شهرها، غرق در ترس و سکوتی آزار دهنده! جناب وزیر اثری بر پروازهای چین - ایران داشت؟

شهرها، غرق در ترس و سکوتی آزار دهنده!

ترس از شیوع ویروس جدید کرونا منجر به لغو تورهای مسافرتی در سراسر آسیا شده و باعث تعطیلی مکان‌های توریستی، هتل‌ها و مغازه‌های این مناطق شده است.

به دنبال انتشار سریع ویروس همه‌گیر کووید ۱۹، سکوتی هراس‌آور و ترسناک گریبانگیر بسیاری از مناطق پر بازدید آسیایی شده است، تاجایی‌که با کمی اغراق گفته می‌شود در این مناطق می‌توان صدای حرکت خزندگان را شنید. تمامی تورهای مسافرتی، بلیط‌های فروخته‌ شده هواپیمایی و هتل‌های رزرو شده در این مناطق لغو شده، رستوران‌ها، مغازه‌ها و حتی خیابان‌ها در سکوتی ناخوشایند فرو رفته و درآمد صنعت گردشگری آن‌ها که در سال ۲۰۱۸ هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به اقتصاد جهانی کمک کرده بود، آسیب جدی دیده است.

 

بنا بر پیش‌بینی برخی اقتصاددانان، کووید ۱۹ می‌تواند منجر به وقوع بزرگ‌ترین رکود در رشد اقتصاد جهانی در این بخش شود. این رکود تنها در بخش شرکت‌های هواپیمایی مبلغی بالغ بر حدود ۲۹ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

با توجه به اینکه چین قطب صنعتی آسیا بحساب می‌آید و با وجود علاقه مردم این کشور به مسافرت و بازدید از سایر نقاط دنیا، بسیاری از کشورهای آسیایی و غیر آسیایی سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در بخش گردشگری به جذب این افراد اختصاص داده بودند. کشورهایی هم‌چون آمریکا، ژاپن، ویتنام، کره‌جنوبی، ایران و غیره. با این حال وضعیت موجود منجر به لغو تمامی پروازها از چین و حتی کشورهای همسایه آن به سایر نقاط شده است

آمریکا

البته وقوع مشکلات گردشگری میان چین و آمریکا از زمان آغاز جنگ تجاری میان این دو کشور آغاز شد و شیوع ویروس کرونا از یک شهر چینی مهر تأییدی بر ادامه آن زد؛ در حالی که سالانه مسافران بسیاری از چین با این کشور در تردد بودند و مبالغ هنگفتی پول به سیستم اقتصادی آن وارد می‌کردند. البته این مشکل نه تنها گریبان کشورهایی آمریکایی را گرفت که برای سایر کشورها نیز مشکلاتی همراه داشت و بحرانی که تا مدتی پیش تنها چین و کشورهای همسایه و مجاور آن را تهدید می‌کرد، هم‌اکنون در حال گسترش به تمامی نقاط جهان است تا جایی که بسیاری از کارناوال‌ها، جشن‌ها و مراسم خاص سالیانه در بسیاری از کشورهای دنیا لغو و سرمایه‌گذاری‌هایی که برای ورود گردشگران آسیایی خصوصاً چینی‌ها صرف شده، راکد مانده است. در این میان آسیب‌ها بر صنعت گردشگری کشورهایی که نزدیک چین قرار دارند بسیار سنگین‌تر است زیرا این کشورها نه تنها گردشگران چینی که سایر مسافران از دیگر نقاط دنیا را نیز از دست داده‌اند، هیچ یک از مردمان دنیای غرب تمایلی به سفر به این مناطق از خود نشان نمی‌دهند. این آسیب‌های اقتصادی همواره در حال افزایش است.

 

 

کشورهای همسایه چین

گسترش ویروس در ابتدا با ارائه هشدارهای سطح دو برای کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی و توصیه برای شستن مداوم دست‌ها، در خانه ماندن بیماران و سالخوردگان و پرهیز از معاشرت با افراد بیمار همراه بود و در حالی که هر سال در ماه فوریه این کشورها مملو از مسافران و گردشگران چینی بودند، کم‌کم به قطع ارتباط کامل با این کشور و ممنوعیت تردد به آن مواجه شد. گزارش‌ها حاکی است که حال و هوای عمومی این کشورها افسرده و با ترس است و مردم از رفتن به مکان‌های شلوغ و تعامل با یکدیگر اکیداً خودداری می‌کنند.

 

ویتنام

ویتنام نیز از این آسیب‌ها بی‌بهره نمانده است چرا که بیشترین مسافران و گردشگران این کشور را اهالی چین و کره جنوبی تشکیل می‌دادند و در حال حاضر گردشگران آسیایی مسافرت به آن را لغو کرده و تنها تعداد کمی از گردشگران غربیبدون ترس به آن تردد دارند. از زمان وقوع بحران ۶۵ درصد از مشاغل جاری در سطح شهر تعطیل و ۴۵ درصد از کارکنان اقدام به دریافت مرخصی و ماندن در خانه کرده‌اند. مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی که تعطیل نشده‌اند نیز با ارائه دستکش، ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده به مشتریان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 

کامبوج

از دیگر مناطقی که تحت تأثیر آسیب‌های ناشی از ترس شیوع کووید ۱۹ قرار دارد، کامبوج است. فرودگاه این کشور کاملاً خالی از تردد و خانه‌های چوبی و هتل‌های آن بدون رزرو مانده است در حالی که ماه فوریه همیشه ماه داغ گردشگری برای این کشور بحساب می‌آمد.

تایلند

تایلند نیز که در سال ۲۰۱۸ میزبان بیش از ۱۰ میلیون گردشگر چینی بود با خسارات جبران‌ناپذیری در بخش گردشگری خود مواجه شده است و حتی در بازارهای داخلی آنکه به‌طور معمول مملو از جمعیت هستند هیچ اثری از تردد به چشم نمی‌خورد.

منبع:ایمنا

مرتبط:

روابط گردشگری ترکیه و چین همچنان ادامه دارد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *