منطقه-حفاظت-شده-خانگرمز

مطالعات طرح گردشگری منطقه حفاظت شده «خانگرمز» پایان یافت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از پایان مطالعات طرح گردشگری منطقه حفاظت شده خانگرمز خبر داد و گفت: نوزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست اسفند ماه سال جاری در همدان دایر می شود.

ظهر شنبه در نشستی با حضور مدیران کل حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان، نقاط مشترک، ابهام و افق های پیش روی این دو حوزه برای دستیابی به گردشگری پایدار در استان بررسی شد.

در این نشست موارد متعددی از جمله انتخاب همدان به عنوان پایلوت شهر گردشگر، برگزاری جشنواره میهمان نوازی با رویکرد محیط زیستی، گردشگری پایدار، بسته سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و طرح های محیط زیستی-گردشگری تبیین و مورد بررسی قرار گرفت.

برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در این نشست با اشاره به برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در اسفند ماه سال جاری در همدان گفت: استان همدان در این نمایشگاه با رویکرد گردشگری سبز و پاک حضور می یابد و به این منظور نیاز به هم افزایی دستگاه های اجرایی مرتبط، شرکت ها و صنایع است.

محسن جعفری نژاد بسطامی در ادامه با اشاره به انجام بررسی های لازم برای برگزاری جایزه سال میهمان نوازی در استان همدان با رویکرد محیط زیستی گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان آمادگی دارد با عوامل خصوصی و دولتی این برنامه ملی همکاری کند تا نگاه محیط زیستی نیز در آن رعایت شود.

وی خواستار توجه بیشتر به عنوان «همدان، شهر سبز پایدار» شد و گفت: این عنوان نباید در حد یک نام و همایش باقی بماند و باید برنامه عملیاتی برای آن تعریف شود.

وجود پسماندهای بین راهی در ورودی همدان عامل مخرب گردشگری استوی وجود پسماندهای بین راهی در مسیرهای ورودی استان همدان را عامل مخرب گردشگری استان دانست و گفت: معیارهای گردشگری در کشور بالا رفته است و باید عمیق تر به مسائل نگاه کنیم و گردشگری پایدار را با هم افزایی در استان باز تعریف کنیم.

جعفری نژاد از پایان مطالعات طرح گردشگری منطقه حفاظت شده خانگرمز خبر داد و بیان کرد: با تقویت جوامع محلی از طریق راه اندازی خانه های بوم گردی در اطراف این منطقه و رونق اقتصاد محلی با استفاده از تولیدات بومی، همچنین حضور سرمایه گذار برای اجرای طرح می توان در راستای گردشگری پایدار مناطق حفاظت شده استان گام ها اثربخشی برداشت.

وی بیان کرد: طرح قرق های اختصاصی به منظور گردشگری با ضابطه برای علاقه مندان به شکار قانونی برای دو منطقه در استان همدان آماده است و حضور سرمایه گذاران می تواند این طرح ها را به منصه ظهور برساند و ظرفیت های اقتصادی بزرگی در استان ایجاد کند.

نباید مزیت های استراتژیک را از دست داد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز با تاکید بر رعایت ضوابط محیط زیستی در طرح های گردشگری گفت: ظرفیت های تاریخی و طبیعی، ۲ مزیت مهم و استراتژیک استان است و نباید در راستای اهداف کوتاه مدت، مزیت های استراتژیک را از دست داد.

علی مالمیر ادامه داد: دغدغه مند بودن مردم نسبت به مقوله های محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری، سرمایه ما است و آمادگی داریم طرح های محیط زیستی با محوریت گردشگری را در بسته سرمایه گذاری در حوزه گردشگری لحاظ کنیم.

از پایلوت شدن همدان به عنوان شهر گردشگر در کشور خبر داد و افزود: بر این اساس شهرهای مورد نظر درجه بندی می شود و مطالبه عمومی ایجاد می کند که مسائل محیط زیستی و مدیریت پسماند در بخش های گوناگون این طرح لحاظ شده است.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *