گردشگری

انتظار داریم سکان صنعت گردشگری به اهل خودش سپرده شود

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: افرادی که قرار است مدیریت سیستم گردشگری در کشور را بر عهده گیرند باید از جنس گردشگری باشند و این صنعت را به خوبی بشناسند؛ مدیری که الفبای گردشگری را نمی‌داند، نمی‌تواند برای پیشبرد این صنعت کاری انجام دهد.

مجید فرقانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اقدامات مدیران قبلی در بحث توسعه گردشگری و حمایت از تاسیسات گردشگری اظهار کرد: در طول ایام کرونا انتظارات به‌ حق و به ‌جایی از سوی تاسیسات گردشگری مطرح شد که به دلیل وجود محدودیت‌ها و افت شدید بازار این انتظارات برآورده نشد که می‌توان گفت بخشی از اتفاقات به مشکلات و محدودیت‌های دولت مربوط می‌شود.

وی اضافه کرد: بخش عظیمی از این مشکلات به سوء مدیریت و عدم مدیریت صحیح این موضوع طبق الگوهایی که کشورهای دیگر انجام می‌دادند، برمی‌گشت؛ به‌هر حال ما کشور فقیری نیستیم که دولت بگوید بودجه نداریم.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی تشریح کرد: متاسفانه ما با فقر مدیریتی در کشور رو به‌ رو بودیم؛ در ایام کرونا صنعت گردشگری که می‌توانست پاسخگوی بسیاری از مشکلات و هزینه‌های کشور باشد با اتفاقاتی همراه شد که تا سال‌ها نتواند قد راست کند. در نهایت مشکلات اساسی این حوزه ناشی از عدم مدیریت صحیح است و به عقیده من انتظاراتی که در این حوزه وجود داشت برآورده نشد.

صنعت گردشگری در جهان صنعتی مهم تلقی می‌شود

فرقانی در خصوص انتظارات این حوزه از مدیران جدید دولتی تصریح کرد: همیشه تلاش کرده‌ایم که به گردشگری دیدگاهی مقایسه‌ای نداشته باشیم، به هر حال گردشگری صنعتی است که در تمام دنیا فارغ از اینکه چه سیاست‌مدارهایی با چه دیدگاه‌هایی سر کار هستند، صنعتی مهم تلقی می‌شود و به عنوان صنعتی اساسی در حال فعالیت است.

وی بیان کرد: در کشور ما نیز باید روند به این شکل ادامه پیدا کند و این صنعت با سیاست آمیخته نشود؛ توقع می‌رود که دولتمردان آینده از هر جناح و گروهی به موضوعات گردشگری توجه اساسی داشته باشند تا آسیب‌های وارد شده به صنعت گردشگری به ویژه در دو سال اخیر جبران شود.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی عنوان کرد: طی دو سال اخیر اتفاقاتی رخ داده است که به صنعت گردشگری ضربات مهلکی وارد کرده و انتظار ما از دولت آینده این است که مسائل و مشکلات قبلی را جبران کرده و با برنامه‌ریزی‌های صحیح مسیر گردشگری را به گونه‌ای مدیریت کند تا این صنعت به شرایط مطلوب خود بازگردد.

فرقانی در مورد حوزه‌هایی از صنعت گردشگری که بیش از هر چیز مستلزم تغییر و تحول هستند، تشریح کرد: همانطور که گفته شد تغییر مداوم مدیران صنعت گردشگری در کشور یکی از مشکلات این حوزه است. از زمانی که صنعت گردشگری در کشور فعالیت خود را آغاز کرده به طور پیاپی شاهد تغییرات مدیریتی در این حوزه بوده‌ایم که این تغییرات آسیب‌های بزرگی را به این صنعت وارد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به عقیده من افرادی که روی کار می‌آیند و مدیریت سیستم را بر عهده می‌گیرند باید از جنس گردشگری باشند و صنعت گردشگری را کامل حس کرده و شناخته باشند. مدیری که از جای دیگری می‌آید و الفبای گردشگری را نمی‌داند، نمی‌تواند کاری برای پیشبرد این صنعت انجام دهد؛ حتی اگر منابع مالی در اختیار این فرد قرار گیرد، نمی‌داند که این منابع را به کدام سمت هدایت کند و به‌ چه شکلی سکان این صنعت را ‌دست گیرد.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی ادامه داد: حوزه‌های مختلفی که اکنون در حال فعالیت هستند قطعا در دولت آینده دچار تغییرات زیادی خواهند شد که امیدوارم این تغییرات موجب فراهم شدن شرایط بهتر شود.

شورا در دوره‌های قبل اقدامات موثری در حوزه گردشگری انجام نداده است

فرقانی در مورد نقاط قوت و ضعف اقدامات دولت فعلی و شورای اسلامی مشهد خاطرنشان کرد: باید گفت که در دوره‌های گذشته شورا اقدامات مثبتی در حوزه گردشگری انجام نگرفته است؛ بنابراین از افراد سکان‌دار مدیریت شهری توقع می‌رفت با بررسی کسب و کارهای سطح شهر انتظارات ما را برآورده کند که این اتفاق رخ نداد.

وی ادامه داد: شوراها باید در تسهیل و روانسازی کسب و کارها که با توجه به حجم زیاد گردشگر عمده‌ترین کسب وکار درمشهد همین کسب وکار گردشگری است، اقدامات و مدیریت صحیح داشته باشند اما متاسفانه نه ‌تنها در دوره قبل کمکی صورت نگرفت بلکه به‌ عناوین مختلف مسائل و مشکلاتی از کانال شهرداری برای تاسیسات گردگشری به ‌وجود آمد که از جمله آن‌ها می‌توان به جرائم مربوط به تابلوهای تبلیغاتی و مسائلی از این دست که موجب شد در دوره قبل انتظارات ما از شوراها برآورده نشود، اشاره کرد.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: نمی‌توان تنها انتقاد کرد و گفت نقطه قوت وجود نداشته است، اما متاسفانه در دوره قبل نقاط ضعف بر نقاط قوت غلبه داشت.

توقع می‌رود که سکان صنعت گردشگری به اهل خودش سپرده شود

فرقانی در خصوص انتظارات تاسیسات گردشگری از دولت و شورای شهر آینده تشرح کرد: مهم‌ترین خواسته ما از دولت آینده این است که سکان صنعت گردشگری به اهل خودش سپرده شود؛ به ‌دست کسی که این صنعت را به‌خوبی بشناسد و با پوست وگوشت خود مشکلات آن را حس کرده باشد و مدیرانی را به خود ببیند که برای اداره این صنعت روی کار آمده‌اند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مدیران لایق در لایه‌های مختلف وجود دارند که دولت آینده قطعا باید از حضور آن‌ها نهایت استفاده را ببرد، البته در ادامه دولت بعدی می‌تواند مدیران جدیدتری انتخاب کند تا شرایط را از حالت فعلی بیرون آورد.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی ادامه داد: در خصوص شورای شهر نیز به ‌عنوان مدیر و برنامه‌ریز شهری خواهشمندم که مسائل و مشکلات  کسب وکارها در سطح شهر مشهد به ‌خوبی بررسی و نسبت به حل آن‌ها اقدامات لازم انجام شود.

فرقانی در پاسخ به این سوال که در دوران کرونا چه حمایت‌هایی از طرف دولت و شورای شهر از تاسیسات گردشگری شد، بیان کرد: اگر بخواهیم اسم آن را حمایت بگذاریم به ‌جرات می‌توانم بگویم که اصلا حمایت نشدیم. پرداخت تسهیلات ۱۲ میلیون تومانی به ‌ازای هر کارمند دفتر خدمات مسافرتی از یک طرف و مشکلات و مسائل بانک‌ها در پرداخت این مبلغ بیشتر موجب گشت تا گیرندگان از دریافت تسهیلات بیزار شوند و در نهایت باید گفت این اقدامات حمایت به حساب نمی‌آید.

وی تصریح کرد: ما انتظار حمایت‌های پشتیبانی، اداری، مالی، بانکی و سیستماتیک داریم که متاسفانه در صنعت گردشگری انجام نشد و این اتفاق موجب شد افرادی که در این صنعت در حال فعالیت بودند و سرمایه‌گذاری‌های کلان داشتند، متضرر شده و از ادامه کار نا امید شوند.

انتخابات مدیران لایق انتظارات این حوزه را برآورده خواهد کرد

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی تشریح کرد: انتظار ما این است از مدیرانی که در بدنه‌ صنعت گردشگری از افراد لایق به‌ حساب می‌آیند استفاده شود و با به‌ کار گرفتن مدیران جدید و توانا انتظارات برآورده شود.

فرقانی ادامه داد: به ‌عنوان فردی که سال‌هاست در این عرصه فعالیت می‌کند انتظاری که از شورای شهر دارم این است که به‌جای شعار دادن، وظایف و مسئولیت‌هایش را به‌ عنوان مدیر شهری بشناسد و امیدوارم مسیر شورای شهر به‌ سمتی برود که افراد لایق در این شورا به‌ حل دغدغه‌های صاحبان کسب وکار این صنعت بپردازند.

توجه به اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی از نقاط مثبت دولت روحانی است

وی با اشاره به اینکه در دولت فعلی بحث اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی رشد چشم‌گیری داشت، عنوان کرد: این اقدام از نقاط خوبی بود که در دولت آقای روحانی صورت گرفت و موجبات کسب و کارهای جدید در این صنعت را فراهم کرد. بحث اقامت‌گاه بوم‌گردی مسئله‌ای است که توریست داخلی و خارجی نسبت به ‌آن اقبال نشان داده و این گروه‌ها دوست دارند از این موقعیت‌ها و امکانات استفاده کنند.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی ادامه داد: دولت آینده قطعا این سیاست را ادامه خواهد داد، به ‌این دلیل که بحث اقامت‌گاه بوم‌گردی پدیده‌ای است که هم سودآور بوده و هم به ‌لحاظ فرهنگی و اجتماعی گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود جذب می‌کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ظرفیت های گردشگری ایران در جهان بی نظیر است

غفلت کاندیداها صدای فعالان گردشگری را درآورد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *