سد سنجگان قم

درياچه سد سنجگان در فاصله ۵۴ کيلومتري جنوب غربي شهر قم، در روستاي سنجگان از توابع دهستان راهجرد شرقي بخش سلفچگان شهرستان قم قرار دارد. وجود مزارع سرسبز، آب و هواي ييلاقي و چشم‌انداز زيباي درياچه سد، سبب جلب شمار زيادي از گردشگران به اين منطقه در فصول بهار و تابستان مي‌شود.

 سد مخزنی سنجگان بر روی رود سلمان احداث شده است. این رود منبع اصلی تأمین آب روستای سنجگان بوده و از کوه خستک با ارتفاع ۲۷۷۷ متر سرچشمه می گیرد.

سد مخزنی سنجگان که یکی از چهار سد استان قم است، در حال حاضر ۲۵ متر ارتفاع دارد و حجم مخزن آن نیم میلیون مترمکعب است.

سد سنجگان قم

 

سنجگان

سنجگان، روستایی است از توابع بخش سلفچگان شهرستان قم در استان قم ایران.

این روستا در دهستان راهجرد شرقی قرار دارد و در فاصلهٔ ۶۵ کیلومتری جنوب غربی شهر قم قرار گرفته‌است.

سنجگان دارای آب و هوای سردسیری و ییلاقی است. و این مهم‌ترین عامل کاهش جمعیت این روستا در فصل زمستان است. در فصل تابستان جمعیت روستای سنجگان تا دوبرابر و بیشتر افزایش پیدا می‌کند.

در فصول گرم سال، وجود باغ‌ها و مراتع سرسبز و همچنین دریاچهٔ سد مخزنی گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این روستا در کنار خلجستان و کهک یکی از مناطق نمونهٔ گردشگری استان قم می‌باشد.

تاریخچه

تاریخ بنای اولیه آن به دوران ساسانیان برمی گردد و پس از آن سد سنجگان در سال ۱۳۵۰ خورشیدی با اختصاص بودجه از سوی مجلس شورای ملی و کمک‌های مردمی، مرمت و بازسازی شد. در سال ۱۳۶۰ نیز عملیات مرمت این سد توسط جهاد سازندگی انجام شد و بر ارتفاع آن افزوده شد. در سال ۱۳۸۰ نیز اداره آب و فاضلاب استان قم مرمت این سد را آغاز کرد و دوباره به ارتفاع سد افزوده شد تا به ارتفاع فعلی آن (۲۵ متر) رسید.

سد سنجگان قم

 

ویژگی ها

دریاچه سد سنجگان محل مناسبی برای پرورش ماهی است که این امر به همراه وجود مزارع سرسبز، آب و هوای ییلاقی و چشم‌انداز زیبای دریاچه سد، سبب جلب شمار زیادی از گردشگران به این منطقه در فصول بهار و تابستان می‌شود.

زمان مناسب بازدید

بهترین زمان دیدن دریاچه سد سنجگان بهار و تابستان است.

نقاط مثبت

سد سنجگان بخش بزرگی از آب مورد نیاز روستای سنجگان و روستاهای مجاور برای کشاورزی را تأمین می‌نماید. از مزایای احداث این سد، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی منطقه و مهار سیلاب‌های احتمالی می‌باشد.

 

مرتبط:

خانه ملاصدرا _نگینی تاریخی در شهر قم

تنگه ی قاهان _دیدنی جذاب قم

1 پاسخ
  1. علی اکبر اسدی
    علی اکبر اسدی گفته:

    باسلام واحترام خدمت دوستان بخصوص مرکزاب وهوابی استان ایادر۳روزاینده درشب ها درروستای سنجگانیخبندات وجود دا رد.بخصوص اگر کسیبخواهدبتن سقف منزلش رابریزد.باتشکر

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *