بروجرد

بروجرد؛ سرزمین دشت‌های حاصلخیز و قله‌های مرتفع

بروجرد سرسبز و زیبا برای مسافران نوروزی که به دنبال طبیعت‌های بکر هستند، محل مناسبی است.

بروجرد یکی از شهرهای استان لرستان است که در شمال دشتی حاصلخیز به نام سیلاخور قرار گرفته و قله‌های گرین از مجموعه رشته کوه‌های زاگرس، شمال غربی تا جنوب شرقی آن را دربر گرفته‌اند. این شهرستان سرسبز و زیبا برای مسافران نوروزی که به دنبال طبیعت‌های بکر هستند، محل مناسبی است. در این گزارش چند جاذبه و زیبایی این شهر را به اختصار معرفی می‌کنیم.
بروجرد؛ سرزمین دشت‌های حاصلخیز و قله‌های مرتفع

مسجد جامع بروجرد

یکی از کهن‌ترین مساجد غرب ایران است؛ که در زمان سلجوقیان ساخته شده است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ارتفاع گنبد آن که در وسط بنا ایجادشده تا کف مسجد نزدیک به ۲۰ متر است.
بروجرد؛ سرزمین دشت‌های حاصلخیز و قله‌های مرتفع

آبشارهای ونایی

بروجرد در فاصله ۲۱ کیلومتری شمال غربی بروجرد و در دامنه ارتفاعات گرین واقع شده است. ر. وستای ونایی به عنوان زیستگاهی مناسب برای گونه‌های جانوری بومی به حساب می‌آید و از شکارگاههای مورد توجه شکارچیان و صیادان سالیان گذشته تاکنون بوده است. گرین از رشته کوه‌های بلند زاگرس است که در ادامه اشترانکوه قرار دارد و طول آن به بیش از ۱۸۰ کیلومتر می‌رسد. چشمه‌های «آب سفید»، «دو روزنه» و «طوطیا» از چشمه‌های اطراف این رشته کوه است که زیبایی بسیاری برای گردشگران فراهم کرده است.
بروجرد؛ سرزمین دشت‌های حاصلخیز و قله‌های مرتفع

پارک فدک

پارکی در حاشیه شهر بروجرد است، در انتهای خیابان فاطمی و ابتدای جاده گلدشت است. این پارک دریاچه‌ای دارد که بزرگترین دریاچه مصنوعی در غرب ایران است. باغ پرندگان، دریاچه، امکانات قایقرانی، شهربازی، پیست دوچرخه سواری از جمله امکانات این پارک است.
بروجرد؛ سرزمین دشت‌های حاصلخیز و قله‌های مرتفع

تنگه گپرگه

که در انتهای جادهٔ گلدشت قرار دارد، دارای یک رودخانهٔ دایمی با پیچ و خم فراوان است که فقط پیاده و یا با دوچرخه می‌توان از میان آب آن عبور کرد. چشمه آبگرم و غار از دیدنی‌های موجود در این تنگه است.

امامزاده جعفر

در بین مکانهای تاریخی و مذهبی، امامزاده جعفر که بنا به استناد کتیبه‌های موجود، فرزند امام موسی کاظم (ع) است یک بنای تاریخی دیدنی در بروجرد به شمار می‌رود. داخل آن آیینه کاری و نمای بیرونی این بنا دارای ساختمان گنبد هرمی شکل است که نمونه‌ای بسیار زیبا از هنر و معماری عهد سلجوقی است.
بروجرد؛ سرزمین دشت‌های حاصلخیز و قله‌های مرتفع

پل چالانچولان

این پل روی رودخانه سزار است که در زمان صفویان ساخته شده. چالانچولان در دشت حاصلخیزی در مسیر جاده قدیمی بروجرد به خوزستان و اصفهان قرار دارد و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مسجد قلعه بروجرد، پل قلعه حاتم، گلدشت بروجرد، مسجد جامع بروجرد مسجد امام، تپه چغا، تالاب بیشه دالان، رود سزار، روستاهای تپه مولا، کرکیخان و دره صیدی را می‌توان از دیگر جاذبه‌های شهر زیبای بروجرد به حساب آورد.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *