سفر به چوپانان ؛ منظم ترین روستای خشتی جهان

روستای چوپانان واقع در استان اصفهان به دلیل بافت منحصر به فرد و منظمی که دارد به عنوان منظم ترین روستای خشتی جهان شناخته شده است.

روستای چوپانان منظم ترین روستای خشتی جهان در نائین استان اصفهان

در محدوده پناهگاه باغ وحش عباس آباد نایین اصفهان روستایی به نام چوپانان وجود دارد که به عنوان منظم ترین روستای خشتی دنیا معرفی شده است.

روستای چوپانان

تقریباً سال ۱۲۸۰ شمسی شترداران اهالی انارک اقدام به حفر قنات در منطقه چوپانان می کنند چرا که در زمان های بسیار دور چاهی در این روستا وجود داشته که گله داران و چوپان ها و ساربان ها برای آب دادن به شتران و گوسفندان خود از آن چاه به خاطر داشتن آب فراوان استفاده می کرده اند و این فراوانی آب منجر شد تصمیم به کشاورزی نیز بگیرند و بدین گونه سنگ بنای روستای چوپانان در ۱۸۰ کیلومتری شرق نایین و ۹۰ کیلومتری شرق انارک گذاشته شد.

روستای چوپانان

بافت منحصر به فرد روستای چوپانان

جالب است بدانید که از همان ابتدا بافت این روستا به طوری مهندسی شده است که هیچ گونه کوچه بن بستی در آن نخواهید دید و شما می توانید انتهای آبادی را در غرب یا شرق از هر کوچه ببینید و از نمای بالا مانند یک صفحه شطرنج تجلی می شود.

این روستا به خاطر اینکه یک منطقه کویری است زمستان های بسیار سرد و تابستان های بسیار گرمی را تجربه می کند. باد و باران در فصل بهار و زمستان به قدری در این روستا شدید است که از طریق آن آب کشاورزی روستا تامین می شود.

زمانی که وارد این روستای منحصر به فرد میشوید نخلستانهای حاضر در آن چشم های شما را به خود خیره می کند و البته وجود بوته هایی در این روستا منجر شده این منطقه شبیه به یک منطقه جنگلی باشد چراکه اخیراً اداره منابع طبیعی و جنگلبانی به سبب تثبیت شنهای روان حوالی روستا اقدام به کاشت بوته های تاق کرده است.

وجود زمین های کشاورزی، طبیعت کویری، خدمات زیر ساختی و دامداری در حاشیه این روستا باعث می شود زیرساخت های گردشگری افزایش یافته و این روستا به عنوان مقصد گردشگری پر طرفدار شناخته شود.

جمعیت روستای چوپانان

تقریبا ۲۳۰۰ نفر در این روستا زندگی میکنند، این روستا از شمال به استان سمنان و ریگ جن و از جنوب استان یزد، از شرق به شهرستان خور و از غرب به انارک ختم می شود.

لهجه مردم روستای چوپانان

لهجه چوپونی عنوان لهجه مردم روستای چوپانان می باشد، بالای ۹۴ درصد از واژگان این لحظه با فارسی مشترک است.

در روستاهای اطراف همچون مهرجان، گرمه، ایراج و رباط پشت بادام این لهجه وجود داشته و از لحاظ لحن و غنای واژگان شباهت زیادی به لهجه محلی شیراز دارد.

روستای چوپانان

زادآوری مجدد پناهگاه حیات وحش عباس آباد چوپانان

زادآوری جدید در پناهگاه حیات وحش عباس آباد نشان دهنده پتانسیل بالای منطقه و همچنین اکوسیستم سالم و امنیت بیشتر آن است. شاید بتوان گفت از این پس عباس آباد یکی از بهترین زیستگاه های پلنگ ایرانی در کشور محسوب شود که در این اتفاق تلاش مسئولین و محیط بانان عباس آباد به وضوح قابل لمس می باشد و مهمتر از همه فرهنگ بالای مردم نیز نقش بسزایی در این امتیاز بزرگ دارد.

 

 

فعالیت اهالی روستای چوپانان

بخش عمده فعالیت های اهالی روستای چوپانان به دامداری و کشاورزی اختصاص دارد، از محصولات کشاورزی این روستا می توان به زردآلو، انار، سیفی کاری، گندم، سیر، یونجه و انار اشاره کرد. هندوانه های ابوجهل نیز از آن دسته گیاهان خودرو در این منطقه می باشد که بهترین درمان برای بیماری دیابت محسوب می شود.

جاذبه های گردشگری روستای چوپانان

از جمله جاذبه های گردشگری روستای چوپانان می توان به قلعه کبودان، مسجد جامع چوپانان، ریگ جن، حوزه ابریشم، کشکی، حوض شیخ حسن، برجک های بادشکن دشت، حوض حاج مدرحیم، کاروانسرای مشجری، هِجَرگ، صُوَر، چشمه سارهای گراز، کرسم و کاروانسرای عباسی عباس آباد اشاره کرد.

یکی از جذابیت های این روستا قرارگیری آن روی ارتفاع می باشد و همچنین خاک قرمز رنگی که در ساخت خانه ها به کار رفته جذابیت دو چندان به این روستا بخشیده است.

کویر مخوف چوپانان

آرامش مرموزی در بیابان حاکم است، در یک غروب رویایی و زیبای خورشید دراز کشیدن روی شن های گرم بیابان یک حس آرامش بسیار زیبا و وصف ناپذیر به شما می دهد به طوری که شاید هرگز نتوانید در یک مکان دیگر آن را تجربه بکنید.

ماسه زارهای معروف ریگ جن این کویر مخوف و مرموز را احاطه کرده است. سفر شما با شتر سواری در این کویر، پیاده روی در طول تپه های شن و ماسه طلایی، بازدید از چند ضلعی های نمکی، تماشای آسمان پر از ستاره های درخشان نشستن کنار آتش در شب شب بسیار خاطره انگیز رقم خواهد خورد.

به همان زیبایی که خورشید کم کم از آسمان محو میشود، صحنه های بسیار بی نظیر از درخشش ستارگان بیشماری به آرامی پدیدار میشود. شما میتوانید نزدیکتر از هر گوشه دنیا درخشش راه شیری را در این منطقه به خوبی لمس کنید.

blank

تجربه زندگی در خانه های محلی روستای چوپانان

باید بدانید که هتلی در روستای چوپانان نخواهید دید، از طرفی همین اتفاق باعث می شود که شما هیجان زندگی در خانه های محلی این روستا را تجربه کنید.

این خانه ها در یک محیط سنتی و فضای باز پذیرای گردشگران می باشد شما علاوه بر لذت بردن از معاشرت با افراد بومی روستا و تجربه زندگی در خانه های محلی می توانید از خوردن غذاهای محلی این منطقه نیز بهره مند شوید یا حتی می توانید در دل کویر چادر بزنید و در فصل تابستان از تماشای آسمان درخشان لذت ببرید.

ناگفته نماند هیچ استراحتگاه و توقفگاهی در جاده منتها به چوپانان وجود ندارد و در اکثر مناطق آن دسترسی به تلفن همراه امکان پذیر نمی باشد.

مهمترین موارد در سفر به کویر چوپانان

پیش از اینکه راهی این روستای دلربا و فریبنده شوید حتماً از سالم بودن خودرو خود اطمینان حاصل کنید و حتماً مجهز به تجهیزات ایمنی باشید. طی چند روزی که در این روستا اقامت دارید برای گشت و گذار در مناطق مختلف آن حتماً آب و غذا، نقشه و قطب نما با خود به همراه داشته باشید و بهترین کار این است که از راهنمایی های افراد بومی این روستا استفاده کنید.

مرتبط:

مرنجاب ، کویری که شهاب بارانش دیدنی است

عجیب ترین کویر های سفید دنیا

فهرج روستایی فوق العاده در دل کویر یزد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *