گردشگری-یزد

رمز موفقیت گردشگری یزد در تحریم‌ها چیست؟

آموزش و تبلیغات دو عنصر موثر در صنعت گردشگری است چرا که توانسته برای شهر جهانی یزد با وجود نوسانات سیاسی مختلف، تا حدودی رشد و توسعه را رقم بزند.

این روزها که گردشگری طنین خوشی برای حضور در جامعه متلاطم سیاسی ندارد، خبرهای خوشی از گردشگری می‌تواند تسلی اندوه فعالان این حوزه باشد یا شاید به انگیزه‌ای برای یافتن راهکارهایی موثر برای حفظ حیات گردشگری در شرایط کنونی کشورمان تبدیل شود.

شهر جهانی یزد در سال‎های اخیر به ویژه پس از جهانی شدن با رشد قابل توجهی از گردشگران خارجی مواجه شد ولی در عین حال برگزاری رویدادهای مختلف گردشگری توانست در رشد گردشگران داخلی نیز موثر واقع شود.

بنا بر گفته‌ی مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، تنها در ایام نوروز امسال بیش از یک میلیون و ۸۰۰ گردشگر داخلی و خارجی به میهمانی جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی این دیار کویری آمدند.

البته رشد گردشگری نقطه قوتی برای بخش‌های مختلف این صنعت در استان بوده و به همین دلیل نیز مقوله‌ی آموزش در این حوزه را به مسئولان گوشزد و ضرورت آن برای فعالان این صنعت را الزامی‌تر کرده است.

«هما خورشیدی» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در همین رابطه از آموزش بیش از هزار و ۶۰۰ نفر در قالب برگزاری حدود ۵۰ دوره آموزشی به منظور توانمندسازی نیروی انسانی از ابتدای امسال تاکنون خبر می‌دهد و یادآور می‌شود که این مسئله علاوه بر رشد کمی این صنعت نشان دهنده رشد کیفی آن در این شهر جهانی است.

در حالی وی این آموزش‎ها را عنصر پایه‌ای برای ارتقای کیفی ارائه خدمات گردشگری و همچنین جذب گردشگر عنوان می‌کند که آموزش در این صنعت از منظر دیگر اشتغال‌زایی رو به رشد گردشگران در استان یزد را نشان می‌دهد.

البته خورشیدی برگزاری این دوره‌ها را برای افراد تازه وارد و بازآموزی افراد فعال در صنعت گردشگری متناسب با نوع دوره واحدها، تاسیسات و راهنمایان گردشگری بیان می‌کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان در همین رابطه از فعالیت چهار موسسه آموزشی خدمات گردشگری در زمینه برگزاری دوره‎های کوتاه مدت گردشگری خبر می‌‎دهد که نوید رشد زیرساخت‌های آموزشی در حوزه گردشگری نسبت به سال‌های گذشته است.

خورشیدی اضافه می‌کند: این دوره‌ها شامل راهنمایان ایران گردی، جهان گردی و طبیعت گردی، مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی و مدیریت واحدهای اقامتی اعم از هتل‌داری و بوم گردی است که ارتقای دانش فعالان این حوزه را رقم می‌زند.

البته افزایش دانش و تنوع بخشی و بروز شدن در این حوزه منجر به فعالیت بیش از ۱۵ کمیته گردشگری در استان یزد نیز شده که نشان می‌دهد یزد روز به روز در حال توسعه و تنوع بخشی به گردشگری خود است تا گردشگران متنوعی را به خود جلب کند.

اما آموزش تنها برشی از کیک پر محتوای گردشگری است که البته به نوبه خود سهم قابل توجهی در این زمینه دارد و یکی از دیگر راه‌های موثر در رونق گردشگری، برگزاری تورهای آشناسازی برای گروه‌های هدف مختلف است که می‌توانند به عنوان سردسته‌های این حوزه، جامعه‌ای را به سوی گردشگری فرابخوانند.

خورشیدی معاون گردشگری یزد در این رابطه از برگزاری ۲۰ تور آشناسازی در ۹ ماهه ابتدای امسال خبر می‌دهد و می‌گوید: این تورها شامل گروه‎های هدف مختلف به ویژه خبرنگاران، روزنامه‎نگاران و تور اپراتورهای بیش از ۱۵ ملیت مختلف بوده که در دومین شهر جهانی دنیا یعنی یزد برگزار شده است.

وی بیشترین آمار فن تورهای یزد را متعلق به چینی‌ها می‌داند و می‌گوید: اندونزی، اتریش، فرانسه، پرتغال، ارمنستان، کرواسی، مجارستان، هندوستان، هنگ کنگ، ایرلند، افغانستان، آلمان، اروپا، اروپای شرقی و آمریکای جنوبی دیگر ملیت‎های شرکت کننده در فم تور یزد بودند.

حضور پررنگ چینی‌ها نشان می‌دهد که یزد و چین می‌تواند دو مقصد تجاری، گردشگری و حتی سرمایه‌گذاری برای یکدیگر باشند که البته تشکیل هسته چین کشور در یزد در ماه اخیر نقطه شروع این رابطه برای آینده این شهر جهانی محسوب می‌شود.

در حالی یزد به عنوان شهری جهانی با برگزاری فم‌تورها گردشگران و گروه‌های هدف گردشگری دنیا را به سمت خود جذب می‌کند که این گردشگران رونق اقتصادی سایر شهرهای کشورمان را نیز به همراه دارند به طوری که بنا به گفته‌ی خورشیدی، این نوع تورها معمولاً دو یا سه روز در هر شهری برگزار می‎شوند و این مسئله نشان‌دهنده منافعی است که گردشگری یزد برای شهرهای دیگر گردشگری کشورمان رقم می‌زند و معرفی ظرفیت‌های ناشناخته گردشگری یزد و سایر شهرها را به تمام دنیا معرفی و محرکه‌ای برای جذب دیگر گردشگران باشد.

هرچند فم‌تورها سفرهای رایگان یا ارزانی هستند که در آن متخصصان صنعت گردشگری همچون عکاسان، تور لیدرها، بلاگرها، روزنامه نگاران و مشاوران سفر بهره می‌گیرند تا به معرفی یک شهر، جاذبه‌ها و دیدنی‌های آن بپردازند ولی یزدی‌ها پس از جهانی شدن با برگزاری این تورها توانسته‌‎اند در روزنامه‌های معتبر دنیا مانند نیویورک تایمز و حتی شبکه‌های ملی کشورهایی مانند چین نیز خود را به جهان گردشگری معرفی کنند.

و امروز به نظر می‌آید که صنعت گردشگری شهر جهانی یزد، صنعتی شناخته شده برای تمام دنیاست و با بهره‌گیری از دو عنصر آموزش و تبلیغات به رغم مسائل و مشکلات متنوع سیاسی کشورمان، توانسته گام‌های بلندی را به سوی توسعه و رشد بردارد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *