بازار وکیل

مشکلات بازار وکیل باز هم رصد شد

نبض بازار وکیل هنوز پس از ۲۴۳ سال در قلب تجاری شیراز می‌زند؛ بر تن این کهنه سازه، زخم‌هایی است که از زمان ثبت آن در سال ۱۳۵۱ تاکنون مزمن شده‌اند و با اینکه هربار رصد و تا حدی رفع می‌شوند اما در نشست‌ها این گفته تکرار می‌شود که باید برای درمان بازار چنین شود و چنان.

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۹ نشستی دیگر برای احصای مشکلات بازار تاریخی وکیل شیراز برگزار و مشکلات رصد شد که نبود ایمنی از نظر بروز حوادث، رعایت نشدن امور حفاظتی، مشکلات برق کشی از این موارد بود.

در این نشست سرپرست معاونت گردشگری، هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری فارس اعلام کرد : ایمنی، حفاظت، ارتقای ارزش افزوده املاک، رونق اقتصادی و استفاده از ظرفیت گردشگری باید در دورنمای اهداف مجموعه بازار وکیل ترسیم و راه رسیدن به آن در قالب کمیته‌های اجرایی احصا شود.

به گزارش ایرنا علی نقی طبیب لقمانی این را هم گفت که منشأ خلق بازار وکیل مبتنی بر دانش، اراده و آگاهی است که امروز ثبت جهانی آن هم مطرح می‌شود.

این مقام، متولیان این حوزه را خطاب قرار داد و با تاکید بر جایگاه شورای بازار، ابراز کرد: این معتمدان باید جایگاه خود را بدانند و حلقه واسط مسولان و بازاریان باشند و اگر آیین و نظمی را پایه گذاری نکنند، مشکلات بیشتر خواهد شد.
لقمانی بر ضرورت ایجاد کمیته‌هایی برای رسیدگی به وضعیت بازار وکیل تاکید کرد و عنوان داشت: این جلسات باید به صورت هفتگی تشکیل شود، مدیریت این جلسات برعهده‌ دستگاه های مسوول است و جلسات آن باید در استانداری برگزار شود.
سرپرست معاونت گردشگری،هماهنگیو مدیریت امور زائرین  استانداری فارس،لزوم حاکمیت مدیریت واحد و یکپارچه را ‌یادآور شد.

لقمانی بیان کرد که بسیاری از قوانین کلی است و کاربردی نیست؛ از همین رو باید آیین نامه‌هایی را تدوین کنیم که هم راهبردی باشد و هم تمام اهداف در آن با داده‌های کمی و کیفی بررسی شود.
وی بیان داشت: از شورای بازار انتظار همکاری داریم و بازار نباید به شیوه‌ای مدیریت شود که فرهنگ جامعه را هدف قرار دهد.

بازار وکیل

جرقه کوچک، خسارات بزرگ

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز در این نشست وضعیت ایمنی بازار وکیل را نامطلوب خواند و گفت: کوچکترین جرقه، بزرگترین خسارات را وارد می‌کند.
محمدرضا حسن‌پور ابراز داشت: تأسیسات موجود شامل برق، آب و مخابرات افزون بر ایجاد مخاطرات در بازار حتی از لحاظ سیما و منظر نیز چهره‌ای آشفته به بازار داده است و مانع دیده شدن زیبایی این اثر فاخر می‌شود.
وی ضمن برشمردن مشکلات عمده بازار وکیل به مرمت جداره‌ها به دلیل دست‌اندازی ها اشاره کرد، همچنین به مشکلات سقف و پشت بام بازار اشاره کرد.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز بیان کرد: کف بازار وضعیت نامطلوبی دارد و سد معابر بازار هم یکی دیگر از مشکلات این بازار به شمار می‌رود.
وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه چندجانبه بین سازمانهای مسوول در سال ۱۳۹۳ گفت: در این تفاهمنامه مسوولیت ادارات مشخص شد اما آنچه رخ داد فقط مرمت کف بازار و طراحی آن است.

بازار وکیل
تاسیس کانال مشترک تأسیسات در بازار وکیل تسریع شود

حسن‌پور با اشاره به ضرورت ایجاد هرچه سریع‌تر  کانال مشترک تأسیسات در بازار وکیل، اظهار کرد: با ایجاد این کانال مشترک مسایل فنی و تأسیساتی به سر و سامان می رسد.
وی بزرگترین معضل بازار را عدم همکاری ادارات مسوول خواند و اظهار کرد: بزرگترین درخواست برای ساماندهی بازار وکیل همیاری مدیران اجرایی است.
معاون خدمات شهری شهرداری شیراز گفت: با اقدامات شهرداری طی سه سال گذشته ادامه داد:مرمت کف بازارهای روح الله، اردوبازار و بازار مسگرها بیش از پنج میلیارد و نیم میلیون تومان هزینه داشت.
حسن‌پور آشفتگی تاسیسات مخابرات، برق و آب را در بازار وکیل شمالی و جنوبی باعث اختلال در کار و فعالیت پیمانکار عنوان کرد و بیان داشت:  اولویت شهرداری همراهی ادارات خدمات‌رسان برای یاری‌رسانی در امر اتمام مرمت کف بازار است.
وی همچنین ایجاد تغییرات در ساختار بازار توسط کسبه را از دیگر معضلات بازار خواند و گفت: وضعیت تملک بازار باید به گونه‌ای تعریف شود که کسی اجازه نداشته باشد کمترین اعمال سلیقه‌ نادرستی در بازار ایجاد کند؛ حتی اگر در اندازه کوبیدن یک میخ اضافه به دیوار باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز گفت: در حوزه ایمن‌سازی بازار عدم رعایت اصول ایمنی در سیستم تاسیساتی، استفاده از مصالح نامناسب، انبار اجناس با تراکم زیاد، استفاده از وسایل گرمایی بدون تجهیزات ایمنی، سیستم برق رشته‌ای، نامرتب، پراکنده و پوسیده، قراردادن تابلوهای برق در مکان‌های نامناسب، می توانند عامل حریق احتمالی باشند.

سقف و برق بازار

مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز در این جلسه، ساماندهی تاسیسات برقی بازار وکیل را مهم ارزیابی و بیان کرد: در سالیان طولانی شاهد بوده‌ایم که حجم زیادی از چراغ ها از سقف آویزان بوده است که افزون بر نازیبایی، بدرنگی و بدشکلی خطرآفرین بوده است؛ همچنین تعداد زیادی پنکه سقفی جمع‌آوری شده است که سبب دیده شدن زیبایی‌های سقف پس از سالها شد.
جلال زراعت پیشه بیان داشت: طی اقدامی تمام شبکه برق را به پشت بام منتقل کردیم و همچنین ضمن تأمین روشنایی بازار به زیباسازی آن در این زمینه نیز پرداختیم.

وی افزود: شبکه برق بازار وکیل شمالی و جنوبی تا سرای شمشیرگرها با بودجه ای ۱۰ میلیارد تومانی اصلاح و برای تأمین روشنایی نیز از جدیدترین نوع چراغ‌های ال ای دی استفاده شد.
شهردار منطقه هشت شیراز نیز در این جلسه با بیان اینکه تاکنون سی هکتار از پهنه بازار و مجموعه زندیه طی سالیان آزاد شده است، ابراز کرد: در سالهای اخیر آمادگی بیشتری از سوی شهرداری برای اجرای این طرح اعلام شده و شهردار شیراز نیز دستور پیگیری پروژه ملی زندیه را صادر کرده است.
مهدی قلندری اظهار داشت: طرح جامع بازآفرینی محدوده زندیه درحال تعریف است که این پهنه در دو فاز اجرایی برنامه‌ریزی شده وطراحی شهری آن هم با همکاری میراث فرهنگی در دست اقدام است.
وی افزود: محدوده سی هکتاری راسته بازار وکیل شمالی و جنوبی و سراهای روغنی ها، احمدی و گمرک همچنین محدوده کاخ های اطراف احیا خواهد شد و خیابان های اطراف نیز در قالب یک پروژه درحال طراحی است.
شهردار منطقه تاریخی شیراز با بیان اینکه زمینه ایجاد کانال استاندارد فراهم است، اظهار کرد: کانال اشتراکی در سرای روغنی ها، احمدی و گمرک درحال احداث است و تا میدان توپخانه نیز کانالهای تاسیساتی ایجاد خواهد شد.

blank

خوراک برای آتش فراهم است 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شیراز نیز در این جلسه با بیان اینکه بار اشتعال در منطقه بازار بسیار بالاست، گفت: ارزیابی ها نشانگر ریسک بالا برای بروز آتش در بازار وکیل است و چنانچه آتش‌سوزی رخ دهد، شاهد ریزش آوار نیز خواهیم بود.
هادی قانع بیان کرد:  متاسفانه پس از پایان ساعت کاری بازار، ضایعات در کف بازار رها می‌شود که حتی با یک ته سیگار می‌تواند فاجعه آفرینی کند.
وی با بیان اینکه ایجاد کانال مشترک از راههای موثر در حفظ ایمنی بازار به شمار می‌رود، گفت: آتش نشانی دارد تاسیسات خود را در بازار مستقر می کند؛ اما افزون بر این نیاز به متولی ایمنی با همکاری هیات امنای بازار وکیل است.
قانع عوامل موثر در ایجاد آتش‌سوزی احتمالی بازار را تراکم اجناس بالا، اجاره فضای بیرونی حجره‌ها، محدود بودن مسیر برای عبور مردم و امدادرسانان بیان کرد.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شیراز با اشاره به حوادث پلاسکو و کلینیک اطهر تهران ابراز کرد:  این تجربیات تلخ نشان داده است که آنچه امدادرسانی را دشوار و راه فرار را سد می‌کند سد معبر بوده است و ضروری است این مهم در بازار وکیل نیز پیگیری شود.
قانع با بیان اینکه تاکنون اقدامات ویژه‌ای در حوزه ایمنی بازار وکیل روی داده است، گفت: در حوزه ایمنی ایستگاه‌های اختصاصی قرار داده‌ایم اما اگر در درون بازار اتفاقی رخ دهد وضعیت بغرنج خواهد شد.
وی همچنین درباره ایمنی بازارهای مجاور نیز هشدار داد و آتش‌سوزی احتمالی در این بازارها را قابل سرایت به بازار وکیل دانست.

بازار وکیل از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران به فرمان کریم خان زند در شیراز ساخته شد که اکنون در مرکز این شهر ‌است.

ساخت بازار وکیل از سال ۱۱۳۷ خورشیدی آغاز شد و تا سال ۱۱۵۶ خورشیدی توسعه و تکمیل آن طول کشید.

بازار وکیل شیراز در ۱۷ تیر ۱۳۵۱ با شمارهٔ  ۹۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع:ایرنا

مرتبط:

آشنایی بازار مسگرها در شیراز

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *