نمایشگاه-توکیو

با بزرگترین نمایشگاه ژاپن آشنا شوید

بزرگترین مرکز نمایشگاه بین‌المللی توکیو که یکی از مراکز برجسته کنفرانس در کشور ژاپن به حساب می‌آید، در یکی از امن‌ترین و قابل دسترس‌ترین مناطق توکیو واقع شده است.

نمایشگاه بزرگ توکیو، که به طور رسمی به عنوان “مرکز نمایشگاه بین‌المللی توکیو” شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین مرکز اجلاس و نمایشگاه در کشور ژاپن است که در ناحیه Ariake Minami و در ساحل شهر واقع شده است. این شهر یک پایگاه پیشرو برای رویدادهای تجاری و گردشگری بین‌المللی است و با وجود زیرساخت‌های شهری مقاوم در برابر فاجعه، شهری امن به حساب می‌آید.

ساخت بنای نمایشگاه بزرگ توکیو که قرار بود به عنوان محل برگزاری مسابقات کشتی، شمشیربازی و تکواندوی المپیک ۲۰۲۰ مورد استفاده قرار گیرد، در اکتبر سال ۱۹۹۲ آغاز شد و در اکتبر سال ۱۹۹۵ به پایان رسید ولی با توجه به کاهش بودجه عمومی، کمیته سازماندهی مجبور به تغییر کاربری آن شد و پس از افتتاح در آوریل سال ۱۹۹۶،به عنوان اصلی‌ترین مرکز مطبوعاتی و پخش بازی‌ها مورد استفاده قرار گرفت. این مکان که سالانه شاهد برگزاری Tokyo Anime Fair در ماه مارس، Japan Hobby Show در آوریل، Tokyo Book Fair در جولای، Tokyo Motor Show در اکتبر، Eco-Products Fair در دسامبر، biannual DESIGN Festa در ماه می و نوامبر و صدها رویداد دیگر است، حدود ۳۰ دقیقه از ایستگاه مرکزی توکیو فاصله دارد و دسترسی به آن از طریق پنج خط اتوبوس شهر توکیو امکان‌پذیر است.

blank

این مرکز که به سه حوزه اصلی برج کنفرانس، سالن نمایشگاه شرقی و سالن نمایشگاه غربی تقسیم می‌شود، در زمینی به مساحت ۲۳۰ هزار و ۸۷۳ مترمربع بنا شده و در ساخت آن قاب فولادی و سازه‌های بتنی تقویت شده به کار رفته است. هر یک از این سه حوزه دارای رستوران‌ها و امکانات پشتیبانی خود است ولی ویژگی برجسته و شاخص این بنا معماری منحصر به فرد برج کنفرانس هشت طبقه ۵۸ متری آن به حساب می‌آید. این برج شیشه‌ای از چهار هرم متقاطع تشکیل شده است که روی مجموعه مرکزی واقع شده‌ است و در ساختمان بیرونی آن آثار هنری پراکنده‌ای همچون مجسمه غول پیکر یک ارّه، یک برکه بزرگ تغییر شکل یافته و سه تخته سنگ مرمر به چشم می‌خورد.

طبقه اول برج کنفرانس این بنا دارای یک سالن پذیرایی ۱۱۰۰ نفره و چهار اتاق کنفرانس متفاوت است. طبقه دوم شامل ورودی بازارچه است که منطقه اصلی دسترسی به سالن ورودی به حساب می‌آید. این سالن به محل برگزاری نمایشگاه‌ها و بازارها منتهی می‌شود. با توجه به ساختار برج که در بالای زمین واقع شده است، طبقات سه تا پنج در آن وجود ندارد و دسترسی به طبقات ششم و هفتم از طریق پلکان برقی سالن ورودی طبقه دوم امکان‌پذیر است. طبقه ششم این مرکز ۱۰ اتاق کنفرانس کوچک تا متوسط دارد که با حذف پارتیشن‌های جداکننده بعضی از آن‌ها می‌توانند به فضاهای بزرگ‌تر تبدیل شود. طبقه هفتم نیز شامل یک اتاق ۱۰۰۰ نفره بین‌المللی، یک اتاق کنفرانس بزرگ و سه اتاق کنفرانس بسیار کوچک‌تر است و طبقه هشتم پنج اتاق کنفرانس دارد.

blank

طرح‌بندی اصلی سالن نمایشگاه شرقی که در نزدیکی منطقه اصلی برج قرار دارد، شامل یک گالری مرکزی ۶۰۰ متری با سقف شیشه‌ای است که دارای سه سالن نمایشگاهی یکسان و یک پارکینگ زیرزمینی است و ارتفاع کلی این ساختار سه طبقه است. این مجموعه مجهز به پیاده‌روهای متحرک، فروشگاههای موادغذایی، پله‌برقی، تابلوهای الکترونیکی و تعدادی از امکانات مرتبط دیگر است. هر یک از سالن‌های این نمایشگاه دارای سقف متحرک است که امکان تنظیم نور ورودی خورشید به داخل را در اختیار غرفه‌داران قرار می‌دهد. علاوه براین، به منظور دسترسی به فضایی بزرگتر امکان ادغام سالن‌ها با یکدیگر و افزایش مساحت فضا تا سه برابر بیشتر وجود دارد.

blank

نمایشگاه سالن غربی شامل چهار سالن داخلی است که در اطراف یک اتاق مرکزی قرار گرفته‌ است. سالن‌های یک و دو، طبقه اول را اشغال می‌کند و هر کدام مجهز به یک اتاق نشیمن، دو دفتر نمایش و هفت اتاق جلسه است. در صورت لزوم، می‌توان این مناطق که همگی دارای سقف شیشه‌ای است را با یکدیگر ترکیب کرد تا فضای نمایشگاهی بزرگ‌تری در اختیار قرار گیرد. سالن‌های سه و چهار به طور جداگانه کوچکتر از سالن‌های طبقه اول است و در فضای بالایی ساختمان اصلی ساخته شده است که عمدتا نمایشگاه پشت‌بام است و رو به خلیج قرار دارد. همچون دیگر بخش‌های ساختمان، امکان ادغام این دو سالن نیز وجود دارد. سالن نمایشگاه غربی در مجموع شش دفتر نمایش، بیست و سه اتاق نشیمن و سه اتاق تعویض لباس دارد.

منبع:ایمنا

blank

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *