رشت-سوغات رشت

رشت _شهر باران و یادگارهایش

رشت یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان گیلان است که بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر شمالی کشور محسوب می‌شود؛ شهر رشت در استانی قرار دارد که از طرفی به دریا و از طرف دیگر به کوه و جنگل متصل است، بنابراین علاوه بر تنوع اماکن و طبیعت دیدنی سرسبز و با طراوت این شهر، تنوع بسیاری در محصولات و سوغات آن دیده می‌شود. تا جایی که در سال ۲۰۱۵ نام رشت در فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو ثبت شد. در شهر رشت شیرینی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه‌ای تولید می‌شود که منحصر به این شهر هستند.

رشته خشکار

رشته خشکار یکی از شیرینی‌های سنتی رشت و استان گیلان است که بسیاری از زنان گیلانی این شیرینی خوشمزه را در خانه خود تهیه می‌کنند. رشته خشکار در واقع بریده‌های خمیری‌ شکلی است که در وسط آن مغز، هل، دارچین و ادویه‌جات ریخته شده و سپس در روغن برشته می‌شود؛ به همین علت چرب، شیرین و بسیار لذیذ است.

رشته خشکار

 

زیتون

زیتون از سوغاتی‌های معروف استان گیلان است. زیتون و فرآورده‌های آن دارای خواص درمانی بسیاری هستند و رشت، یکی از اصلی‌ترین منابع زیتون کشور به حساب می‌آید. زیتون، روغن زیتون و زیتون پرورده محصولاتی هستند که به عنوان سوغات رشت شناخته می‌شوند؛ این خوراکی خوشمزه و پرخاصیت در دو نوع سیاه و سبز کشت می‌شود و در کشور ما تنها زیتون سبز به طور طبیعی کاشته می‌شود.

زیتون

 

ماهی سفید

غذاهای دریایی یکی از انواع غذاهای مغذی بوده که تازه بودن مواد آن بسیار بر طعم غذا تأثیرگذار است؛ ماهی سفید یکی از ماهی‌های شمال ایران و دریای خزر است که در رودخانه‌های استان گیلان به ‌وفور یافت می‌شوند. ماهی سفید مرغوب‌ترین ماهی شمال است و تیغ‌های زیادی دارد.

ماهی سفید 

کلوچه فومن

کلوچه فومن از قدیمی‌ترین و خوشمزه‌ترین کلوچه‌های استان گیلان است؛ در شهر فومن گیلان نوعی کلوچه  مغزدار مخصوص پخت می‌شود که طرفداران زیادی دارد. این کلوچه را در تمام شهرهای گیلان می توان تهیه کرد، اما کلوچه‌پزی‌های اصلی در شهر فومن هستند؛ البته گفتنی است که زنان فومنی این کلوچه‌ها را در ابتدا برای مصارف شخصی می‌پخته‌اند.

کلوچه فومن

 

پنیر سیاهمزگی

معمولا در سوپرمارکت‌ها انواع پنیر را پیدا می‌کنید، اما پنیر سیاهمزگی محصولی سنتی‌ست که در اصل در منطقه شفت تولید می‌شود. پنیر سیاهمزگی یکی از پنیرهای محبوب شهر رشت است؛ این پنیر را بدون گرفتن خامه از شیر درست می‌کنند و شیوه تهیه‌اش باعث می‌شود که این پنیر بسیار چرب و خوشمزه و مزه‌ آن با پنیر صبحانه کاملا متفاوت باشد.

پنیر سیاهمزگی

 

چای و برنج رشت

برنج رشتی، شهرتش شاید به خارج از مرزهای ایران نیز رسیده باشد. با توجه به اینکه برنج مهمترین ماده غذایی ما ایرانیان است، برنج رشت را می‌توان به عنوان سوغات این شهر دانست. پس از برنج، یکی از معروف‌ترین خوراکی‌هایی که در رشت کشت می‌شود، چای است.

چای و برنج رشت

رب انار

رب انار، از سوغاتی‌های رشت است که در بسیاری از غذاهای شمالی استفاده می‌شود، فسنجان با رب انار یکی از غذاهای محبوب ما ایرانی‌ها است. رب انار دارای خاصیت‌های درمانی و دارویی زیادی است که می‌توان آن را در غذا و به صورت جداگانه مصرف کرد. رب انار ترش محلی گیلان بسیار طرفدار دارد و انواع رب انار ترش و ملس در این شهر تهیه می‌شود؛ بعضی از آن‌ها در کارخانه تولید شده‌  و برخی دیگر نیز به صورت رب محلی و خانگی تهیه می‌شوند.

رب انار

 

نان برنجی

نان برنجی یا نان تیمیجان یکی از نان‌های خوشمزه محلی است که از آرد برنج تهیه می‌شود و گرد و نازک است. رشتی‌ها نان برنجی را با حلوا ارده مصرف می‌کنند و یکی از نان‌های لذیذ این منطقه است. نان برنجی را زنان با ذوق و هنرمند گیلانی مخصوصا برای عید و مهمانان خود پخت می‌کنند.

نان برنجی رشت

 

درار یا دلار

درار یا دلار، چاشنی سبز رنگی است که همراه با ماست، خیار یا گوجه سبز مصرف می‌شود. این چاشنی شامل انواع سبزی خوش‌عطر خردشده است که با نمک مزه‌دار می‌شود.

درار یا دلار رشت

 

دستباف‌های پشمی

پشم یکی از فرآورده‌های دامداری است و با توجه به این که دامداری در بسیاری از شهرها و روستاهای شمالی هنوز رواج دارد، محصولات پشمی نیز در این شهر بافته می‌شود. یکی از محبوب‌ترین دستباف‌های شهر رشت و ماسوله، پاپوش‌های رنگی است که طرفداران بسیاری دارد.

 

حصیربافی

حصیربافی در رشت و بسیاری از شهرهای شمالی به‌عنوان شغل اصلی افراد شناخته می‌شود. از جمله محصولات حصیربافی می‌توانیم به حصیر، زیرانداز، کلاه، ساک دستی و سبد اشاره کنیم. حصیرها از گیاهانی به نام‌های «سوف» و «نی» تهیه می‌شود و این گیاهان بیشتر در باتلاق‌ها رشد می‌کنند.

حصیربافی

 

مرواربافی

مرواربافی یکی از رشته‌های صنایع‌دستی و از دسته سبدبافی در گیلان است؛ مروار نوعی چوب ترکه است که در منطقه سولقان در اطراف تهران کاشته و با استفاده از آن انواع سبدها بافته می‌شود. ظاهر محصولات سبدبافی شبیه به آثار بامبوبافی است و محصولات دیگری مانند سبد، کاسه، جای میوه، ساک پیک‌نیک و… با استفاده از این صنعت تولید می‌شود.

مرتبط:

عمارت شهرداری رشت یک گام تا موزه بلدیه

آبشار نورالی _رشته کوه هزار مسجد

باغ محتشم _قدیمی ترین پارک رشت

چموش دوزی

چموش نوعی کفش چرمی است که در شهرهای استان گیلان توسط هنرمندان این خطه بافته می‌شود. چموش انواع مختلفی دارد و یکی از پراستفاده‌ترین مدل‌های چموش، دارای بند بلندی است که به دور پا پیچیده می‌شود. چموش‌ها معمولا ساده و بدون رنگ تهیه می‌شدند و در گذشته برای رنگ کردن آن از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌کرده‌اند.

blank

 

رشتی دوزی

رشتی دوزی، همان قلاب‌دوزی است، اما به روش زنان رشتی. در رشتی دوزی از نخ‌های ابریشمی استفاده می‌کنند و با استفاده از آن طرح‌های زیبایی روی محصولات مصرفی طراحی می‌کنند.

 

چادرشب بافی

چادرشب پارچه‌ای دو متری است که در بسیاری از روستاهای رشت بافته می‌شود و از آن به‌ عنوان زیر سفره‌ای، زیرانداز و قرار دادن نان استفاده می‌شود. چادرشب‌ها رنگ‌های زیبایی دارند و با دستگاه خاصی به نام «پاچال» بافته می‌شوند.

 

منبع:

مجموعه سوغات ایران

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *