موزه مصر

درباره موزه مصر _یادگار عتیقه‌ترین‌های عصر فراعنه

موزه‌ها همواره از زمان شکل‌گیری، در زمره قابل توجه‌ترین مراکز فرهنگی و نمایان‌گر میراث ملت‌ها در طول تاریخ بوده‌اند، امروز در سراسر جهان موزه‌ها با نقش اثرگذار خود در حفظ و نگهداری میراث و فرهنگ‌ ملل و اقوام، تاریخ را زنده کرده و تجربه سیر در زمان را برای بازدیدکنندگان خود به ارمغان می‌آورند مانند موزه مصر…

«موزه مصر» که به عنوان بزرگترین مجموعه آثار باستانی فرعونی در جهان شناخته می‌شود، در قلب قاهره و در نزدیکی میدان تحریر واقع شده و عنوان برترین مکان نگهداری از مجموعه آثار باستانی مصر را با خود یدک می‌کشد.

موزه مصر

در این موزه چیزی حدود ۱۲ هزار اثر تاریخی نگهداری می‌شود که تنها نمونه کوچکی از این آثار در مجموعه به نمایش عموم گذاشته می‌شود، موزه مصر میزبان قطعات مهمی از تاریخ مصر باستان است و بزرگترین مجموعه از اشیاء عتیقه فرعونیان، مخصوصا پادشاه «‌توت عنخ آمون» را در خود جای داده است.

ساخت این موزه در سال ۱۸۳۵ در نزدیکی بوستان «ایزبکیا» صورت گرفت و در سال ۱۸۵۸ به دلیل کوچک بودن فضای ساختمان موزه برای نگهداری تمام اشیاء هنری ساختمان موزه به «بولاک» منتقل شد.

 

در این مجموعه اتاقی وجود دارد که ۲۷ مومیایی‌ سلطنتی از دوران فرعونی درون آن قرار گرفته و با دستور رئیس جمهور انور سادات در سال ۱۹۸۱ تعطیل شد. البته بازگشایی این مجموعه در سال ۱۹۸۵ با نمایش مختصری از سلطنت جدید پادشاهان و ملکه‌ها انجام شد.

موزه مصر

ساختمان قرمز رنگ این موزه که در میدان «تحریر» قاهره واقع شده است، از دو طبقه تشکیل می‌شود. در طبقه همکف این موزه، مجموعه گسترده‌ای از رول‌های پاپیروس و سکه‌ها به نمایش گذاشته شده است؛ سکه‌های به نمایش گذاشته شده در این طبقه همگی از جنس طلا، نقره و برنز ساخته شده‌اند و در میان آن‌ها علاوه بر سکه مصری، سکه‌های یونانی، رومی و اسلامی دیده می‌شود که از ارزش بسیاری بالایی نیز برخوردار هستند.

در طبقه اول اما علاقه‌مندان و گردشگران شاهد آثار هنری از دو سلسله آخر مصر باستان شامل اشیایی از مقبره فرعون «توتموزیس سوم»، «توتموزیس چهارم»، «آمنوفیس دوم»، «حتشپسوت» و «ماهرین» و بسیاری از آثار هنری که از دوره پادشاهان به یادگار مانده است، هستند.

blank

 

یکی دیگر از جاذبه‌های این موزه برای علاقه‌مندانی که از این مجموعه دیدن کرده‌اند، نمایش ۹ مومیایی در «موزه مصر» بوده که یکی از آن‌ها مومیایی ملکه «حتشپسوت» است. اما این موزه علاوه بر مجسمه‌های عظیم‌الجثه، مومیایی‌های سلطنتی، رول‌های پاپیروس و سکه‌ها، میزبان جواهرات قیمتی و حتی اسباب‌بازی‌های هزاران سال قبل نیز بوده است. موزه مصر سالانه میزبان بازدیدکنندگان و گردشگران زیادی از سراسر جهان است.

منبع:

sca-egypt.org

britannica.com

مرتبط:

روستای مصر _سفر به کویر مصر ایران

کشف یک معبد باستانی در مصر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *