردشگری است. در این طرح توضیح داده شده است که هر گروه چقدر از نحوه سفر خود رضایت داشتند.

تابستان ۱۴۰۰ گردشگری داخلی ما به رونق خواهد افتاد

وی خاطر نشان کرد: متولی حوزه گردشگری، در کشور و سازمان گردشگری به ما کمک بزرگی نکرده است. ما با سازمان گردشگری، در رابطه با این طرح مراودات زیادی داشتیم که در نهایت منجر به این شد تا بخشی از هزینه را پرداخت کنند. به نظر من بیماری کرونا یک بیماری کوتاه مدت است و ما انتظار داریم در آینده نزدیک و تا سال ۱۴۰۰ واکسن را تولید کنیم و در حال حاضر مرحله حیوانی را پشت سر گذاشته‌ایم و تابستان ۱۴۰۰ گردشگری داخلی ما به رونق خواهد افتاد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

تدوین برنامه جامع گردشگری در دستور کار فراکسیون است

آیا خبرتان است که گردشگری دارد می‌میرد؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *