کاروانسراهای اصفهان

تلاش برای ثبت کاروانسراهای اصفهان در فهرست میراث جهانی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از پیگیری برای ثبت چند کاروانسراهای اصفهان در فهرست میراث جهانی یونسکو خبر داد.

فریدون اللهیاری  اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در دستور کار وزارتخانه میراث فرهنگی قرار دارد، ثبت جهانی کاروانسراهای ایرانی است و در استان اصفهان نیز چندین اثر داریم که واجد ارزش ثبت در فهرست یونسکو هستند و به این پرونده می‌پیوندند.

وی افزود: کاروانسرای مهیار، جهادآباد، همچنین هتل عباسی اصفهان که بر روی یک کاروانسرای صفوی بنا شده، از جمله مواردی است که پروندۀ آن‌ها به دست همکاران ما در حال تکمیل شدن است.

سیده سارا محمدی، کارشناس بافت‌های تاریخی و مسئول تهیه پروندۀ این آثار در اداره کل میراث فرهنگی اصفهان نیز به ایسنا گفت: ثبت هر اثر در فهرست میراث جهانی منوط به داشتن ۱۰ معیار است و ما بر اساس این معیارها کاروانسراهای استان اصفهان را مورد بررسی قرار دادیم.

وی ادامه داد: برخی از کاروانسراهای استان به دلیل نداشتن اطلاعات تاریخی کافی و فقدان حریم آزاد، همچنین مداخله در بنا یا داشتن پلان‌های مشابه از این فهرست حذف شدند که برای بنده بسیار ناگوار بود.

محمدی با بیان اینکه تعداد کاروانسراهای دارای معیار ثبت جهانی در استان اصفهان، اکنون بین ۹ و ۱۰ اثر در نوسان است، اظهار کرد: کاروانسرای مهیار و امین‌آباد در شهرضا، کاروانسرای کوهپایه در شرق اصفهان، کاروانسرای گز و جهادآباد در شاهین‌شهر، کاروانسرای نیستانک در نائین، کاروانسرای مرنجاب در آران و بیدگل و کاروانسرای گبر آباد در کاشان ازجمله بناهایی است که پروندۀ ثبتی آن‌ها تقریباً تکمیل‌شده و این روزها نیز مشغول نقشه‌برداری از هتل عباسی اصفهان هستیم تا در صورت همکاری دست‌اندرکاران این هتل، مقدمات ثبت جهانی آن را هم در همین مجموعه فراهم کنیم.

کارشناس بافت‌های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به سخت بودن فرایند ثبت آثار در فهرست میراث جهانی، اعلام کرد: تا پایان دی‌ماه جاری پروندۀ کاروانسراهای ایران برای یونسکو ارسال می‌شود.

مسئول ثبت جهانی آثار تاریخی اصفهان همچنین خبر داد که گام بعدی این اداره کل تهیه پرونده به ‌منظور ثبت باغشهر تاریخی نطنز در فهرست میراث جهانی است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

اصفهان چه می‌خواهد؟

سردرهای کاشی‌کاری زیباییِ فراموش شده اصفهان…

آدرس هتل‌های ایمن اصفهان در دسترس گردشگران قرار می‌گیرد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *