مردم چین-غذای چینی-چینی ها چه غذا هایی میخورند؟

فرهنگ غذای مردم چین

کشور چین با قدمتی برابر با هزاران سال، یکی از متمدن‌ترین و قدیمی‌ترین کشورهای جهان است. جمعیتی حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر با آداب و رسوم، ادیان و مذاهب مختلف در آن زندگی می‌کنند که آن را به پرجمعیت‌ترین کشور دنیا تبدیل کرده است. همین امر سبب شده تا تنوع و فرهنگ غذایی بسیار متفاوتی را در چین شاهد باشیم. مثل بیشتر کشورها تاریخ ، جغرافیا و نیازها و علاقه مندی های مردم آن کشور نوع غذاها را مشخص می کند. مردم چین از ذائقه‌ی غذایی منحصربفردی برخوردار هستند. آن‌ها  به‌جز هواپیما، هرجنبده‌ای را که در هوا پرواز کند و به غیر از میزغذاخوری، هر چهارپایی را که در اطراف خود ببینند می‌خورند. چینی‌ها برای دست یافتن به جدیدترین مزه‌ها و کشف سلایق و ذائقه‌های مختلف نه تنها از خوردن انواع جانورانی همچون حیوانات وحشی، سگ‌های خانگی، خزندگان، دوزیستان، نرم‌تنان، حشرات، ماهی و پرندگان سرباز نمی‌زنند بلکه با لذت و ولع جالب توجهی، مشغول به خوردن آن‌ها می‌شوند. البته نباید از این نکته‌ی بسیار مهم غافل شد که مصرف انواع جانداران توسط مردم چین، نشانه‌ی عدم حمایت آن‌ها از حیوانات نیست.

چینی ها چه غذا هایی میخورند؟

فرهنگ غذایی مردم چین:

از مهم‌ترین وجه تمایز و مشخصه‌های مردم چین، داشتن تاریخچه‌ای سرشار از آیین‌های عبادی و آداب غذا‌خوردن است که به طور شگفت‌انگیزی در فرهنگ این کشور نفوذ کرده و توجه ملل مختلف را به خود جلب ساخته است. ظاهرا این تاریخچه‌ی عظیم، با  گذشت هزاران سال  تحول و دگرگونی، به طور کامل مورد قبول عموم مردم چین قرار گرفته است. در فرهنگ مردم چین، غذا از معنا و مفهوم ویژه‌ای برخوردار است. آن‌ها در تهیه‌ی غذاهای خود، از تمامی قسمت‌های یک گیاه یا حیوان استفاده کرده و آن‌چه را که تهیه کرده‌اند به هیچ عنوان هدر نمی‌دهند. مطمئنا تنوع قابل توجه‌ای که در برنامه‌ی غذایی محلی و بومی کشور چین وجود دارد، به دلیل وسعت حیرت‌آور و گوناگونی گیاهان و حیوانات است.

همانطور که قبل از این اشاره شد فرهنگ سنتی غذای چین فرهنگی بر پایه ی مصرف سبزیجات و گیاهان است.غذای اصلی یک وعده میتواند برنج، گندم، جو و یا لوبیا باشد، غذای مکمل وعده معمولا سبزیجات و مقدار کمی گوشت است. علت به وجود آمدن این الگوی غذایی درواقع این است که در هر منطقه کشاورزی اصلیترین روش کسب درآمد است. با این حال امکان دارد نسبت غذاهای ذکر شده با توجه به طبقه ی اجتماعی فرد متفاوت باشد، به همین دلیل در زمان قدیم امپراتور را ” گوشت خوار” مینامیدند. مصرف غذای گرم و پخته از دیگر خصوصیات فرهنگ غذایی چین است.

چینی ها چه غذا هایی میخورند؟

نمونه‌هایی از غذاهای چینی:

در غذاهای معروف چینی‌ها به دلیل رنگ‌آمیزی، عطر خوش، مزه و ذائقه‌ی خاص خود، فلسفه‌ی معنایی جالب و مشهوری نهفته است. وجود طیف وسیع از انواع غذاهای لذیذ، عطر و طعم بی‌نظیر مواد غذایی و همچنین تاریخچه‌ی جالب و شنیدنی‌ که در تهیه و ایجاد هریک از غذاهای چینی وجود دارد، باعث شده تا مردم چین، آشپزی منحصر به فرد سرزمینشان را مایه‌ی فخر و مباهات خود بدانند. هر چند استفاده از حشرات، خزندگان، نرم‌تنان و دیگر جانورانی که حتی شنیدن اسم آن‌ها باعث ایجاد حسی بد و منزجر کننده می‌شود در پخت غذاهای چینی مرسوم است، ولی به خاطر داشته باشید که بیشتر غذاهایی که توسط مردم چین تهیه می‌شود نه تنها بدمزه نیستند بلکه مطمئنا از خوردن آن غذاها لذت خواهید برد.

چاپستیک:

زمانی که به کشور چین سفر کردید و با دوستان چینی خود مشغول غذا خوردن هستید، بهتر است در هنگام استفاده از چاپستیک نکاتی را رعایت کنید که مطمئنا جوی صمیمی‌ و دوستانه‌تر را تجربه خواهید کرد. از فروبردن چاپستیک‌های خود در کاسه‌ی برنج، خودداری کنید. چینی‌ها نیز همانند کره‌‌ای‌ها قرار دادن چاپستیک درون کاسه‌ی برنج را نوعی بی‌ادبی دانسته و آن را یادآور آیین عبادی برای مردگان می‌پندارند.

چاپستیک

دامپلینگ جی آ او زی (DUMPLING JI AO ZI):

وقتی که می‌خواهید غذایی ساده و در عین حال سالم را در مدت زمانی کم تهیه کنید، دامپلینگ جی آ او زی می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای آشپزی شما باشد. این غذای سالم را با پیاز سبز (که به دلیل رویش این پیاز در فصل بهار به پیاز بهاری هم معروف است)، گوشت خوک یا گوسفند، نمک، کلم، جوانه‌ی بامبو، روغن کنجد، سویا، برنج چینی و مقداری آب برای جوشاندن یا بخارپز کردن، می‌توان تهیه کرد. البته چینی‌ها از میوه‌های خشک نیز برای تهیه‌ی این غذا استفاده می‌کنند.

چین-غذای چینی

گوشت دنده‌ی ترش و شیرین (Sweet and Spare Ribs):

یکی دیگر از غذاهای بسیار خوش‌طعم چین، گوشت دنده‌ای ترش و شیرین است که طرفداران بسیاری را در سراسر چین و دیگر کشورها، به خود اختصاص داده است. چینی‌ها در هنگام پخت این غذا با استفاده از شکر و نمک، دنده‌های گوشتی را ترش و شیرین کرده و با کمک خردل به آن‌ها طعم تندی می‌بخشند. از دیگر مواد تشکیل دهنده‌ی این غذای خوش مزه، می‌توان به آرد، فلفل کوبیده شده، روغن، سویا، سس و سرکه نیز اشاره کرد. آن‌ها ابتدا دنده‌های گوشتی را آب‌پز کرده و سپس به مدت ۳۰ دقیقه درون روغن سرخ می‌کنند. در آخر با ریختن سسی غلیط و خوشمزه روی دنده‌های گوشتی، آن را سرو می‌کنند.

گوشت دنده‌ی ترش و شیرین

خوراک اردک پکنی | Peking duck:

یکی از ناب‌ترین غذاهای چینی خوراک اردک پکنی است که در آن از گوشت اردک استفاده می‌شود. این غذا قدمت زیادی دارد و گویا یکی از خوراکی‌های مورد علاقه‌ی پادشاهان چینی بوده است. خوراک اردک پکنی به دلیل طعم خاص و بافت لطیف و تردش به شهرت رسید و حالا به قدری محبوب است که در سراسر دنیا به عنوان یک غذای اصیل چینی به فروش می‌رسد.
خوراک اردک پکنی از یک نظر شبیه به کله پاچه است، از این نظر که هرکس به بخشی از آن علاقه‌ی بیشتری دارد برای مثال یک نفر بال اردک را بیشتر می‌پسندید. در چین اردک‌هایی را فقط به خاطر پخت غذای خوراک اردک پکنی پرورش می‌دهند و از آنها ۶۵ روز نگهداری می‌نمایند.

خوراک اردک پکنی

پای مرغ | Phoenix Claws:

چینی‌ها به بی‌رحمی در غذاهایشان معروف هستند، آنها تمامی بخش‌های مرغ را می‌خورند و یکی از اعضای مورد علاقه‌ی آنها نیز پای مرغ است. البته ایرانی‌ها نیز پای مرغ را می‌خورند به همین خاطر شاید این موضوع برای شما عجیب نباشد. پای مرغ در حقیقت غضروف، پوست و استخوان است و گوشتی برای خوردن ندارد.

پای مرغ-غذای مردم چین

روش‌های آشپزی چینی:

غذاهای چینی به دلیل بهره‌مندی از روش‌های خاص آشپزی و استفاده از مواد غذایی متفاوت، در سراسر جهان کاملا شناخته شده و معروف بوده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تازگی و کیفیت مواد مورد استفاده در پخت غذاها، استفاده از چاشنی‌های فوق العاده، توجه‌کردن به جزئی‌ترین نکات آشپزی و توازن و زیبایی رنگ‌های موجود در ترکیبات غذایی باعث شده تا چینی‌ها غذایی زیبا و درعین حال سالم و لذیذ را در رژیم روزانه‌ی خود ارائه دهند. اکثر این غذاها به صورت بخارپز یا آب پز تهیه‌ شده و بیشتر تلاش می‌شود تا مواد غذایی گوشتی، مثل ماهی‌ها، گوشت‌های قرمز و انواع پرندگان را به صورت نیم پز سرو کنند. آن‌ها اعتقاد دارند که با پخت بیش از اندازه‌ی مواد، از ارزش غذایی آن‌ها کاسته می‌شود و دیگر منفعتی برای بدن انسان نخواهند داشت.

در آخر ذکر این نکته مهم است که وجود بسیاری از غذا های چینی با ذائقه ایرانی ها متفاوت است به همین دلیل ایرانی ها از خوردن بسیاری از غذا های چینی پرهیز می کنند زیرا فرهنگ مردمان چینی در میل کردن غذا طوری است که همه نوع حیوانات از جمله حشرات،خزندگان بلامانع است.

مرتبط:

ساحل سرخ در چین

آشنایی با معبد آسمان چین

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *