گردشگری مرودشت

فقدان برنامه از عوامل رشد نکردن گردشگری مرودشت

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت گفت: فقدان برنامه‌ای جامع و مدون کوتاه و بلند مدت با پشتوانه مطالعاتی دقیق منطقه در راستای توسعه صنعت گردشگری شهرستان یکی از عوامل اساسی در رشد نکردن این صنعت در مرودشت است.

بهمن مردانی در نشست تخصصی مسئولان و مدیران دولتی و تاسیسات صنعت گردشگری، گفت: جایگاه فعلی صنعت گردشگری شایسته مردم نیست؛ مردم شهرستان مرودشت با وجود جاذبه‌های جهانی ارزشمند و بی نظیر طبیعی، مذهبی و تاریخی، از هرگونه درآمد گردشگری بی نصیب هستند و تنها محدودیت‌های حریم‌های سه گانه را تحمل می‌کنند.

به نقل از میراث فرهنگی مرودشت، مردانی، برنامه هایی که در راستای فرهنگ سازی و آموزش موضوعات مرتبط با صنعت گردشگری باشد را مطلوب توصیف و اضافه کرد: داشتن برنامه های ویژه آموزشی مختص این شهرستان، باعث شکوفایی این صنعت شده و از برخوردهای سلیقه ای نامشخص و پراکنده جلوگیری می کند.

مردانی ابراز امیدواری کرد که با برندسازی و فرهنگ سازی در حوزه گردشگری مختص این شهرستان، بتوانیم این دشت سرسبز و متمدن را هر چه بیشتر به دنیا بشناسانیم.

محسن عامری، مدرس دانشگاه نیز در این جلسه، گفت: انتخاب شعار «گردشگری و توسعه روستایی» برای تأکید بیشتر بر اثر بخشی این شاخه از گردشگری در اجرای واقعی مباحث توسعه پایدار و در نتیجه ترویج گردشری مسئولانه است و تلاش های جدی برای توزیع عادلانه درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری در میان تمام دهک های اجتماعی جوامع گردشگرپذیر را هدفگذاری کرده است.

وی با تاکید بر اینکه باید ساکنان شهرستان مرودشت به عنوان جامعه پیرامونی مجموعه جهانی تخت جمشید و نقش رستم به صورت ملموس و کاربردی از منافع این همجواری بهره مند شوند، گفت: استفاده از تجربیات موفق سایر کشورها و مجموعه های میراث جهانی می تواند به عنوان یکی از روش های کاربردی برای نیل به این مقصود مورد توجه و بررسی کارشناسی دقیق قرار گیرد.

عامری گفت: با توجه به اینکه مسائل مشابه می توانند راه حل های مشابه را نیر در پی داشته باشند؛ راهکارها و دستیافته های جوامع توسعه یافته در حوزه گردشگری می تواند پس از بومی سازی و تطبیق با شرایط داخلی ایران زمین مورد بهره برداری و اجرا قرار گیرد.

او با اشاره به ضرورت تبادل اطلاعات، دانش و تجربه بین کشورهای عضو سازمان جهانی گردشگری، گفت: شرایط پیش آمده در ایام کرونا فرصت مناسبی برای بازنگری در ساختار ها و سامانه های مدیریتی جاذبه های گردشگری ایران و استان فارس بوده و می توان از شرایط کاهش تعداد بازدیدکنندگان برای تثبیت سیستم مدیریتی و دریافت بازخورد و رفع مشکلات احتمالی استفاده نمود.

عامری با تاکید بر اینکه فعال سازی مرکز پذیرش گردشگران در تخت جمشید می تواند تعریف کارکردی چندگانه داشته باشد و بازدید گردشگران از این مجموعه جهانی را ساختارمند کرده آثار منفی حضور گردشگران را به حداقل رسانده و کیفیت بازدید هایشان را بیشتر و بهینه کند، افزود: همچنین اجرای شیوه نامه های حفاظتی مجموعه را تسهیل کند و به صورت همزمان به مرکزی برای معرفی ظرفیت ها و زیرساخت های گردشگری شهرستان مرودشت و روستاهای آن تبدیل شود؛ در حقیقت این مرکز می تواند نقش خود را معرفی فعالیت ها و خدمات ارائه شده در کلیه تأسیسات و مؤسسات گردشگری پراکنده در سطح شهرستان را ایفا نموده و گردشگران را برای استفاده و بهره مندی از این خدمات ترغیب نمایند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

تلاش برای ثبت ملی “گیوه‌بافی” کندازی مرودشت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *