بازار سنتی کرمانشاه

فرهنگ گردشگرپذیری در کرمانشاه ضعیف است

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه گفت: همه ظرفیت‌های لازم را برای جذب گردشگر داریم، اما باید دیدگاه به گردشگری را نیز در استان لطیف کنیم تا با آگاهی از نقش مهمی که این صنعت می‌تواند در رونق زندگی مردم داشته باشد، این بخش کم کم جایگاه خود را در استان پیدا کند.

حمیدرضا کرمی در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به چرایی تبدیل نشدن کرمانشاه از معبر به مقصد گردشگری علیرغم پتانسیل ها و جاذبه های گردشگری بسیار زیاد آن، اظهار کرد: متاسفانه طی دهه های گذشته هیچگاه مدیران سطح کلان کرمانشاه، از نمایندگان مجلس و استاندار گرفته تا میراث فرهنگی و مدیرانی که درگیر حوزه مدیریت شهری هستند، برنامه مدون و مشخصی برای حوزه گردشگری استان تعریف نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: خروجی چنین مدیرانی این می شود که کرمانشاه علیرغم داشتن ۴۲۰۰ اثر تاریخی که بیش از دو هزار مورد آن ثبت ملی شده، نتواند از ظرفیت اکثریت این آثار تاریخی برای جذب گردشگر استفاده کند و تنها پنج تا شش مورد از این آثار فرصت شناخته شدن پیدا کرده‌اند.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه افزود: از این شش اثری که بیشترین جذب گردشگر را به خود اختصاص داده‌اند، دو مورد آنها یعنی تکیه بیگلربیگی و معاون الملک هم تعطیل شده‌ که این برای گردشگری کرمانشاه تاسف بار است.

وی در ادامه یکی دیگر از ضرورت‌های تبدیل شدن کرمانشاه به مقصد گردشگری را ایجاد فرهنگ گردشگر پذیر بودن بین مردم استان دانست و گفت: متاسفانه هنوز در این بخش کاستی های فراوانی داریم و خلاهایی وجود دارد که باید آنها را پُر کنیم.

کرمی افزود: گاها می‌بینیم که در داخل برخی محوطه های مهم تاریخی استان از جمله بیستون و تاق بستان که از گردشگرپذیر بودن مناطق استان هستند، گوسفندان چَرا می کنند که این نشان می دهد ما هنوز جایگاه و ظرفیت های گردشگر خود را نمی دانیم که بخواهیم گردشگران را پذیرش کنیم.

وی با بیان اینکه بحث یادگیری زبان دوم هم بین مردم کرمانشاه بسیار کمرنگ است، عنوان کرد: کرمانشاه استانی است که در همسایگی یک کشور عربی قرار دارد و ما می توانیم با تشویق مردم به فراگیری یک زبان دوم مثل زبان عربی گردشگران عراقی را در کرمانشاه  متوقف کنیم، به جای اینکه از استان ما عبور کنند و استانهای دیگر را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان، کرمانشاه را یکی از پرهویت‌ترین شهرهای ایران دانست و گفت: متاسفانه علیرغم اینکه مشاهیر بزرگی همچون علی اشرف درویشان، آیت الله نجومی، شهرام ناظری و … همه کرمانشاهی هستند، اما گاها می بینیم که برخی از مردم استان خودمان هم این مشاهیر را نمی شناسند که باید در این زمینه کار کنیم تا اگر گردشگری به کرمانشاه آمد، بتوانیم از هویت غنی خود برای آنها صحبت کنیم.

وی در ادامه به مشکلاتی که در بخش زیرساخت‌ها برای جذب گردشگر به کرمانشاه وجود دارد هم اشاره کرد و گفت: هرچند در بحث زیرساخت‌های جاده‌ای طی سالهای اخیر کارهایی انجام شده، اما هنوز در این بخش مشکلاتی داریم و از سوی دیگر در حوزه سیستم هتل‌داری و خدمات گردشگر هم نتوانسته‌ایم رشد خوبی داشته باشیم.

کرمی با بیان اینکه عدم ارائه خدمات مناسب گردشگری در برخی از شهرهای با قابلیت بالای گردشگری کرمانشاه باعث شد تا از مدار گردشگری خارج شوند، گفت: در شهری همچون گیلانغرب علیرغم اینکه یکی از بهترین مسیرهای گردشگری کرمانشاه می‌تواند باشد، اما از آنجایی که در مسیر این شهرستان هیچ خدمات گردشگری وجود ندارد، برای همین به تدریج از مدار گردشگری خارج شده و گردشگر چندانی به این شهرستان نمی‌رود.

وی خاطرنشان کرد: کرمانشاه نه تنها در حوزه آثار تاریخی، بلکه در بحث موسیقی، نواهای کردی، تنوع لهجه‌ها، قومیت‌ها، مذاهب و… نیز این ظرفیت را دارد که میزبان گردشگران زیادی باشد، اما نیازمند این است که آنها را برجسته کنیم و به عنوان جاذبه معرفی شوند.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان در خاتمه با تاکید بر اینکه کرمانشاه می‌تواند یکی از مقاصد مهم گردشگری در ایران باشد، اعلام کرد: همه ظرفیت‌های لازم را برای جذب گردشگر داریم، اما باید دیدگاه به گردشگری را نیز در استان لطیف کنیم تا با آگاهی از نقش مهم گردشگری در رونق زندگی مردم این صنعت جایگاه خود را در استان پیدا کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

سفری به بلوار طاق بستان کرمانشاه

کرمانشاه _سرزمینی سرشار از جاذبه‌های گردشگری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *