میراث جهانی

بازدید مجازی ۷۰ هزار نفر از مجموعه‌های میراث جهانی

معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: با اجرای طرح ۱۱ هزار کیلومتر در خانه (سفر به میراث جهانی) از ۸ تا ۱۴ اردیبهشت ۹۹، ۷۰ هزار نفر در فضای مجازی از مجموعه‌های میراث جهانی کشور بازدید کردند؛ این بازدیدها و تورهای مجازی تا ۴ خرداد ادامه خواهد داشت.

ماه‌های آغازین سال معمولا دوره رونق بازدید از موزه ها و دیگر اماکن تاریخی بود، بسیاری از این مکان های دیدنی در این ایام رکورد حضور بازدید کننده را می زدند سعدآباد، نیاوران و گلستان در تهران تخت جمشید در فارس و مسجد امام اصفهان از جمله مناطق پر طرفدار بود، امسال نیز تصور می‌شد این روند ادامه پیدا کند اما کرونا از شرق دور آمد و کار و کسب همه را حسابی کساد کرد. یکی از مشاغلی که در این مدت بیشترین ضرر را کردند صنعت گردشگری است. صاحبان این مشاغل بی‌کار ننشستند و از فضای مجازی برای بازید مجازی بهره بردند.

در طول ۱۳ روز عید ۱۳ موزه مطرح تهران را به بازدیدکنندگان در فضای مجازی نشان دادند. به مناسب ماه مبارک رمضان نیز طرحی به عنوان ۱۱ هزار کیلومتر در خانه از روز سوم ماه رمضان آغاز شد در این طرح که با همکاری وزارت میراث و وزارت ارتباطات شکل گرفت مکان تاریخی کشور در قالب تورهای مجازی نمایش داده می‌شود.

به گزارش میراث آریا محمدحسن طالبیان گفت: بحران‌هایی که در تاریخ گذشته بشر پیش ‌آمده به‌نوعی منجر به خلق ابتکارات و نوآوری‌هایی برای بهتر زندگی کردن انسان شده است. با ایجاد بحران کرونا و بسته شدن فضاهای عمومی، حفظ سلامت افراد به مهم‌ترین امر برای همه جوامع انسانی تبدیل شده است.

او افزود: این اتفاق موجب شد بازدیدهای مجازی و تورهای مجازی، مسئله‌ای که از موضوعات مهم در امر موزه‌داری و گردشگری بود و در اولویت قرار نمی‌گرفت، به‌عنوان برنامه اصلی برای همه نهادهای موزه‌داری و گردشگری تلقی شود. در این راستا طرح ۱۱ هزار کیلومتر مسیر به ‌منظور بازدید مجازی از ۲۴ اثر ثبت جهانی ایران با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرایی شد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور تصریح کرد: بازدیدهای مجازی به شکل زنده که بیشتر ویژگی‌های حضور فیزیکی را به همراه دارد، به ‌عنوان برنامه اصلی برای نهادهای ذی‌ربط گردشگری مورد توجه قرار گرفت، با در نظر گرفتن شرایط امروز، ماه مبارک رمضان و ویژگی‌های خاص آن فرصتی است که مردم از درون خانه‌های خود به میراث جهانی ایران سفر کنند یا میراث جهانی را به مهمانی خانه‌های خود بیاورند.

او بیان کرد: در این طرح ۲۴ اثر تاریخی ایران که ثبت جهانی شده است به شکل مجازی در قالب یک تور به علاقه‌مندان معرفی می‌شود و هر روز از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۷:۳۰ به شکل زنده در سایت و اپلیکیشن تیوا و سایت آپارات به آدرس  اجرا می‌شود. در شب‌های قدر معماری و فضای معنوی حرم مطهر امام رضا (ع) از طریق فضای مجازی برای علاقه‌مندان پخش می‌شود و بعد از شب‌های قدر سایر اماکن تاریخی ثبت جهانی، به شکل مجازی بازدید خواهند شد.

روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت میدان نقش‌جهان اصفهان پخش شد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده،  ۱۵ اردیبهشت مسجد جامع عتیق اصفهان، ۱۶ اردیبهشت بافت تاریخی یزد به شکل مجازی پخش می‌شود. ۱۷ اردیبهشت روستای میمند، ۱۸ اردیبهشت محوطه میراث طبیعی لوت، ۱۹ اردیبهشت ارگ تاریخی بم، ۲۰ اردیبهشت محوطه شهر سوخته، ۲۱ اردیبهشت باغ اکبریه، ۲۲ اردیبهشت قنات قصبه گناباد، ۲۳ اردیبهشت حرم مطهر امام رضا (ع) و ۳۰ اردیبهشت گنبد سلطانیه به علاقه‌مندان فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم معرفی می‌َشود.

معاون میراث فرهنگی کشور درباره زمان بازدید مجازی سایر مراکز ثبت جهانی شده گفت: ۳۱ اردیبهشت تخت سلیمان، اول خرداد بازار تبریز، ۲ خرداد کلیسای سنت استپانوس، ۳ خرداد بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و ۴ خرداد کاخ گلستان در فضای مجازی به نمایش گذاشته می‌شود.

او افزود: معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همت و پشتیبانی معاونت مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در کنار موسسه گردشگری مارکوپولو و با همراهی ایکوم ایران این آرزو و تصور را عینیت بخشیده و به عنوان برنامه‌ای مشترک برای ایام ماه مبارک  رمضان ارائه می‌کند.

منبع:ایرنا

مرتبط:کرونا و مرگ صنعت گردشگری مدرن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *