سوغاتی های-شیراز

سوغاتی های شیراز

شیراز یکی از پر رونق ترین و زیباترین شهرهای ایران می باشد و همچنین از مقاصد گردشگری توریست های خارجی در سفر به ایران است زیرا جاذبه های گردشگری آن تاریخی و دیدنی هستد. با قدم گذاشتن در باغ دلگشا و عبور از خیابانی که به آرامگاه سعدی ختم می شود مست بوی بهار نارنج خواهید شد. شیراز شهر گل و بلبل، شهری در جنوب غربی ایران می باشد که برخی از نمادهای فرهنگ و هنر ایرانیان در آن قرار دارد. در این مقاله قصد داریم برخی از سوغاتی های شیراز را به شما معرفی کنیم با ما همراه باشید.

سوغاتی های شیراز

مانند شهرهای دیگر ایران، شیراز نیز دارای دو نوع سوغاتی است؛ خوراکی ها و صنایع دستی. برای تهیه سوغات می توانید به یکی از بازارهای سنتی شیراز بروید. بازار وکیل یکی از بازارهای سنتی در مرکز شهر شیراز است. بازاری مملو از سوغاتی های رنگارنگ و خوشمزه که می توانید راهنمایی های لازم را توسط کاسبان آن برای خرید سوغاتی دریافت کنید.

سوغاتی های خوراکی شیراز

فالوده شیرازی

اگر شیراز را با شاعران بنامش چون حافظ و سعدی نشناسند حتما با فالوده شیرازی می شناسند. این فالوده معروف که در همه ی ایران توصیه می کنند حتما باید نوع شیرازی اش را بخرید، عطر و طعمی ماندار دارد که در سفر به شیراز حتما باید آنرا تست کنید. البته نمیدانم می توانید آنرا به عنوان سوغات به شهرتان ببرید یا نه!!

 حلوا کاسه‌ای

این حلوای خوشمزه از آرد برنج، شکر، آب، گلاب، روغن و زعفران تهیه می‌شود. یکی از حلواهای سنتی شهر شیراز است که مادربزرگ‌های ما در زمان قدیم، در منزل می‌پختند و از آن در جشن استفاده می‌کردند. شاید دیگر کسی این حلواها را در خانه درست نکند، چون به‌صورت کیلویی در بعضی قنادی‌ها به فروش می‌رود.  دلیل نام‌گذاری این حلوا این است که برای سرو کردن آن از کاسه استفاده می‌کردند و به هر کسی برای پذیرایی، کاسه‌ای کوچک از حلوای آماده شده را می‌دادند.

رنگینگ

از خوش طعم ترین خوراکی های شیراز رنگینگ ها هستند که بخصوص در ماه رمضان پای ثابت سفره افطار هستند. برای تهیه‌ی آن، آرد را در روغن تفت می‌دهند  و روی آن خرما و گردو می ریزند. مجددا باقی خمیر را روی مواد می ریزند و در نهایت آن را با پودر نارگیل و مغز پسته تزیین می‌کنند و برش می‌زنند حالا شیرینی ما آماده خوردن است.

بادام سوخته

بادام سوخته یکی از شیرینی‌های سنتی ایران است که با بادام کامل تهیه می‌شود. برای تهیه‌ی بادام سوخته، بادام و شکر و آب را با هم مخلوط می‌کنند و حرارت می‌دهند تا جایی که شکر آب شود با این کار پوششی شیرین روی بادام را می‌گیرد.

مسقطی شیراز

یکی از مشهورترین سوغاتی‌های خوراکی شیراز، مسقطی است. مسقطی شیراز بسیار معروف و خوشمزه است. مسقطی در واقع نوعی حلوا است که با نشاسته و مغز پسته تهیه می‌شود. بهترین مسقطی شیراز می توان مسقطی لارستان انتخاب کرد. مسقطی انواع و طعم‌های مختلفی دارد مثلا زعفرانی، پسته‌ای، گل محمدی، زرشکی و…

یوخه

یوخه، نوعی شیرینی سنتی است که آن را با خمیری نازک تهیه می‌کنند که روی این خمیر، پودر شکر و دارچین می‌ریزند و خمیر را رول می‌کنند و باریک برش می‌زنند.(این شیرینی در کرمانشاه کاک نامیده می شود)

کلوچه شیرازی

این شیرینی که به همراه مسقطی فروخته می شود شبیه به شیرینی برنجی است که به آن کلوچه هم می گویند. بسته بندی‌های کلوچه مسقطی با هم به فروش می‌رسد و معمولا این دو سوغاتی لذیذ را در کنار هم سرو می‌کنند. این شیرینی بسیار لطیف و خوشمزه است و غالبا با تخم خرفه تزیین می‌شود.

لیمو و آبلیمو شیراز

جهرم یکی از شهرتان های شیراز می باشد.این شهر بسیار کشت لیمو دارند که صادرات هم می شود.به همین دلیل وجود لیمو خوب در جهرم باعث شده است که استفاده های زیادی از این محصول لکنن .مانند تولید ابلیمو , لیمو خشک، اسانس و …

منبع:تاریخ ما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *