جایگاه-ایران-در-بازار-توریسم

جایگاه ایران در بازار پررونق توریسم: رتبه‌ ۸۹

علی‌رغم بهبود چشمگیر زیرساخت‌های گردشگری در ایران، فهرست شاخص‌های رقابتی در صنعت توریسم نشان می‌د‌هد که ایران همچنان فاصله زیادی تا کشورهای توریستی دارد. ترکیه علی‌رغم جاذبیت‌های محدود، یکی از ده کشور توریستی جهان است.

گزارش دو سالانه مجمع جهانی اقتصاد درباره “رقابت‌پذیری کشورها در سفر و گردشگری” اوایل ماه سپتامبر ۲۰۱۹ منتشر شد. در این گزارش ۱۴ شاخص تأثیرگذار از جمله حمل‌ونقل هوایی، دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات و روابط بین‌المللی هر کشور بررسی شدند.

فهرست شاخص‌های رقابتی در صنعت توریسم در ۱۴۰ کشور جهان، توانایی هر کشور در زمینه جذب توریست را نشان می‌دهد.

ایران در رتبه ۸۹ این فهرست قرار دارد. ایران در میان کشورهای خاورمیانه بیشترین بهبود خدمات دیجیتال را داشته است. ایران از نظر هزینه‌های سفر هم ارزا‌نترین کشور خاورمیانه برای گردشگران خارجی معرفی شده است. به دلیل کاهش ارزش ریال، هزینه‌های سفر گردشگران خارجی در ایران کاهش یافته و قدرت خرید آنها بالا رفته است.

ایران گذشته از نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری کلان در زمینه زیرساخت‌های گردشگری، از پتاسیل‌های موجود، از جمله آثار باستانی و معماری خود استفاده مطلوب را نمی‌کند. تنش سیاسی در روابط بین‌المللی نیز تأثیری مخرب در جذب گردشگران خارجی دارد.

رقابت‌پذیرین کشور خارومیانه در زمینه گردشگری و سفر امارات متحده عربی است. این کشور نه تنها بهترین خدمات دیجیتال را در میان کشورهای خاورمیانه دارد بلکه در رتبه ۳۳ کشورهای رقابت‌پذیر جهان برای جذب گردشگر ایستاده است.

امارات هرچند از نظر منابع و جاذبیت‌های فرهنگی و طبیعی، رتبه ۱۰۳ دنیا را دارد، اما با سرمایه‌گذاری کلان در زمینه تسهیل دسترسی به خدمات دیجیتال و تسهیل شرایط برای رشد سرمایه‌گذاری در صنعت توریسم، به جایگاه قابل توجهی در فهرست مجمع جهانی اقتصاد رسیده است.

نکته جالب توجه در این فهرست، جایگاه ترکیه است. این کشور بر اساس شاخص‌های رقابتی در صنعت توریسم در رتبه ۴۳ قرار دارد اما یکی از ده کشور برتر توریستی جهان است.

در حالیکه ایران در مدت یک سال (سال ۹۷ خورشیدی) هفت میلیون و ۱۲۴ هزار گردشگر خارجی داشته، ترکیه در دوازده مال سال  ۲۰۱۸ میلادی ۴۰ میلیون گردشگر خارجی داشته است. ترکیه به دلیل سواحلی که در مدیترانه‌ و دریای اژه دارد یکی از کشورهای محبوب گردشگران است. کاهش ارزش لیره هم بی‌تأثیر نبوده است.

مثال برعکس این مورد آلمان است. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد درباره “رقابت‌پذیری کشورها در سفر و گردشگری” آلمان در رتبه سوم قرار دارد. این کشور اما در عمل، هشتمین کشور توریستی جهان است.

بر اساس این گزارش اسپانیا، رتبه اول رقابت‌پذیری سفر و گردشگری در جهان را دارد و فرانسه، آلمان، ژاپن، آمریکا، انگلیس، استرالیا، ایتالیا، کانادا و سوئیس در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در عمل فرانسه، اسپانیا و  آمریکا محبوب‌‌ترین کشورهای جهان میان گردشگران هستند.

منبع:دویچه وله
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *