گردشگری سلامت

بساط رانت در گردشگری سلامت را جمع کنید

رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمانت مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با انتقاد از نفود بیمارستان‌ها و بخش‌های دولتی به گردشگری سلامت، هشدار داد: بساط رانت در گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت را جمع کنید.

حرمت‌الله رفیعی در گردهمایی آژانس‌ها و فعالان گردشگری که با حضور رییس فراکسیون گردشگری مجلس در «کلاب‌هاوس» برگزار شد، گفت: اگر آژانس‌های گردشگری نمی‌توانند در حوزه سلامت کار کنند، چرا به آن‌ها مجوز داده شده است؟ چرا وزارت بهداشت فقط به یک‌سری شرکت خاص اجازه می‌دهد بیمار خارجی وارد کنند و بیمارستان‌ها هم فقط با همان شرکت‌ها کار می‌کنند؟ رانت و نفوذ در این حوزه به قدری زیاد شده که اگر آژانسی غیر از این شرکت‌ها بیمار خارجی داشته باشد یا تور سلامت اجرا کند، مؤاخذه و تهدید به لغو مجوز می‌شود.

او درخواست کرد این رویه اصلاح شود و تاکید کرد: گردشگری متعلق به بخش خصوصی است، بخش‌های دولتی به جای این‌که راه را برای آن‌ها هموار کنند، سنگلاخ کرده‌اند. فراموش نکنید که دولتی‌ها می‌روند و بخش خصوصی می‌ماند.

رفیعی همچنین با نقد مداخله‌گری معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در عملکرد تشکل‌های خصوصی اظهار کرد: دولت یک بال گردشگری است، اگر کار خود را درست انجام ندهد و کنار بخش خصوصی قرار نگیرد، هم خودش و هم صنعت را از بین می‌برد.

او گفت: دولت جدید بداند اگر می‌خواهد برای گردشگری کار کند، گوش شنوا داشته باشد و حرف فعالان صنعت را بشنود. باید قبل از تشکیل دولت، برای گردشگری برنامه داشته باشد.

صبورا فرهنگیان ـ دبیر کمیته گردشگری سلامت انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ نیز با اشاره به مشکلاتی که از ناحیه بخش دولتی متوجه گردشگری سلامت شده است، اظهار کرد: با آن‌که آژانس‌های گردشگری مجوز فعالیت دارند، باید برای ورود بیمار خارجی و کار در حوزه گردشگری سلامت یک مجوز جداگانه دریافت کنند. از طرفی، بیمار خارجی فقط در بیمارستانی پذیرش می‌شود که ای. پی. دی (بخش بین‌الملل) داشته باشد. در هیچ کجای دنیا چنین قانونی حاکم نیست. گرفتن پذیرش در این بیمارستان‌ها داستان دیگری دارد، باید نامه‌ای از آن‌ها گرفته شود که به نوعی منبع درآمد شده است، یک بیمارستان ۲۰ دلار می‌گیرد، بیمارستان دیگر ۱۰۰ دلار. آژانس‌ها را در تنگنا قرار داده‌اند.

در ادامه این نشست که با موضوع «راهکارهای خروج از بحران» برگزار شد، از سوی آژانس‌داران و فعالان گردشگری درباره استفاده از سفر کارت و تسهیلات بانکی برای سفر، بازنگری مجلس در طرح تحول اقتصادی که گردشگری را نادیده گرفته است، بخشودگی دیون دولتی مثل مالیات و حق بیمه کارفرما دست‌کم در سال‌های درگیر با کرونا، تغییر نگاه به سفرهای خارجی و حذف عوارض خروج از کشور در حمایت از آژانس‌هایی که بیشتر از یک سال است دچار بحران بیکاری و اقتصادی شده‌اند، امهال وام‌ها و بدهکاری‌های بانکی مطابق مصوبه و وعده‌ها، واکسیناسیون مسافران هنگام ورود و خروج از کشور و اصلاح نگاه امنیتی به گردشگری، بحث‌هایی مطرح و پیشنهادهایی داده شد.

تابستانی پرسفر پیش‌بینی می‌شود

مرتضی قربانی، عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نیز تنوع محصول را از جمله راه‌کارهای خروج از بحران دانست و افزود: حوزه تورهای خروجی در حال حاضر خیلی پررونق نیست. اما از پاییز گذشته، تورها و سفرهای داخلی رونق نسبی داشته است. شاید خیلی ایده‌آل نباشد، اما به نسبت بازار وضعیت سفرهای داخلی بهتر است.

او به آژانس‌هایی که تا کنون بر تورهای خروجی متمرکز بوده‌اند، توصیه کرد در بازار داخلی فعال‌تر شوند و تابستان پیش‌ رو را از دست ندهند؛ چرا که به گفته او، درصد فروش پروازهای داخلی با وجود ظرفیت ۶۰ درصد برای تابستان، خوب بوده است.

قربانی همچنین طراحی بسته‌ای ارزان با هماهنگی شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌ها را ایده‌ای جذاب‌تر برای نجات گردشگری و آژانس‌ها دانست و گفت: بهتر است از حالت انتظار برای دریافت کمک از دولت خارج شویم و روی ظرفیت و توانمندی بخش خصوصی متمرکز شویم.

شاید دولت بعد!

محمدرضا دشتی اردکانیان ـ رییس فراکسیون گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مجلس ـ هم برای راه‌کار خروج از بحران، تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری را پیشنهاد کرد و گفت: در جلساتی با رییس‌جمهور نیز این پیشنهاد مطرح شد و اگر بتوان وامی برای این صندوق گرفت، اقدام بزرگی انجام شده است.

او با بیان این‌که راه خروج کشور از بحران را در گردشگری می‌بیند، به جلسه‌ای که در مجلس با رییس سازمان برنامه و بودجه در ارتباط با راه‌های تامین بودجه کشور داشتند و غفلتی که از گردشگری شده است، اشاره کرد و گفت: متاسفانه بعضی از مسؤولان هنوز به این باور نرسیده‌اند، باوری که مقام معظم رهبری به گردشگری دارند. امیدوارم در دولت بعد بتوانیم گردشگری را در جایگاهی قرار دهیم که مسؤولان روی آن حساب کنند.

اردکانی درباره بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گفت: برای سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که در بعضی احکام بودجه، کمک‌هایی جداگانه تخصیص یافته، مثلا برای بیمه راهنمایان گردشگری دولت مکلف شده اعتباراتی تخصیص دهد. امسال بودجه خوبی برای این وزارتخانه بسته شده که حدود شش درصد بیشتر از سال قبل است، ولی دولت هنوز اعتقادی به گردشگری ندارد، این بودجه‌ای هم که مصوب شده روی نظر نمایندگان مجلس بوده است.

این نماینده مجلس با اشاره به ضعف زیرساخت‌های گردشگری به‌ویژه در بخش حمل و نقل و هتل، اظهار کرد: تلاش ما بر این است که اقساط وام را امهال کنیم. بعد از انتخابات ریاست جمهوری هم به طور جد پیگیر حل معضلات گردشگری از جمله مالیات خواهیم بود. بودجه امسال خوب است، از بخش خصوصی انتظار داریم و در مجلس تلاش می‌کنیم که بودجه سال ۱۴۰۱ را افزایش دهیم.

۳ سنت بودجه دولت برای جذب هر گردشگر خارجی به ایران

همچنین محمدابراهیم لاریجانی ـ مدیرکل اسبق تبلیغات و بازاریابی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ درباره بودجه این وزاتخانه توضیح داد: ۷۰ درصد این ۱۵۰۰ میلیارد تومان به میراث فرهنگی تعلق دارد و فقط ۳۰ درصد آن که در فصل دوم واریز می‌شود، به گردشگری اختصاص داده می‌شود که البته با سایر هزینه‌های جاری محاسبه شده است. در این شرایط، برای وزارتخانه قطعا هزینه آب و برق و حقوق پرسنل در اولویت قرار دارد، بنابراین وقتی به انتهای سال می‌رسد، دیگر بودجه‌ای نمی‌ماند که به گردشگری بدهد. شاید بودجه گردشگری را در جای دیگری خرج کنند، اما برای بودجه و اعتبار میراث فرهنگی هرگز این اتفاق نمی‌افتد.

او سپس نگاهی داشت به بودجه تبلیغات ایران برای جذب گردشگر خارجی و اظهار کرد: طبق مطالعه و تحقیقی که در زمان مدیریت خود داشتم، در بیشتر کشورها برای جذب هر گردشگر خارجی میانگین سه تا چهار دلار هزینه تبلیغ می‌شود، این درحالی است که سرانه بازاریابی ایران برای جذب هر گردشگر خارجی به ۳۰ سنت می‌رسد که در عمل این عدد هم تخصیص نمی‌یابد و شاید حدود ۱۰ درصد آن را بدهند.

او افزود: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاید بودجه کافی برای گردشگری نداشته باشد، اما از محل کمک‌ها می‌تواند حمایت کند. مثلا زمانی که در دفتر تبلیغات و بازاریابی بودم متوجه یک بودجه ۶۰ میلیارد تومانی شدیم که می‌خواستیم برای کمک به بخش خصوصی گردشگری جذب کنیم، اما برخی اختلافات درون صنفی مانع آن شد و حالا همان بودجه نصیب میراث فرهنگی و موزه‌های خصوصی شده است.

لاریجانی در ادامه به آژانس‌دارها و فعالان گردشگری پیشنهاد کرد در یک برنامه ضربتی، گروهی را مامور کنند تا طرحی کامل برای توسعه، ارتقاء و ساماندهی کسب‌وکارهای دفاتر گردشگری با شناسایی مشکلات و پیش‌بینی مطالبات و راه‌کارها تهیه شود.

او گفت: در این جمع نمایندگان مجلس حضور داشتند، اگر یک روز رییس‌جمهور هم بیاید ما نمی‌دانیم چه خواسته و مطالبه‌ای باید داشته باشیم. پیشنهادهایی که معمولا داده می‌شود شاید مشکل ۵۰ نفر را حل کند. وقتِ دولت را برای ورود گردشگر خارجی که ۵۰ آژانس را منتفع می‌کند و چهارهزار آژانس دیگر را بلاتکلیف می‌گذارد، نمی‌توان گرفت.

در ادامه این گردهمایی مجازی، درحالی که بحث‌ها و سوال‌ها ادامه داشت، حضور کوتاه‌مدت رییس فراکسیون گردشگری و نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد و گله‌های شدید برخی فعالان گردشگری مواجه شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آلمان گردشگری قاعده‌مند را آزمایش می‌کند

خسارت ۲۲۰ هزار میلیاردی کرونا به گردشگری

فریدون‌شهر، قطب گردشگری تاريخی فریدون‌شهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *