سفر مجازی به طبیعت-همدان-گذر فرهنگی

آینده همدان به دست ۱۲ بساز بفروش نابود شد!

یک فعال حوزه میراث فرهنگی با بیان اینکه طی ۳۰ سال گذشته همدان نابود شده است، گفت: چه بلایی سر بافت محله جولان آمد؟ عملکرد مدیران از جمله شورا، شهرداری و راه‌وشهرسازی باعث شد بافت تاریخی همدان از بین برود.

حسین زندی در نشست «ارزیابی عملکرد پنجمین دوره شورای اسلامی شهر همدان در حوزه میراث فرهنگی» که در دفتر ایسنا برگزار شد، با اشاره به اینکه حفاظت از میراث تنها به عهده میراث فرهنگی نیست، افزود: در بسیاری از شهرها شهرداری‌ها در حفاظت، مرمت و کاوش‌های باستان‌شناسی مشارکت می‌کنند؛ به عنوان مثال در کاوش شهر مارلیک و شهر زیرزمینی صالح‌آباد شهرداری‌ها ورود کردند اما چنین نگاهی در همدان وجود ندارد و شهرداری و شورای شهر همدان در این اقدامات مشارکت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در شهر همدان بافت تاریخی وجود دارد، افزود: بازار همدان اگر بافت نیست، چیست؟ در بازار تغییر کاربری‌ها زیرسایه اصناف و شهرداری‌ها صورت گرفت چرا بازار فرش همدان با قدمت ۴۰۰ ساله به محل فروش میوه تبدیل شده است؟

زندی با بیان اینکه در میان اعضای شورای شهر تنها یک نفر مخالفت ساخت‌وساز در بافت بود، تصریح کرد: پس از نابود شدن چمن کبابیان توسط شهردار همدان قول احیاء داده شد اما این اتفاق نیفتاد، چرا شورا بر این مسئله نظارت نکرد؟ 

این فعال میراث فرهنگی اضافه کرد: شهردار قول خرید خانه نراقی‌ها و تهاتر بانک کارگشایی و عمارت جنت را داد، قول شهرداری چه شد؟ بنابراین طی چهار سال گذشته بسیاری از مسائل با کذب جلو رفت‌.

وی با بیان اینکه تنها شهردار درباره احیای تپه پیسا کار می‌کرد که آن را هم جابه جا کردند، افزود: نگاه شورا و مدیریت شهری به میراث، نگاه فرهنگی نیست بلکه نگاه عمرانی است و فکر می‌کنند هگمتانه را هم باید بکوبند و بسازند و در این سال‌ها به غیر از آسفالت کردن هگمتانه کاری انجام ندادند.

این روزنامه‌نگار همدانی با اشاره به اینکه اعضاء، شورای شهر و شهرداری را با بنگاه اقتصادی اشتباه گرفته‌اند، گفت: قرار بود در شورای شهر برای میراث شهر تصمیم‌سازی شود نه اینکه شهرفروشی و برج سازی و بلندمرتبه سازی صورت گیرد.

زندی ادامه داد: با کارهایی که امروز انجام می‌شود آینده شهر را برای منافع ۲۰۰ نفر فروخته‌ایم، آیا ساخت و ساز در بافت از میراث فرهنگی استعلام می‌شود؟ اگر پاسخ مثبت است و میراث سکوت می‌کند باید پاسخگو باشد آیا میراث فرهنگی می‌داند در حال حاضر در کدام قسمت‌های بافت تاریخی ساخت‌وساز انجام می‌شود؟ چه کسی عامل این ساخت‌وسازها است و باید بر آنها نظارت کند؟

وی با بیان اینکه آینده شهر همدان را دست ۱۲ بساز بفروش دادیم و بافت را نابود کردیم، ادامه داد: یکی از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی همدان کتیبه‌های گنجنامه و الوند است. وقتی در الوند جاده می‌کشیدند اعضای شورای شهر کجا بودند؟ اگر رسانه‌ها جلو نمی‌آمدند کسی قدم برمی‌داشت؟

زندی با تأکید بر اینکه شورای شهر هیچ برنامه‌ای برای میراث فرهنگی نداشت و اگر داشت این اتفاقات نمی‌افتاد، تصریح کرد: خانه‌های تاریخی محله کبابیان را تخریب کردند و کاریکاتور کشیدند و ‌نمی‌دانند اسم این میراث فرهنگی نیست.

وی با اشاره به اینکه شورای شهر در این مدت برای ساخت و سازها فقط پیشنهاد داده و کار اجرایی نکرده است، ادامه داد: در سال‌های گذشته هزینه‌های میلیاردی به اصطلاح فرهنگی زیادی مانند المان‌های نوروزی و خرید کتاب خاطرات یکی از نمایندگان خرج شد، آیا نمی‌شد با این قیمت یک خانه تاریخی را تملک کرد؟ آیا همه خانه‌های قدیمی را باید میراث فرهنگی بخرد؟

وی با اشاره به اینکه ساخت پارکینگ آقاجانی‌بیگ مطابق با منافع شهرداری است، گفت: در چهار سال گذشته حتی به اماکن مذهبی هم رحم نکردیم و کنار بقعه شاهزاده‌ حسین(ع) با ۷۰۰ سال قدمت ساخت‌وساز انجام شد. میراث فرهنگی و شورای شهر باید بگویند برای این مسئله چه اقدامی انجام دادند؟ در واقع متولیان یک بقعه مذهبی فراتر از قانون است و شهرداری و شورای شهر سکوت کرد و نتوانستند جلوی حتی یک مورد را بگیرند.‌ 

این فعال میراث فرهنگی معتقد است که کاندیداهای دوره بعد باید رویکردشان را در حوزه میراث فرهنگی تغییر دهند، با مردم روراست باشند چراکه با شعار و حرف زدن میراث فرهنگی حفظ نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه شورای شهر اعتقادی به میراث فرهنگی ندارد، مطرح کرد: فقط بنگاه داران و کسانی که در بافت تاریخی زندگی می‌کنند مردم نیستند بلکه تاریخ این شهر متعلق به همه مردم شهر است.

این روزنامه‌نگار همدانی عملکرد شورای شهر را ناموفق دانست و افزود: شورای شهر نخواست میراث فرهنگی را حفظ کند و اراده‌ای برای این کار وجود ندارد چراکه اگر دغدغه میراثی داشتند می‌توانستند دادستان را برای ساخت و سازها متقاعد کنند.

وی با اشاره به اینکه در این سال‌ها تناقض در سیاست‌های مدیریت شهری دیدیم، گفت: ساخت پیاده راه‌ها و از بین رفتن محلات اطراف آن از جمله این تناقضات بود، یا اینکه به اسم رفع خطر خانه‌های محله کبابیان را ویران کردند، علاوه بر این کاری برای اغنای فرهنگی شهروندان صورت نگرفته و هزینه‌ای نشده و ‌کل کارکرد سازمان فرهنگی شهرداری برای فوتبال محلات و یا بنرهای مناسبتی بوده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

گنبد علویان همدان

برج قربان همدان

دره مرادبیگ یکی از زیباترین دیدنی های همدان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *