قبرستان-سفید‌چاه

مرموزترین و مخوف‌ترین قبرستان ایران

سنگ قبرهای محرابی این قبرستان مرموز، دارای نماد ایرانی است که مفاهیم پیچیده مرگ و زندگی و رستاخیز را نشان می‌دهد.

 دنیا در قبرستان ارواح سفید‌چاه متفاوت است؛ قبرستانی با بیش از ۲ هزار قطعه سنگ خاکستری که همگی ایستاده‌اند!

بر روی سنگ قبرهای این قبرستان نمادهایی هک شده است که راز آنها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. خاک این قبرستان غیرعادی و سفید است. ویژگی‌های این قبرستان باعث شده که به جاذبه گردشگری تبدیل شود.

این قبرستان عجیب در شهرستان بهشهر قرار دارد و از دوره تیموریان به‌‌جا مانده است؛ نکته جالبی که در سنگ قبرهای این قبرستان دیده می‌شود این است که تمام سنگ قبرها بر اساس شغل افراد متوفی و صاحب قبر حکاکی شده  است. جالب‌تر آنکه بعد از مرگ آخرین سنگ‌تراش، عمر حکاکی سنگ‌ها نیز به پایان رسید.

در میانه این قبرستان مخوف، قبر حاکم شمال و مقبره امامزاده ابراهیم، منصور و عبدالرحمان به چشم می‌خورد که بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد.

سنگ قبرهای محرابی این قبرستان مرموز دارای نماد ایرانی است که مفاهیم پیچیده مرگ و زندگی و رستاخیز را نشان می‌دهد.

نکته  جالب در این قبرستان سنگ قبرهای صندوقی‌ شکل است. قدیمی‌ترین سنگ قبر صندوقی متعلق به ۸۰۰ سال پیش  است، هرچند که نمونه‌های دیگری از قبور صندوقی وجود دارد، اما به دلیل کهنگی قابل بررسی نیست.

بسیاری از اهالی این روستا معتقدند افرادی که در این قبرستان دفن می‌شوند، جسدشان کاملاً سالم می‌ماند؛ بررسی‌ها نشان داده است که به دلیل وجود آهک بالا در این قبرستان فرایند تجزیه اجساد طولانی‌تر می‌شود؛ البته نوع سنگ‌هایی که در قبرستان به‌کار می‌رود نیز بی‌تأثیر نیست.

این قبرستان در سال ۱۳۸۱ به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است.

منبع:آنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *