صدمه جبران‌ناپذیر فعالیت تورهای غیر مجاز به بدنه گردشگری

صدمه فعالیت تورهای غیر مجاز به گردشگری

یک راهنمای گردشگری گفت: ماجرای تورهای غیر مجاز داستانی است که از گذشته بوده، هست و در آینده نیز خواهد بود. با وجود اینکه میراث فرهنگی سعی می‌کند جلوی این کار را بگیرد؛ اما این مسأله مقداری خارج از کنترل است و این موضوع صدمه جبران‌ناپذیری به بدنه اصلی گردشگری می‌زند.

توحید فروزانفر در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص شرایط تورهای طبیعت‌گردی در استان اظهار کرد: خوشبختانه در این مدت به تورهای طبیعت‌گردی توجه خوبی شده است. با توجه به نوسانات نرخ ارزی و قیمت‌ها، مقداری از سفرهای برون‌مرزی کاسته شد و توجه به طبیعت‌گردی یا ایران‌گردی افزایش یافت. اکنون آژانس‌های مختلف تورهای یک روزه و سه روزه طبیعت‌گردی برگزار می‌کنند که مخاطبان خود را دارد و مورد استقبال قرار گرفته است.

وی  با بیان اینکه فعالیت‌های خوبی در میراث فرهنگی در این حوزه صورت گرفته است، عنوان کرد: میراث فرهنگی با شرکت در نمایشگاه‌ها و حضور در مجامع مختلف، ایجاد اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و انجام تبلیغات توانسته است فرهنگ استفاده از این اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی را نهادینه کند و در مجوز دادن به این اماکن خوب عمل کرده است، این موارد باعث شده از ظرفیت‌های گردشگری استان بهتر از قبل استفاده شود و میراث فرهنگی نقش عمده‌ای در این زمینه داشته است.

این راهنمای گردشگری در خصوص فعالیت تورهای غیر مجاز بیان کرد: ماجرای تورهای غیر مجاز داستانی است که از گذشته بوده، هست و در آینده نیز خواهد بود. با وجود اینکه میراث فرهنگی سعی می‌کند جلوی این کار را بگیرد؛ اما این مسأله مقداری خارج از کنترل است و این موضوع صدمه جبران‌ناپذیری به بدنه اصلی گردشگری می‌زند.

فروزانفر افزود: اکنون روی این موضوع کار می‌شود اما تاکنون ریشه آن سوزانده نشده و هیچ موقع هم نمی‌شود آن را از بین برد و فعالیت بیشتری در این زمینه می‌طلبد. شناخت و سامان‌دهی این افراد کار سختی است؛ زیرا چندان شناخته شده نیستند. اکنون از نظر میراث فرهنگی فقط راهنمایان کارت‌دار که مجوز اجرای تور را دارند می‌توانند تورها را برگزارکنند و آژانس‌هایی که دارای مجوز از میراث فرهنگی هستند، سعی می‌کنند این قوانین را رعایت کنند ولی عملاً این اتفاق می‌افتد که تورهای غیر مجاز هنوز وجود دارد و فکر نمی‌کنم بشود صد درصد جلوی آن را گرفت و بنابراین این امر، یک عارضه اجتماعی است.

وی در خصوص دلایل فعالیت تورهای غیر مجاز گفت: درصد بیکاری در قشر جوان باعث شده است که علاقه‌مند ورود به این صنعت شوند. آن‌ها می‌بینند که مردم از این فعالیت استقبال می‌کنند، به همین دلیل می‌خواهند ره صد ساله را یک شبه بپیمایند و با ایجاد کانال‌های غیرمجاز گردشگری در قالب تورهای طبیعت‌گردی و باشگاه‌های کوهنوردی این کار را انجام می‌دهند. فکر می‌کنم تاحدودی مسائل اقتصادی در این موضوع مطرح باشد؛ برگزاری تورهای طبیعت‌گردی بازار جذاب و مخاطبان خود را دارد به همین دلیل جوانانی که به دنبال کسب درآمد هستند، تصمیم می‌گیرند وارد این کار شوند.

این راهنمای گردشگری در خصوص مشکلات تورهای گردشگری عنوان کرد: مشکلاتی که تورهای گردشگری با آن روبرو هستند، به زیرساخت‌ها برمی‌گردد. امکانات گردشگری در بین راه، مقاصد، مکان‌های مورد اقامت، راه‌ها، جاده‌ها و مسیرهایی که دسترسی به آن‌ها مقداری سخت‌تر است، از جمله زیرساخت‌های اساسی‌ هستند که باید به آن‌ها پرداخته شود.

فروزانفر اضافه کرد: اکنون برخی از تورهای گردشگری برای رفتن به یک منطقه طبیعت‌گردی، به دلیل عدم وجود راه مناسب، مجبورند از ماشین نیسان و وانت استفاده کنند تا مسافر را به مقصد برسانند. این موضوع از استانداردهای کار کاسته و مسافر را در معرض خطر قرار می‌دهد. سرویس‌های بهداشتی بین راه یا اقامت‌گاه‎هایی که باید مهمان در آن اسکان یابد، زیرساخت‌هایی کلی است که باید توجه خاصی در حوزه کشوری به آن‌ها شود و در این صورت می‌تواند خیلی بهتر باشد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

صنعت گردشگری جهانی صدمه دید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *