زنجان

زنجان با ۳۶ برنامه به استقبال روز جهانی صنایع‌دستی می‌رود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، از برگزاری برنامه‌های متعدد در روز جهانی و هفته صنایع‌دستی خبر داد.

به‌ گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، امیر ارجمند، گفت: هر ساله با نزدیک شدن به‌ روز جهانی و هفته صنایع‌دستی (۲۰ خردادماه) و اهمیت این روز و به‌ پاس تلاش هنرمندان و فعالان این عرصه برنامه‌های متعدد و متنوعی در دستور کار معاونت صنایع‌دستی استان‌ها قرار می‌گیرد. امسال نیز چون سال‌های گذشته استان زنجان برنامه‌های متعدد در نظر گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان اضافه کرد: افتتاح موزه صنایع‌دستی در عمارت دارایی، رونمایی از کتاب پژوهشی در ملیله‌سازی زنجان، رونمایی از اثر شاخص علیرضا لطفی‌رضایی، نام‌گذاری کارگاه‌های صنایع‌دستی به نام شهدای نامی زنجان به تعداد دو تابلو، بازدید از ۳۶ کارگاه شاخص در سطح استان به همراه اهدای لوح تقدیر، شروع دوره آموزشی مینای ملیله (باز زنده‌سازی) در راستای برنامه‌های شهر جهانی ملیله، شروع دوره آموزشی جاجیم‌بافی و پرده‌بافی (باز زنده‌سازی) در شهرستان طارم، دیدار با پیشکسوتان صنایع‌دستی و نشست همکاران معاونت صنایع‌دستی با مدیرکل و تقدیر از کارکنان معاونت، از جمله برنامه‌های این هفته است.

وی ادامه داد: حدود ۸۰۰۰ نفر به‌ طور مستقیم در این حوزه فعالیت دارند. همچنین دو نشان جغرافیایی ملی در رشته ملیله‌کاری و چاقوسازی، ثبت جهانی شهر ملیله، هفت نشان بین‌المللی که ۵ اثر در رشته ملیله‌کاری، یک اثر در سازسازی و یک اثر در رشته قلم‌تراش، ۱۷۰ اثر فاخر و ۶۶ اثر نشان ملی در زمینه ملیله، چاقوسازی، چاروق، قلم‌زنی روی مس، انگشترسازی، پلاس‌بافی، بافتنی‌سنتی، نمدمالی، نقاشی لاکی، لاک‌تراشی چوب و سازسازی سنتی و … اخذ شده است.

ارجمند در ادامه بیان کرد: ۲۰ خردادماه هر ساله به‌ عنوان روز جهانی صنایع‌دستی گرامی داشته می‌شود و فرصتی برای توجه به فعالان و دست‌اندرکاران این عرصه است که نمودی از میراث کهن ایرانیان است. هر محصول صنایع‌دستی در حقیقت شناسنامه فرهنگ و هویت ایرانی است و صادرات صنایع‌دستی علاوه بر ارزآوری، در حقیقت صادرات فرهنگ ایرانی و صنایع‌دستی عالی‌ترین حوزه برای برنامه‌ریزی و دست‌یابی به شعار جهش تولید است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

گوور قلعه ، گوردخمه صخره‌ای در ماه‌نشان زنجان

چای چورکی، شیرینی مخصوص زنجانی‌ها در سفره‌های افطار

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *