سراب نیلوفر کرمانشاه

سراب نیلوفر کرمانشاه

سراب نیلوفر کرمانشاه منطقه‌ ای تفریحی توریستی در شهرستان کرمانشاه است که با محیطی بسیار آرام و دل انگیز هر سال در ایام نوروز و ایام تابستان بیشترین بازدید کننده از سراسر ایران و جهان را دارد. سرآب نیلوفر کرمانشاه مملو از گلهای نیلوفر آبی و پارک ساحلی بسیار زیبا می ‌باشد. این سرآب ظرفیت بهره‌ دهی آب فراوان دارد و برای پرورش ماهی نیز مناسب است. در سال های اخیر جهت رفاه بازدید کنندگان در اطراف این سرآب، امکانات رفاهی و پارک نیز احداث شده است.

این دریاچه در ارتفاع ۲۵ متری از سطح دریا قرار دارد و مساحتی در حدود ۱۳۳۱ هکتار را به خود اختصاص داده است. عمق این دریاچه در قسمت های مختلف آن متفاوت است اما عمیق ترین قسمت های آن به بیش از ۳۲ متر می رسد. گفته می شود که در اعماق این دریاچه غارهای زیر زمینی نیز وجود دارد که بر منحصر به فرد بودن آن می افزاید.

نیلوفر گل زیبا و مقدسی است که به عنوان مظهر صلح و صفا از آن یاد شده است و هدیه ای شاهانه جهت پیشکشی برای شرفیاب شدن به شمار می رود. این گل دارای جایگاه ویژه ای در بین سایر گل هاست و زیباترین مجموعه آن را در کرمانشاه می توان یافت. به این منظور در فصول گرم راهی سرآب نیلوفر شوید و به تماشای آن بنشینید.

سراب نیلوفر کرمانشاه

در سرآب نیلوفر قایق هایی وجود دارند که می توانید سوار بر آنها به میان دریاچه بروید. شناور شدن بر روی آب دریاچه به شما امکان می دهد تا از زاویه ای متفاوت به دریاچه بنگرید.

در اطراف دریاچه فضایی ایجاد شده است که امکان یک پیک نیک دوستانه یا خانوادگی را برایتان فراهم کرده است. در این فضا امکاناتی نیز برای استفاده گردشگران و مسافران وجود دارد.

قصه ها و افسانه های زیادی در مورد سرآب نیلوفر بر سر زبان ها است، یکی از معروف ترین آنها حکایت می کند که گنجینه ای از خسرو پرویز، شاه ساسانی در اعماق این دریاچه دفن شده است.

سراب نیلوفر کرمانشاه

منابع آب سراب نیلوفر
چندین چشمه جوشان در اعماق دریاچه وجود دارند که آب را به درون دریاچه هدایت می کنند. یکی از ویژگی های بارز این آب زلال بودن آن است به گونه ای که به راحتی می توان ساقه های گل نیلوفر را در درون آن دید که با وزش باد به این سو و آن سو می روند.

تهدیدات سرآب نیلوفر
از اواسط دههٔ هشتاد به علت خشکسالی‌ های طولانی مدت و برداشت بی ‌رویه آب‌ های زیرزمینی، چشمه ‌های تأمین کنندهٔ آب این دریاچه چندین بار به‌ طور کامل خشک شده و همین امر سبب از بین رفتن کامل نیلوفرهای آبی شد. با این حال با تلاش پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در اردیبهشت ۱۳۹۵ تعدادی بوتهٔ نیلوفر آبی کشت شده و در بستر دریاچه کاشته شد تا از نابودی کامل آن جلوگیری به عمل آید.

مسیر دسترسی
این سراب در چهارده کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه، در ابتدای منطقه سنجابی و در دامنه کوه «کماجار» قرار دارد. در شهر کرمانشاه وارد بلوار دولت آباد شوید و با استفاده از تابلوهای راهنما به دریاچه برسید. در محوطه دریاچه پارکینگی وجود دارد که می توانید از آن استفاده نمایید.

مرتبط:

ریژاو _قطعه‌ای پنهان از طبیعت کرمانشاه

سراب گل های نیلوفر در” کماجار”

گردشگری پرنده‌نگری؛ صنعتی نوپا در استان کرمانشاه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *