دیپلماسی گردشگری-خدمات گردشگری

دولتمردان گره‌ای از صنعت گردشگری باز کنند

هر چند صنعت گردشگری حتی در شرایط کرونایی حاکم بر جهان از سوی بسیاری از کشورهای دنیا مورد حمایت قرار گرفته اما این صنعت در کشور ما همچنان مغموم واقع شده و در باتلاقی از مشکلات و بی توجهی‌ها دست و پا می‌زند.

شیوع کرونا بزرگترین ضربه را به اقتصاد کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه وارد و بسیاری از صنایع کشورها را متاثر از رکود حاکم بر بازار کرده است ولی در این بین شاید صنعت گردشگری به دلیل محدودیت سفرها به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کووید ۱۹ بیشترین خسارت را متحمل شده باشد.

البته اغلب کشورها با توجه به مزیت‌های صنعت گردشگری در همین شرایط نیز اهتمام ویژه‌ای برای حمایت و زنده نگه داشتن این صنعت مصروف کرده‌اند ولی متاسفانه این صنعت در حال شتاب گرفتن در کشورمان کمتر مورد حمایت دولتمردان قرار گرفت و حتی گاهاً با بی‌مهری و کم لطفی نیز مواجه شد و دریغ از پاسخگویی و رسیدگی مسئولان به ناله‌ها و گلایه‌های فعالان و دلسوزان این صنعت!

این صنعت در استان پرجاذبه و گردشگرپذیر یزد هم با وجود این که پس از ثبت جهانی بافت تاریخی و گسترده‌ی آن به مراتب با شدت بیشتری در حال طی کردن پله‌های توسعه بود، با کرونا ولی به صورت خودجوش متوقف شد.

هر چند کوتاهی بانک‌ها و دستگاه‌های خدمات‌رسان در قبال مصوبات ستاد ملی کرونا، برخوردهای نامناسب دستگاه‌های نظارتی، اوج گرفتن قیمت بلیط‌ها و سایر مسائل همگی دست به دست هم داده‌ بود تا افزون بر مشکلات کرونا، کمر صنعت گردشگری را به یک باره بشکند ولی اینک شرایط برای احیای مجدد گردشگری البته به شکل ایمن فراهم شده و اهتمام بخش خصوصی و دولت در استان نیز برای رفع نیازها و مشکلات این بخش به کار گرفته شده است.

البته این صنعت در حالی می‌تواند عامل مهمی برای توسعه اقتصادی کشور باشد و حتی کشور را از شرایط کنونی برهاند که برنامه‌ریزی درستی برای آینده آن متصور باشیم و این مهم نیز نیازمند مسئولان و دولتمردان در سطح کلان است.

وصله‌ی تجمعات بدون نظارت بیرون کمپ‌ها به گردشگری

«سیدامیرناصر طباطبایی» رئیس جامعه هتلداران استان یزد با تاکید بر لزوم تصمیم‌گیری مناسب در خصوص وضعیت گردشگری عید نوروز، اظهار می‌کند: هر چند اماکن گردشگری از ابتدای شیوع کرونا به صورت خودجوش و سپس به واسطه دستورات ستاد ملی کرونا تعطیل کردند ولی متاسفانه بعضاً دیدگاه‌های دستگاه‌های نظارتی کنونبی در برخورد با واحدهای صنفی و زیرساخت‌های مجاز گردشگری درست نیست.

وی با اشاره به تعطیلی یک ساله صنعت گردشگری، ضرورت ارائه راهکاری برای آینده این صنعت را یادآور می‌شود و تصریح می‌کند: در حال حاضر شاهد فعالیت گردشگری مجاز به صورت ایمن هستیم ولی اکنون نیز شاهد برخوردها و بازخوردهای منفی دستگاه‎های نظارتی از جمله در مورد کمپ‌های کویری در استان می‌باشیم.

طباطبایی با بیان این که کمپ‌های کویری بسیار بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا تاکید دارند، می‌گوید: متاسفانه تجمع مردم در اطراف کمپ‌های کویری بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اخلاقی و نبود نظارت‌ها در این خصوص از سوی دستگاه‌های نظارتی به گردشگری نسبت داده می‌شود.

«مجید مهدوی‌نیا» نماینده کمپ‌های کویری یزد نیز با گلایه از برخوردهای نامناسب با این واحدهای گردشگری از سوی دستگاه‌های نظارتی، اظهار می‌کند: یک سال تعطیل بودیم و در مشکلاتی مانند امهال نشدن اقساط تسهیلات، هزینه‌های بالای نگهداری از مجموعه و سایر مسائل در راستای حفظ سلامت مردم اقدام کردیم ولی رفتارها کنونی دستگاه‌های نظارتی در قبال مجموعه‌های گردشگری مجاز اصلاً عادلانه نیست.

البته این مشکل  بارها از سوی واحدهای گردشگری مطرح و مورد انتقاد و گلایه  قرار گرفته ولی کم‌کاری برخی بخش‌ها همچنان به پای صنعت گردشگری نوشته می‌شود و این در حالی است که فعالان این صنف همواره تاکنون هم راستا با رعایت قانون و سلامت مردم گام برداشته و حتی براساس آمارهای ستاد ملی کرونا کمترین شیوع کرونا مربوط به این حوزه بوده و در مقابل بیشتر ممتوجه تجمعات و روابط خانوادگی بوده است.

پشت کردن بانک‌ها به دستورات ستاد ملی کرونا

اما مشکل گردشگری فراتر از این مباحث است به طوری که «سیدامیرناصر طباطبایی» رئیس جامعه هتلداران استان از عملکرد بانک‌ها نیز گلایه می‌کند و می‌گوید: با هر دستگاه دیگری خواهش و تمنایی جلو رفتیم اما بانک‌ها به هیچ وجه طبق قانون برای فعالان گردشگری همکاری نکردند.

این مسئله هم حاکی از تابع نبودن بانک‌ها از دستورات ستاد ملی کرونا با وجود تاکید جدی مقام معظم رهبری بر اهتمام به این صنعت است که نه تنها اعمال نشده بلکه برخوردهای سختگیرانه با بخش متضرر گردشگری همچنان ادامه دارد و متاسفانه با وجود تلاش‌های بخش خصوصی، کمتر همراهی بخش دولتی در این حوزه را شاهد هستیم.

کمبود پروازهای داخلی به یزد و همراهی نکردن بخش دولتی برای توسعه زیرساخت‌های صنعت حمل و نقل هوایی استان دیگر گلایه مطرح شده از سوی بخش گردشگری یزد است، موضوعی که «احمدرضا موحد» رئیس اتحادیه تعاونی‌های گردشگری یزد به ان اشاره و در این باره می‌گوید: این مسئله را از طریق وزارت خانه نیز پیگیری کردیم و مقرر شد تا استان در خصوص اعطای زمین به شرکت هواپیمایی ماهان اقدام کند اما تاکنون در این باره همکاری لازم صورت نگرفته است.

وی با بیان این که همکاری در این زمینه می‌تواند رفع مشکل تاخیر پروازها در استان را نیز برطرف کند، خاطرنشان می‌کند: باید اهتمامی در این باره صورت گرفته و این مسئله در یزد اجرایی شود.

«مهدی رجایی‌فرد» نائب رئیس دفاتر خدمات مسافرتی یزد نیز با بیان این که گرانی بیش از حد بلیط هواپیما در کنار رکود صنعت گردشگری منجر به ریزش چشمگیر نیروهای دفاتر خدمات مسافرتی شده است، می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر سقف قیمت‌های پرواز با کف قیمت‌ها جایگزین شده و فشار مضاعفی به صنعت گردشگری وارد کرده است.

وی از توسعه گردشگری غیرمجاز با نبود همکاری لازم با واحدهای گردشگری مجاز در یزد خبر می‌دهد و این مشکلات را عاملی بر رونق بیشتری گردشگری و اقامت غیرمجاز می‌داند.

این مسئول تصریح می‌کند: فرصت بیس پروازی که از یزد به استانی مانند خوزستان واگذار شده است، امروز یکی از نیازهای استان یزد به شمار می‎رود و اگر توجهی به این صنعت نشود، سودجویان فرصتی برای جولان خواهند داشت.

البته نائب رئیس دفاتر خدمات مسافرتی یزد از صادر نشدن ویزای گردشگری برای گردشگران خارجی جز ویزای درمانی نیز گلایه می‌کند و این نگاه را نگاهی یکسویه به این صنعت می‌داند.

رجایی‌فرد همچنین حمل و نقل ریلی را از نیازهای اساسی یزد برمی‌شمارد که کمتر مود اهتمام دولتمردان قرار گرفته است.

نگرانی متولیان گردشگری یزد از فعالیت‌های غیرمجاز

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی یزد نیز در خصوص مسائل مطرح شده، می‌گوید: پشتوانه فراکسیون گردشگری در یزد بسیار مهم است چرا که بعضاً بسیاری از این موارد در حیطه ملی قابل پیگیری است.

وی در خصوص ویزا به پیگیری از طریق دستگاه قضایی اشاره و برای توسعه پروازها عنوان می‌کند: باید امتیازاتی برای پروازهای یزد در نظر گرفته شده و مذاکراتی با ایرلاین‌های داخلی انجام شود.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد در خصوص ناامنی منطقه تاریخی به علت سکونت و ایجاد ناامنی توسط اتباع بیگانه ابراز گلایه می‌کند و خواستار رفع این مشکل می‎شود.

وی از لزوم توسعه گردشگری در پوشش مقصد ایمن و گردشگری هوشمند نیز یاد می‌کند  و می‌گوید: در همین راستا نیز واحدهای متخلف پلمب و تورهای متخلف تاکنون بازگردانده شده‌اند.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد هشدار داد: نگران توسعه گردشگری غیرمجاز در یزد هستیم.

فاطمی نسبت به توسعه گردشگری غیرمجاز در یزد هشدار می‌دهد و می‌گوید: در بحث منطقه ویژه گردشگری نیز باید اقدام شود.

نیاز به توسعه دانشگاهی و کاربردی شدن رشته گردشگری در یزد به عنوان شهر جهانی نیز از الزاماتی است که به گفته‌ی فعالان این صنعت باید به آن توجه ویژه شده و دانشگاه گردشگری در این شهر جهانی راه اندازی شود.

نیاز به نقشه راه نیز در این صنعت بارها مورد توجه قرار گرفته و در این باره نیز اقدام شده است که البته در نشست شورای راهبردی گردشگری که در هتل والی یزد برگزار شد به آن اشاره و در خصوص آن اقدام شده است.

با این وجود فعالان گردشگری از حضور و مشارکت شهرداری‌ها به عنوان بخش مهم و تاثیرگذاری در این صنعت یاد می‌کنند و خواستار مشارکت بیش از پیش این بخش در صنعت گردشگری هستند.

یادآور می‌شود، در این نشست که با حضور روسای فراکسیون گردشگری مجلس برگزار شد، نسبت به احیا و رفع مشکلات آن تدابیری اندیشده شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

برگزاری نشست نقش راهنمایان در توسعه گردشگری

رونق گردشگری پساکرونا با اجرای طرح‌های بهداشتی

صنعت گردشگری _یکی از پول­‌سازترین صنایع دنیا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *