بین راهی‌ها

بین راهی‌ها امن شده‌اند؟

بین راهی‌ها فعالیت خود را از سر گرفته‌اند، مکان‌هایی عمومی با درصد بالایی از خطر انتقال ویروس کرونا. اما حالا که سفرها برقرار شده تکلیف نظارت بر این بین راهی‌ها چه خواهد شد؟

مجتمع‌های خدماتی و رفاهی یا همان بین راهی‌ها با محوریت‌ مختلف از جمله جایگاه سوخت، خدمات خودرویی، رستوران، سرویس بهداشتی، محل اقامتی و پارکینگ (تیر پارک) با ضوابط و مجوز وزارت راه و شهرسازی احداث می‌شوند و حالا با رفع محدودیت ترددهای بین استانی، فعالیت این مراکز پس از حدود دو ماه تعطیلی از سر گرفته شد و همزمان در برخی استان‌ها اداره‌های راهداری بازدیدهای نظارتی را آغاز کردند که در برخی مناطق به پلمب بعضی از این مراکز از جمله جایگاه‌های سوخت منجر شد.

وضعیت بهداشتی و کیفیت خدمات مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بین راهی همیشه مورد بحث بوده است، ‌ مسؤولان گردشگری فقط در یک بازدید نظارتی نیم‌روزه، آن هم پنج سال پیش از محور کندوان چالوس که تفریحی‌ترین جاده کشور را لقب گرفته است، ۶۰ مجتمع بین راهی غیرمجاز را شناسایی کردند. این اتفاق همان یک بار افتاد و دیگر ادامه پیدا نکرد. ‌ حالا در شرایط پاندمی کرونا، وضعیت بهداشتی و خدماتی در این مجتمع‌های بین‌راهی حساس‌تر از همیشه جلوه می‌کند، مخصوصا آنکه در وضع موجود بیشتر مردم ترجیح می‌دهند با وسیله نقلیه شخصی خود جابه‌جا شوند.

در راهنمای گام دوم وزارت بهداشت، مشخصا برای مجتمع‌های بین‌راهی، پروتکل مخصوصی تنظیم نشده است، اما دستورالعمل جایگاه‌های سوخت در درون و بیرون شهر مشخص است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با آن‌که در این قضیه مسؤولیتی ندارد اما از جایگاه کمیته اماکن گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی کرونا و به عنوان متولی سفر، در دستورالعمل سفر هوشمند، فقط برای مجتمع‌های پذیرایی بین‌راهی، پروتکلی را تهیه کرده است که محتوای آن متفاوت از پروتکل اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها، پایانه‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی نیست.

رعایت پروتکل مجتمع‌های بین راهی‌ها برای کارکنان واحدهای پذیرایی بین‌راهی، رانندگان وسائل نقلیه عمومی و تمام مسافران لازم‌الاجرا اعلام شده و فعالان گردشگری که تور اجرا می‌کنند باید درباره آن آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی داشته باشند.

در پروتکل حضور و خدمات دهی در واحدهای پذیرایی بین راهی آمده است:

مسافران هنگام سفارش غذا و غیره با رعایت فاصله یک متری از نفر جلویی و متصدی کنترل، از ماسک و دستکش استفاده کنند.

مسافران در سالن‌های انتظار با فاصله ایمن از دیگران روی صندلی‌ها بنشینند و در زمان نشستن از دست زدن به دستگیره‌ها یا لبه صندلی‌های عمومی خودداری کرده و در صورت تماس دست، دست ها را شستشو دهند.

در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید.

پس از استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی دست خود را طبق پروتکل‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت به خوبی شستشو داده و خشک کنید یا از محلول ضدعفونی دست استفاده کنید و در هنگام ورود در صورت ازدحام فاصله ایمن را از فرد جلویی رعایت کنید.

پس از خرید هرنوع کالا یا ماده غذایی قبل از استفاده، بسته‌بندی آن گندزدایی شود.

تاحد ممکن از مواد بسته‌بندی برای میان وعده در سالن انتظار استفاده کنید.

از دراز کشیدن روی نیمکت‌ها مطلقا خودداری شود.

برای اقامه نماز در نمازخانه‌های عمومی به همراه داشتن مهر و سجاده شخصی الزامی بوده و پس از اقامه نماز، دست‌ها را شسته یا ضدعفونی کنید. همچنین تاحد ممکن رعایت فاصله یک متری بین نمازگذاران در نمازهای فرادا توصیه می‌شود.

از دراز کشیدن در نمازخانه خودداری شود.

مدیران واحدهای پذیرایی بین‌راهی نسبت به نظارت بهداشتی در محل‌های تجمع مسافران، رانندگان و کارکنان، سرویس‌های بهداشتی عمومی، گندزدایی سالن‌ها و صندلی‌های انتظار، نمازخانه‌ها، بوفه‌های موادغذایی، غرف و اغذیه فروشی‌ها اهتمام ورزند و از گندزدایی مستمر لوازم و سطوحی که در تماس دست افراد هستند مطمئن شوند.

در ورودی سالن ماده ضدعفونی دست نصب شود.

رختکن، سرویس‌های بهداشتی پرسنل و سرویس‌های بهداشتی عمومی مرتب با آب داغ و مواد شوینده در تمام سطوح و زوایا شستشو و سپس گندزدایی شود.

با توجه به ایام خلوتی و به منظور تمرکز خدمات بهداشتی دسترسی مهمانان به تمام فضای عمومی و تمام صندلی رستوران‌ها به نحو شایسته محدود شود تا حد ممکن خدمات در فضای محدودتری ارایه شود.

میزهای غذاخوری با فاصله یک و نیم متر از یکدیگر چیدمان شوند و از دیوارها، پرده ها و میز صندوق امثالهم حداقل یک و نیم متر فاصله داشته باشند.

کف سالن و فضاهای عمومی  دو بار در روز بوسیله زمین شور آغشته به مواد ضدعفونی، گندزدایی شود.

منوهای رستوران قابل نظافت بوده و مرتب ضدعفونی شوند.

ظروف، تجهیزات و لوازم اضافی درمعرض آلودگی محدود شوند، رومیزی‌ها و لچکی‌ها جمع آوری تا امکان گندزدایی سطح میزها فراهم شود یا می‌توان از پوشش‌های یکبار مصرف استفاده شود.

تمام ظروف بازگشتی از میز مهمان حتی در صورت استفاده نشدن، با آب گرم شسته شوند.

بوفه سالاد و غذا در این ایام تعطیل شده و اقلام خوراکی طبق استاندارد و درجه واحد به صورت بسته بندی و در ظروف یکنفره ارایه شود.

نان به صورت بسته‌بندی در کیسه یا سلفون کشیده و قرار داده شود.

حتی الامکان از ظروف یکبار مصرف استفاده شود.

دمای پخت استاندارد موادغذایی رعایت شود.

تا حد امکان زنجیره انتقال گرم برای مواد غذایی تامین شود که تا زمان سرو در رستوران گرم بماند.

با توجه به نظریه ماندگاری طولانی مدت ویروس روی سطوح استیل، در گندزدایی تجهیزات استیل در آشپزخانه‌ها دقت بیشتری شود.

در زمان انتقال ظرف حاوی غذا از آشپزخانه تا رستوران دقت لازم برای پیشگیری از آلودگی ثانویه رعایت شود.

سوای این دستورالعمل و پروتکل‌ها، آنچه اهمیت دارد نظارت و کنترل مستمرِ این مجتمع‌ها به ویژه سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی و جایگاه‌های سوخت به عنوان پرمصرف‌ترین و در عین حال آلوده‌ترین اماکن بین راهی، به ویژه در این مقطع زمانی است که سفرها به جریان افتاده و دستگاه‌های مسؤول و متولی باید جدی تر بر آن‌ها متمرکز شوند.

منبع:ایسنا

مرتبط:چگونه در رستوران از خطر کرونا در امان بمانیم؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *