صنعت حمل و نقل

جلوگیری از گسترش بیماری در صنعت حمل و نقل

صنعت حمل و نقل و بخصوص حمل و نقل هوایی همراه با گسترش ویروس کرونا با آسیبی جدی روبرو شده است و این روزها برای بقای خود می‌جنگد. در حال حاضر آینده این صنعت و وضعیت کنترل ویروس کرونا بسیار نامشخص است و صنعت حمل و نقل باید سعی کند برای بقای خود با وضعیت جدید تطبیق پیدا کند! یکی از راه حل‌های تطبیق، رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدید و رعایت بیشتر مسافران است که می‌تواند به بقایای صنعت حمل ونقل و بخصوص حمل و نقل هوایی کمک کند. یکی از راهکارها ضدعفونی هواپیما با مواد خاص و بخار آب است که تا حدود بسیار زیادی می‌تواند هواپیما را پس از هر پرواز عاری از ویروس کند.​​​​​ اما راهکارهایی نیز برای طی سفر اندیشیده شده است که با هم در لست سکند جدیدترین آن‌ها را مرور می‌کنیم.

​هوای فیلتر شده

هواپیماهای مدرن به فیلترهای خاصی به نام HEPA مجهز شده‌اند که کارآیی آن‌ها شبیه به کارایی مورد استفاده در اتاق‌های عمل بیمارستان‌ها است. هوای داخل کابین ترکیبی از هوای تازه درون و بیرون است.​ ​کینگ ین چن، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه که در مورد گسترش ذرات هوا در وسایل حمل و نقل و چگونگی ردیابی آن‌ها تحقیق کرده‌است، می‌گوید: « حتی در تراکم مسافر بسیار بالا نیز، هوا با استفاده از سیستم تهویه بسیار تمیز می‌شود، زیرا فیلترهای HEPA می‌توانند ذرات را با قطر ۰.۳ میکرون یا بیشتر، با راندمان ۹۹ % یا بیشتر فیلتر کنند.»

با این حال، چن استدلال می‌کند که این به این معنی نیست که تمام هوای داخل کابین تمیز است، زیرا فرد عطسه می‌کند، سرفه می‌کند، صحبت می‌کند یا قطرات را تنفس می‌کند که می‌تواند به مسافران نزدیک منتقل شود. این عمل شاید قبل از این که فیلتر HEPA فرصتی برای گرفتن آن‌ها داشته باشد رخ بدهد. ​به همین دلیل است که وی نوع جدیدی از سیستم تهویه را پیشنهاد می‌کند که پوششی از هوای فیلتر شده را در اطراف هر مسافر ایجاد می‌کند، بدون این که آن را با هوایی که توسط اطرافیان تنفس می‌شود، مخلوط کند. ​

طراحی جدید از یک فیلتر HEPA اختصاصی برای هر صندلی استفاده می‌کند، و در دیواره قرار دارد. هوای تمیز بیرون آمده از این جعبه نسبت به هوای کابین خنک‌تر است اما کمی گرم می‌شود و سپس به سطح تنفسی فرد می‌رسد. این سیستم را در یک بخش هفت ردیفی از یک بوئینگ ۷۳۷ با نتایج مطلوب آزمایش کرده‌اند. البته در کل نرخ ابتلا و انتقال ویروس در هواپیماها نسبت به سایر وسایل حمل و نقل کمتر بوده است.

صنعت حمل و نقل

​​​​​​کشتی‌های محبوب ویروس‌ها

​​​​​​​​کشتی‌های کروز توسط کروناویروس بیش‌ترین آسیب را دیده‌اند. بزرگ‌ترین مشکل را نیز کشتی دایموند پرنسس تحمل کرد که حدود ۲۰% مسافرانش به کرونا مبتلا شدند. کارشناسان می‌گویند کشتی‌های تفریحی در اصل مانند یک ساختمان به نظر می‌رسند، بنابراین سیستم‌های تهویه مطبوع آن‌ها شبیه به ساختمان‌های دیگر است. البته این موضوع در شرایط عادی اشکالی ندارد، اما با شیوع ویروسی جدید مشکل زا است، زیرا فیلترهای مورد استفاده آن‌ها ویروس‌ها را فیلتر نمی‌کند.

این بدان معنی است که سیستم‌های تهویه ممکن است ویروس را از یک کابین به کابین دیگر منتقل کرده باشند و با چرخش مجدد هوای آلوده به شیوع بیشتر کمک کنند. طبق تحقیقات موسسات ملی سلامت آمریکا، کرونا ویروس می‌تواند تا سه ساعت قطراتی به نام آئروسل و همچنین تا سه روز روی سطوحی مانند پلاستیک یا فلز زنده بماند. ​

کارشناسان بر این باور هستند که برخی از عفونت‌های کشتی دایموند پرنسس ممکن است به این روش رخ داده باشد. آن‌ها می‌گویند​ سریع‌ترین راه‌حل تبدیل تمام فیلترها به فیلترهای HEPA است.​​​​​​​​ از بین ۳۷۱۱ مسافر و خدمه کشتی، بیش از ۷۰۰ نفر طی یک قرنطینه ۱۴ روزه که توسط مقامات ژاپنی در بندر یوکوهاما بر این کشتی تحمیل شده‌بود، آلوده شدند.

صنعت حمل و نقل

سناریوی شکست خورده

​​​مطالعات نشان داده است که اگر همه مسافران به محض کشف شیوع بیماری بلافاصله تخلیه می‌شدند، تنها ۷۶ نفر بیمار می‌شدند. به هر حال، اگر قرنطینه به هیچ وجه ایجاد نشده بود و همه برای ادامه زندگی عادی باقی مانده بودند، تقریبا سه هزار نفر ویروس را می‌گرفتند. ​

سوال این است که شما چگونه اعتماد و اقتصاد کشتی‌های کروز را مجددا می‌توان احیا کرد؟ این صنعت ممکن است برای سال آینده مشکلات بسیاری داشته باشد.

منبع: cnn.com

مرتبط:روزگار گردشگری داخلی در دوره پساکرونایی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *