اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا برای بازگشایی مرزها، دور هم جمع می‌شوند

کشورهای عضو اتحادیه اروپا با وجود گسترش ویروس افسارگسیخته کرونا در قاره سبز، در تلاشی مشترک با موضوع بازگشایی مرزها به صورت تدریجی و هماهنگ تشکیل جلسه خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری افه، «آرانچا گونزالس لایا» وزیر امور خارجه اسپانیا دیروز (جمعه ۲۶ اردیبهشت) از برگزاری نشستی مشترک به ریاست آلمان و با حضور ۱۰ کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا در دوشنبه هفته جاری (۲۹ اردیبهشت) خبر داد.
وی، هدف از این نشست را «بازگشایی تدریجی» مرزها با همکاری مشترک کشورهای عضو اتحادیه پس از پشت سر گذاشتن بحران بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ اعلام کرد.

گونزالس لایا همچنین افزود: کشورهای حاضر در جلسه روز دوشنبه، در زمره مقاصد گردشگری آلمان محسوب می‌شوند، به این ترتیب نتایج مذاکرات، دستورالعمل واحدی برای کاهش محدودیت‌های مقابله با گسترش ویروس کرونا به صورت تدریجی و هماهنگ خواهد بود.

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان اعلام کرد در نشست روز دوشنبه که به صورت مجازی برگزار خواهد شد علاوه بر حضور کشورهای یادشده عضو اتحادیه اروپا به ویژه اسپانیا و ایتالیا، نمایندگان کشورهای کرواسی، مالت، یونان و اتریش نیز حضور خواهند یافت.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز اعلام کرد، در صورت ادامه روند مطلوب بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، محدودیت‌های مرزی در منطقه شینگن از ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد) به طور کامل برطرف خواهد شد؛ به این ترتیب دولت آلمان برای نخستین بار از زمان شیوع ویروس کرونا، در چارچوب تدابیرکاهشی ممنوعیت تردد در مرزها، از شامگاه جمعه (۲۶ اردیبهشت) به شهروندان خارجی مقیم آلمان مجوز تردد در مرزهای این کشور را با هدف دیدارهای خانوادگی صادر کرد.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا نیز پیشتر با ایراد سخنانی در پارلمان اروپا، خواستار بازگشایی فوری مرزهای ملی میان ۲۷ کشور عضو اتحادیه، برای به حرکت درآوردن چرخه‌های اقتصادی قاره سبز در میانه بحران کرونا شد.
وی تاکید کرد که این اقدام باید به صورت هماهنگ و مسئولانه انجام و طبق آن، حق تردد آزاد و سلامت شهروندان نیز در نظر گرفته شود.

او با بیان اینکه بحران کرونا نباید به عنوان اهرمی برای کاهش هم‌گرایی و گسترش نابرابری در اروپا تبدیل شود، افزود: بحران به‌وجود آمده باید به تقویت اراده اروپا برای انسجام و یکپارچگی کمک کند.

به دنبال شیوع ویروس کرونا، تاکنون بیش از یک میلیون و ۷۴۱ هزار نفر در سراسر اروپا به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد افزون بر ۱۶۰ هزار  و ۴۹۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

منبع:ایرنا

مرتبط:مرز کدام کشورهای اتحادیه اروپا در تابستان باز می‌شود؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *