سفر

چگونه بدون از بین بردن محیط زیست سفر کنیم؟

سفرکردن؛ اتفاقی جدا نشدنی از زندگی هر کدام از ماست. حالا کاری باشد یا تفریحی! اما همین اتفاق شیرین می‌تواند سبب آسیب رساندن به کره زمین شود.

سبک زندگی این روزهای ما سبب شده تا حدودی زیادی کره زمین مورد تهدید قرار بگیرد. از قطع درختان جنگل‌ها گرفته که خود سبب بروز سیل و انقراض حیوانات میشود تا زندگی ماشینی که هوای نفش کشیدن را هم از ما گرفته است. در این گزارش به موضوع سفر کردن میپردازیم. اینکه چگونه میتوان سفر کرد، بدون اینکه زمین را آلوده‌تر کرد؟

در اوایل سال جاری، اصطلاح سوئدی flygskam یا “پرواز-شرم آور” در بین مردم داغ شد و استفاده از آن سبب شد تا ۸٪ سفرهای ریلی در این کشور افزایش یابد، زیرا مسافران از اثرات زیست محیطی حرکات خود آگاه تر شده و پروازهای داخلی را برای مسافرت با قطار تغییر دادند.

البته فقط سفرهای هوایی نیستند که ردپای کربن و آلودگی دارند. گزارش سال ۲۰۱۸ توسط ژورنال Nature Weather Change  نشان داد که جهانگردی حدود ۸٪ از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را تشکیل می‌دهد، البته این در حالی است که بسیاری از جهانگردان متعهد هستند که از پرواز کاملاً خودداری کنند و از روشهای دیگری برای رفت و آمد خود استفاده کنند، چنانکه در سالهای اخیر نیز این موضوع در میان جهانگردان تا حدودی افزایش پیدا کرده است. البته برخی دیگر می‌خواهند سفرهای خود را سالم‌تر کنند؛ نه فقط از نظر نحوه رسیدن به محل، بلکه از نظر نحوه انتخاب مقصدشان و کارهایی که قرار است در هر محل انجام دهند.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید طبق آمار IATA، تعداد تخمینی پروازهای تجاری در سال ۲۰۱۷  بیش از ۳۶.۸ میلیون بوده است که اگر پروازهای غیرتجاری، از جمله غیر پروازهای نظامی، خصوصی و یا غیر ردیابی را در نظر بگیریم، حدود ۵۰ میلیون در سال خواهد بود.

blank

یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۸ توسط هتل‌های هیلتون نشان داد که یک سوم از مسافران قبل از انجام رزرواسیون، به طور فعال به دنبال اطلاعات مربوط به طرح‌های زیست محیطی هستند و با آگاهی از بحران آب و هوا، میتوان امیدوار بود که تعداد چنین مسافرهایی می‌تواند رشد کند.

البته در حالی که خودداری از پرواز باعث کاهش چشمگیر در انتشار گازهای کربن می‌شود، جوامع محلی در سراسر جهان برای زنده ماندن به توریسم تکیه می‌کنند. بدیهی است نمیتوان منکر آن شد که جهانگردی کاملاً به اقتصاد محلی پایدار کمک می‌کند.  پس این سوال مطرح می‌سود که چگونه سفر خود را سبزتر می کنیم؟

قبل از سفر الگوهای سفر خود را تنظیم کنید

محققان می‌گویند تنها راهی که می توانیم میزان انتشار کربن خود را کاهش دهیم پرواز کمتر است. به ایده‌های جبران کننده برای پاکیزگی هوا هم دلخوش نکنید. زیرا مطالعات کمیسیون اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ نشان داد که ۸۵٪ از چنین طرح‌هایی کار نمی کنند. فقط کافی است عادت های سفر خود را تغییر دهیم. هنگام تعطیلات یا هرزمان دیگری برای سفر به جای پرواز میتوانیم از قطارها استفاده کنیم. با این روش نه تنها از بحرانهای زیست محیطی جلوگیری میکنیم بلکه با دیدن شهرهای بیشتر از سفرمان بیشتر لذت می‌بریم. پس تا جایی که میتوانید برای سفرهای داخلی از هواپیما استفاده نکنید.

blank

تحقیق و برنامه ریزی کنید

دانش و آگاهی همه جا به کمک شما می‌آید. در مورد راندمان سوخت هواپیمای مورد نظر خود برای مسافرت، شهری که قرار است به آن سفر کنید و هتل خود تحقیق کنید.

کجا و کی باید بریم؟

مقاصد خود را کاهش دهید. ماندن در یک مکان رد پای کربن شما را کاهش میدهد و به شما این امکان را میدهد تا به شیوه ای معنادار در اقتصاد محلی مشارکت کنید. پس به جای اینکه در یک تعطیلات ۵ روز ۵ استان را طی کنید، به یک شهر بروید و چند روزی آنجا بمانید و لذت ببرید. البته ما به شما توصیه میکنیم در زمانهای شلوغ به شهرهای توریستی سفر نکنید؛ اینگونه اقتصاد محلی در کل سال برای آن شهر حفظ می‌شود. البته این به آن معنا نیست که شما نمیتوانید از مناطق دیدنی دیدن کنی؛ بلکه فقط کمی خلوت‌تر است.

blank

چگونه پرواز کنیم؟

اگر مجبور هستید پرواز کنید، بدانید که برخاستن و فرود هواپیما بخش بزرگی از میزان انتشار گازهای گلخانه ای را تشکیل می دهد، بنابراین مستقیم پرواز کنید  و یک هواپیما با سوخت مناسب انتخاب کنید.

چی بخوریم؟

گزارشی در سال ۲۰۱۸ توسط ژورنال Nature Weather Change به عنوان اثرات کلی کربن در گردشگری، نشان داد که کشاورزی، مواد غذایی و نوشیدنی مرتبط با گردشگری تقریباً به اندازه انتشار CO۲ از سفر هوایی مسافران را به خود اختصاص داده است. محققان می‌گویند در سفرهای طولاین، گوشت و لبنیات را قطع کنید و از غذای تولید شده در مقصد استفاده کنید. غذاهای محلی که در رستوران‌های محلی سرو می‌شوند، رد کربن کمتری نسبت به غذاهای بین المللی دارند و البته امتحان کردن غذاهای جدید سرگرم کننده تر است.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *