بخش گردشگری

حمایت ۵۰ هزار میلیارد تومانی دولت از بخش گردشگری در دوران کرونا

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: دولت به منظور جبران خسارت ناشی از کرونا ۵۰ هزار میلیارد تومان به بخش گردشگری اختصاص داده است.

علی‌اصغر مونسان در آیین رونمایی از دندان نئاندرتال از یافته‌های هیئت باستان‌شناسی ایران و فرانسه در غار قلعه کرد آوج، که که دوشنبه شب ۸ دی برگزار شد، با اشاره به تأثیر شیوع کرونا بر گردشگری، تصریح کرد: در حال حاضر کرونا خسارت فراوانی به حوزه گردشگری وارد کرده است، تلاش کردیم با توجه به وضعیت و نیاز مالی و پولی دولت از بخش گردشگری در این دوران حمایت داشته باشیم اگرچه این حمایت‌ها کافی نیست.

وی افزود: منابع مالی دولت محدود است با این حال گردشگری را حمایت کرد، دولت در بخش گردشگری ۵۰ هزار میلیارد تومان برای مقابله با خسارت کرونا اختصاص داده است.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: سال آینده نیز هفت هزار میلیارد تومان در بودجه برای حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا پیش‌بینی‌شده که تلاش می‌شود با توجه به خسارت‌های فراوان وارد شده به حوزه گردشگری سهم این بخش از حمایت‌ها قابل توجه باشد.

وی خاطرنشان کرد: حمایت‌ها در دو بخش انجام شد که در مرحله اول افراد داری کد بیمه مورد حمایت قرار گرفتند، امهال مالیاتی، امهال حق بیمه کارفرمایی، امهال بازپرداخت بدهی‌های بانکی و امهال هزینه حامل‌های انرژی از دیگر حمایت‌های انجام شده در این حوزه است.

مونسان خاطرنشان کرد: در مرحله دوم حمایت از مشاغل آسیب‌دیده کرونا شرط داشتن کد بیمه‌ای از سوی کارفرمایان حذف شد تا واحدهای گردشگری بیشتری بتوانند مورد حمایت قرار بگیرند.

وی یادآور شد: امیدواریم با تزریق واکسن در نوروز سال آینده شاهد رشد گردشگری باشیم، قبل از کرونا گردشگری ایران در بخش‌های گردشگری داخلی، گردشگری خارجی و حجم سرمایه گزاری روند رو به رشد خوبی داشت، سرمایه‌گذاران این بخش را به‌عنوان بخش آینده‌نگر مورد توجه قرار داده بودند، اگر این روند گردشگری ادامه پیدا کند در سال‌های نه چندان دور گردشگری می‌تواند به‌عنوان اقتصاد نوظهور در کشور فعال شود، چراکه ظرفیت‌های فراوانی در بخش گردشگری کشور وجود دارد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: همچنان اعتبارات زیادی برای بخش گردشگری در نظر گرفته نمی‌شود با این حال با تلاش فعالان گردشگری در حال حاضر گردشگری در کشور به یکی از بخش‌های مهم ایجاد اشتغال تبدیل شده است، همچنین گردشگری در ایجاد ارزش‌افزوده وارد شده است و امیدوارم در سال آینده روند متوقف شده گردشگری به خاطر کرونا روند رو به رشد را طی کنند.

وی یادآور شد: در بخش میراث فرهنگی نیز تلاش می‌کنم بتوانیم از میراث فرهنگی کشور حفاظت کنیم، اگر چه منابع در این حوزه نیز محدود و گستردگی موضوعات فراوان است، در جای جای کشور ما بناهای تاریخی، آثار تاریخی، تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی داریم و ۳۴ هزار اثر ملی ثبت شده است؛ همچنین یک میلیون سایت و محوطه تاریخی شناخته شده داریم و اگر بخواهیم به کاوش‌ها سرعت دهیم این میزان زیادتر است، اما به دلیل محدود بودن اعتبارات نمی‌توانیم کاوش‌ها را به سرعت انجام دهیم همین امر باعث انجام کاوش‌های غیرمجاز می‌شود.

مونسان با اشاره به استرداد آثار تاریخی کشور، خاطرنشان کرد: در این دولت اتفاقات خوبی در این حوزه افتاده است و موفق به بازپس‌گیری ۱۷۰۰ آثار تاریخی شدیم که بیش از ۸۴ سال پیش و به امانت به دانشگاه شیکاگو آمریکا داده شده بود و آن‌ها از برگرداندن آن خودداری می‌کردند، همچنین حکم استرداد سردیس‌های هخامنشی گرفته شده است و اخیراً نیز با تلاش‌های انجام شده ۴۹ صندوقچه کاشی‌های نفیس سده‌های هفتم قبل از میلاد به کشور بازگردانده شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گردشگری را در تبصره لایحه بودجه نادیده گرفتند

هیات وزیران در بودجه ۱۴۰۰ برای گردشگری یارانه لحاظ کنند

پیشنهاد اصلاح بودجه میراث فرهنگی به مجلس ارائه شده است

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *