فنلاند

فنلاند مشکل بی‌ خانمان‌ ها را حل کرد!

بی‌خانمانی یکی از مهم‌ترین مشکلات در سراسر جهان است با این‌حال فنلاند راه جدیدی برای مدیریت بی‌خانمان‌ها ارائه کرده که به نظر یک راه‌حل بلندمدت می‌باشد. در سال ۲۰۰۸ اتحادیه  اروپای شمالی ساست «اولین مسکن (Housing First)» را معرفی کرد.

این مفهوم بسیار ساده بود: هرکسی سزاوار داشتن یک آپارتمان کوچک است، حتی آنهایی که سلامت روانی ندارند و یا مشکل مالی دارند. از آن زمان تا امروز تعداد افراد بی‌خانمان به شدت کاهش یافت و همچنان نیز رو به کاهش است.

 

فنلاند نیز به مانند اغلب کشور‌های اتحادیه اروپای شمالی پناهگاه‌های کوتاه‌مدت برای بی‌خانمان‌ها ارائه می‌داد اما دریافت که این موضوع به مردم کمک نمی‌کند تا بتوانند روی پای خود بایستند و یک زندگی پایدار برای خود بسازند.

برخی از شرکت‌های اجاره‌ دهنده مسکن ارزان‌ قیمت مانند بنیاد وای (Y-Foundation) شروع به بازسازی آپارتمان‌های قدیمی کردند، حتی  شرکت‌هایی مانند NGO سرپناه‌های اضطراری سابق را به آپارتمان‌ها و مسکن‌های بلندمدت تبدیل کردند. بنیان‌گذار بنیاد Y، جوها کاکینن (Juha Kaakinen) می‌گوید: «برای همه روشن بود که سیستم قبلی کار نمی‌کند، ما به تغییر اساسی نیاز داشتیم.

ما باید از شر پناهگاه‌های شبانه و مهمان‌خانه‌های موقت خلاص می‌شدیم. آنها تاریخچه‌ای طولانی در فنلاند داشتند و همه می‌دیدند که مردم را از بی‌خانمانی نجات نمی‌دهند. برای همین ما تصمیم گرفتیم تا فرضیات را معکوس کنیم.»

 

در ده سال گذشته طرح اولین مسکن را فنلاند با ۴۶۰۰ خانه شروع کرد که باعث شد این کشور به تنها کشور اروپا تبدیل شود که بی‌خانمانی را کاهش داد. در حال حاضر کشور نه تنها برای هر کسی که به خانه نیاز دارد، پناهگاه پایدار فراهم می‌کند بلکه دولت به مردم کمک می‌کند تا به راحتی وارد جامعه شود. مددکاران اجتماعی برای مشاوره و کمک به مردم در دسترس هستند.

دولت علاوه بر این، به مردم کمک می‌کند تا شغلی پیدا کنند و از نظر مالی نیز مستقل شوند و در کنار این‌ موارد مراقب سلامت جسمی و روانی خود باشند.

 

مرتبط:

شفق قطبی زیبا در فنلاند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *