ماسوله

ماسوله ، شهری با دیدنی‌هایی جادویی

با توجه به آب‌وهوای ایران که گرم و خشک است، یکی از مناطق خوش آب‌وهوای ایران که بسیار مناسب سفر بوده، مناطق شمالی به ویژه ماسوله است.

این مناطق بسیار توریست‌پذیر هستند. بخش‌های شمالی ایران به استان‌های مجزا تقسیم‌ شده که هر یک دارای روستاهایی بسیار زیبایی هستند. ما در راهنمای سفر به ماسوله قصد داریم که جاهای دیدنی ماسوله را به شما معرفی کنیم. پس با همگردی همراه باشید تا ماسوله را از نو بشناسیم.

معرفی ماسوله

اکثر مردم خصوصاً پایتخت‌نشین‌ها ترجیح می‌دهند تعطیلات کوتاه خود را به یکی از شهرها یا روستاهای شمالی بروند و حال و هوایی عوض کنند. ماسوله یکی از این شهرها به‌حساب می‌آید. یکی از مواردی که در نگاه اول شما را به‌ طرف ماسوله می‌کشاند، فرم معماری خانه‌هایش است. این خانه‌ها به‌گونه‌ای ساخته‌ شده‌اند که به رنگ زرد بوده تا در هوای مه‌آلود قابل‌ مشاهده باشند. از موارد دیگرمی‌توان به جنگل‌های سرسبز و کوهستان‌ها اشاره کرد که به زیبایی این منطقه افزوده‌اند. از نظر آب‌ و هوایی، این منطقه بیشتر به‌صورت مه‌آلود بوده و دارای تابستانی خنک است. در بیشتر روزهای سال باران می‌بارد و به همان نسبت دارای زمستان‌هایی سرد و برفی است. این شهر دارای پاییزهایی زیبا و هفت‌رنگ بوده و در بهار می‌توان عطر بابونه و گلپر را در آن حس کرد.

جاهای دیدنی ماسوله

آبشار کوشم

از زیباترین جاهای دیدنی ماسوله، می‌توان به آبشاری اشاره کرد که بسیار مورد توجه کوهنوردان است. البته برای افراد معمولی هم بسیار جالب بوده، زیرا در زمان طی کردن مسیرآبشارمی‌توانید از مناظر زیبای اطراف هم لذت ببرید. طی کردن این مسیر بسیار راحت بوده، چرا که دارای شیبی ملایم است. آبشار کوشم در ارتفاعات جنگل‌های ماسوله قرار دارد، ۳۰ متر ارتفاع داشته و بسیار زیبا و شکوهمند به چشم می‌آید.

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله دارای مساحتی بالغ‌بر ۲ هزار هکتار بوده و جزو زیباترین جاهای دیدنی ماسوله است. از درختانی که در پارک جنگلی ماسوله وجود دارند، می‌توان به درختان فندق، راش، ممرز، توسکا، درخت آزاد، گیاهان دارویی اشاره کرد.

آبشار لار چشمه

یکی دیگر از جاهای دیدنی که می‌توان به گردشگران برای داشتن یک روز عالی و شاد معرفی کرد، آبشار لار چشمه هست. در کنار این آبشار زیبا می‌توانید از استراحتگاه، چایخانه و رستوران‌هایی که برای بازدیدکنندگان محترم تدارک دیده‌ شده‌اند هم بهره کافی ببرید. از مشخصات این آبشار می‌توان به ارتفاع حدود ۶ متری و درختان زیبای اطراف اشاره کرد. این آبشار یکی از مناظر زیبا و پرطرفدار شمال محسوب می‌شود.

موزه مردم‌شناسی

اگر علاقمند به تاریخ باشید و بخواهید در مورد این شهر اطلاعات بیشتری به دست آورید، باید به موزه مردم‌شناسی ماسوله با سه بخش مجزا رجوع کنید. این موزه با آغاز فعالیت خود از سال ۱۳۸۱ سعی بر آن داشته تا تاریخ غنی این منطقه را بیشتر به مردم بشناساند. از بخش‌های این موزه می‌توان به بخش ابزار، اسناد و وسایل تاریخی همچون ابزارآلات کشاورزی، انواع سفال، اشیای قیمتی، وسایلی ساخته‌شده از کاغذ، شیشه، سنگ، وسایل جنگی، انواع کارهای دستی و … اشاره کرد.

امامزاده عون بن محمد حنیفه بن علی (ع)

بنایی متبرک و هشت‌ضلعی به نام امامزاده عون بن محمد حنیفه بن علی (ع) در این شهر وجود دارد که گردشگران بسیاری به بازدید از آن می‌پردازند. در این امامزاده مزار فرزند محمد حنیفه، پسر امام علی (ع) واقع‌شده است. این امامزاده یا بنای تاریخی قدمتی بسیار دارد، یعنی مربوط به قرن دو الی سوم هجری قمری هست. از مدارکی که قدمت این امامزاده دیدنی را نشان می‌دهند، می‌توان به کنده‌کاری روی سنگ‌قبر مربوط به سال ۹۶۹ هجری قمری اشاره کرد.

بازار محلی ماسوله

یکی دیگر از جذابیت‌هایی که در استان‌ها و روستاهای کشور وجود دارد، بازار و بازارچه هایی است که به زیبایی این مناطق می‌افزایند. اکثر این بازارها در روستاها به‌صورت هم‌سطح هستند، اما در ماسوله بازار همسطح نبوده و به چهار قسمت تقسیم‌ شده است. به این‌گونه که در سطح پایین بازار محلی ماسوله، مغازه‌ها وجود دارند و دوطبقه در بالای این طبقه قرار داشته که در آن طبقه‌ها صنایع‌دستی، سوغات و وسایل سنتی مخصوص به فروش می‌رسند که گردشگران به‌راحتی می‌توانند از آن‌ها خرید کنند و لذت ببرند.

قله شاه معلم

بر اساس راهنمای سفر به ماسوله باید بدانید که دلیل نام‌گذاری این قله، فردی عابد با همین نام بوده که برای عبادت و انجام اعمال معنوی و دستیابی به کمال به این قله می‌آمد و درنهایت، این قله به نام این فرد مشهور شد. پس از فوت او و بر طبق خواسته خودش، در آنجا دفن شده و آرامگاهی شکیل برایش بنا گردید. علی‌رغم راه سختی که برای رسیدن به این مکان وجود دارد، مناظر بی‌نظیرش باعث می‌شوند تا غیر از کوهنوردان، گردشگران هم به سمتش جذب شوند. از مشخصات این قله می‌توان به محل قرار گیریش در شمال غربی ماسوله و ارتفاعی برابر با ۳۰۵۰ متر اشاره کرد.

یکی دیگر از زیبایی‌های طبیعت که در تابستان گرم بسیار لذت‌بخش است، ییلاق کوربار نام دارد. مسیرش با وجود سختی که دارد، بسیار زیباست. این ییلاق در میان کوه‌های جنگلی گیلان واقع شد.

لازم هست بدانید که برخی دیگر از جاهای دیدنی این منطقه به شرح زیر هستند: امامزاده ابراهیم، امامزاده هاشم، آبشار تریشوم، مسجد صاحب الزمان، چشمه آب‌معدنی علی زاخونی، چشمه آب‌معدنی زمزمه. سعی کنید که درسفر به ماسوله طوری برنامه برای خود ریزی کنید که بتوانید حداکثر وقت خود را صرف دیدن جاذبه‌های گردشگری ماسوله کنید و لذت فراوان ببرید.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *