دیپلماسی گردشگری

لزوم تبیین نقش دستگاه‌ها جهت تقویت دیپلماسی گردشگری

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی از مهلت بخش خصوصی برای ارائه پیشنهادات در خصوص بودجه ۱۴۰۰ تا پایان هفته خبر داد و بر ضرورت تبیین نقش دستگاه‌ها به ویژه دفاتر امور خارجه برای تقویت دیپلماسی گردشگری تاکید کرد.

«محمدصالح جوکار» در نشست کارگروه تخصصی گردشگری با بیان این که هیچ نماینده‌ای بدون نظارت و مشارکت تخصصی بخش خصوصی نمی‌تواند در قانون گذاری اقدام کند، اظهار کرد: باید از ابزارهای موجود در کشورمان خصوصا در حوزه گردشگری استفاده کنیم و به دنبال پاسخی برای این سوال باشیم که آیا گردشگری صنعتی وابسته است یا مستقل؟

وی با طرح سوالاتی در خصوص اقتصاد گردشگری و درامدزایی این بخش تصریح کرد: نقش گردشگری در اشتغال و اقتصاد باید با مستندات و امار مشخص شده و موثر بودن آن نمود پیدا کند و در پیشبرد همه اهداف سند بالا دستی نقش داشته باشد.

این مسئول به ضرورت جانمایی گردشگری در اقتصاد کشور و تثبیت جایگاه آن در ملت اشاره کرد و گفت: امروزه سندی در حال تدوین می‌شود که باید حلقه‌های مفقوده آن را پیدا کنیم.

وی به اشتغالزایی آبرومند صنعت گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: گردشگری میتواند نیازهای شغلی فارغ التحصیلان را برطرف کند و علاوه بر آن پتانسیلهای این مقوله در استان یزد فراهم است از طرفی میتواند پاسخگوی نیازهای بین رشته ای دانشگاهی نیز باشد.

این مسئول با بیان این که اقدامات خوب سال‌های گذشته در حوزه گردشگری قابل کتمان نیست، گفت: با این وجود، در رتبه‌های کشورهای گردشگرپذیر ایران جایگاه خوبی ندارد و ضعف‌های ما عمدتا به حوزه‌های زیرساختی، نیروی متخصص و آموزش مربوط می‎شود در حالیکه از بهترین جاذبه‌‎های توریستی و گردشگری برخوردار هستیم.

وی با اشاره به ضرورت ارتقای سواد گردشگری تمام مسئولان و ارگان‌ها و مردم برای ارتقای جایگاه این صنعت در کشور گفت: علاوه بر سند توسعه گردشگری در سطح ملی، استان یزد نیز سندی در این باره در سطح استانی دارد اما هنوز هیچ اقدامی نشده است.

جوکار با طرح این سوال که در خصوص استانداردسازی شهر جهانی چه اقداماتی شده است؟ افزود: باید با هم افزایی هر چه بیشتر پیوستگی لازم در دستگاه‎‌ها ایجاد شود و مسئولان دست به دست هم بدهند و در اولین مرحله، تدوین سند راهبردی گردشگری را محقق کنند.

وی با بیان این که در حوزه احکام حاکم بر این حوزه خصوصا تبیین وظایف دستگاه‌های مختلف مانند دستگاه‌های خدماتی و مسئله بودجه باید اصلاحات و تغییراتی اعمال شود، گفت: تا پایان هفته جاری باید در زمینه بودجه ۱۴۰۰ شاهد ارائه پیشنهادات و تغییرات لازم خصوصا در زمینه با بیمه راهنمایان گردشگری باشیم.

نقش مبهم دفاتر امور خارجه در دیپلماسی گردشگری

وی از نامشخص بودن نقش دفاتر امورخارجه در حوزه گردشگری گلایه کرد و گفت: همانطور که سفارتخانه‌های ما در حوزه اقتصاد عملکرد ضعیفی دارند دفاتر امور خارجه نیز نقش مبهی در حوزه گردشگری ایفا می‌کنند و در کل در حوزه دیپلماسی گردشگری کوتاهی زیادی شده است.

این مسئول به نقش ابزارهای نظارتی بر این مسائل اشاره کرد و گفت: باید در حوزه دیپلماسی گردشگری بهتر و با جدیت بیشتری ورود کنیم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی از کوتاهی و ضعف در تولید محتوا یاد کرد و گفت: باید در حوزه گردشگری شاهد توسعه اثربخشی بوده و نقش دستگاه‌های تبلیغاتی دنیا علیه ایران را با پاتکی از جنس خود این افراد و با استفاده از ابزار رسانه خنثی کنیم.

وی افزود: وزارت ارتباطات باید زیرساخت‌ها را فراهم کند و تشکل‌های ویژه و مردم نهاد علاقمند هب این زمینه ورود کنند تا بتوان از ظرفیت‌های کشور در خصوص گردشگری به بهترین شیوه استفاده کرد.

گوش شنوای مجلس به مشکلات بخش خصوصی

جوکار از غفلت و برنامه ریزی نکردن در خصوص پتانسیل‌های غنی استان مانند کویر خبر داد و گفت: باید چنین فرصت‌هایی به خوبی مورد بهره‌برداری قرار گیرند و در بخش‌هایی مانند سند راهبردی مسائلی در خصوص اهتمام به سرمایه‌گذاری خصوصا بر پتانسیل‌های گردشگری استان نیز اقدام شود.

وی به مسئله توزیع بودجه‌های استانی در مجلس یازدهم پس از تخصیص نیز به عنوان یکی از اولویت‌ها یاد کرد و گفت: مطالبات استانی را انجام می‌دهیم و شنوای راهکارهای بخش خصوصی در این زمینه هستیم.

دبیر فراکسیون گردشگری مجلس به ظرفیت قانون گذاری مجلس و رفع نواقص و موانع حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: هر مسئله‌ا با وجود قانون قابل انکار نیست و باید قانون گذاری و احکام محکمی بر گردشگری حاکم شود تا به طور سلیقه‌ای با مسائل برخورد نشود.

وی از اعضای کارگروه خواستار درج مکتوب پیشنهادات در خصوص اصلاح قانون شد و گفت: بخش خصوصی باید در این باره همراهی لازم را داشته باشد.

چند کلام با بخش خصوصی گردشگری

«اصغر اقا نبیل» رییس کارگروه مشورتی گردشگری نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تسهیلات گردشگری جوابگوی مشکلات این صنعت نبوده و متناسب با نیازها طراحی نشده است.

وی به خروج نیروهایم تخصص گردشگری از این صنعت اشاره کرد و گفت: باید اموزش به عنوان یکی از بخش‌های اساسی و نیازهای مهم این صنعت در راستای توسعه گردشگری و جلوگیری از مشکلات ان در دوران پسا کرونا مورد توجه باشد.

رییس کارگروه مشورتی گردشگری نماینده یزد از ضرورت هم افزایی دستگاه‌ها در استان برای حل مشکلات و پیشبرد سیاست گذاری‌های صنعت گردشگری یاد کرد و این مهم را بر تدوین اسناد جدید مقدم‌تر دانست.

«سیدمحسن حاجی‌سعید» رییس کانون راهنمایان گردشگری کشور و عضو هیات مدیره راهنمایان گردشگری استان یزد به کم‌توجهی در حوزه مشکلات راهنمایان گردشگری خصوصا در زمینه بیمه این بخش اشاره کرد و خواستار رفع این مسئله شد.

«سیدرضا بهادری» رییس کارگزار اشتغال گردشگری استان یزد نیز به اهتمام دولت در خصوص اختصاص بودجه‌ای مشخص مبنی بر ارتقای فعالیت در حوزه مجازی گردشگری یاد کرد و از این نماینده مجلس خواستار پیگیری این مسئله شد.

«علیرضا سواچه» دبیر این کارگروه مشورتی به مشکلات توزیع بودجه‌ای اشاره کرد.

در این نشست تخصصی «مرتضی بذرافشان» مسئول صنف اموزشگاه های گردشگری و «میروکیلی» فعال حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری نیز سخنانی را ارائه کردند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

سفری به کویر کاراکال یزد

آشنایی با قلعه سریزد

زن مومیایی یزدی؛ جسد خوابیده در موزه کیست؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *