موزه‌ی-مردم‌شناسی-خلیج -فارس

موزه‌ی مردم‌شناسی خلیج ‌فارس

موزه‌ی مردم‌شناسی خلیج ‌فارس واقع در شهرستان بندرعباس در محوطه ی تاریخی برکه‌های باران در سه طبقه با زیربنای ۲۴۰۰ متر مربع در سال ۱۳۸۶ ساخته شده است. موزه‌ی مردم شناسی خلیج ‌فارس یکی از بزرگ ترین موزه های مردم شناسی ایران محسوب می شود؛ ساختمان موزه‌ی خلیج فارس نمونه‌ای نادر و گرانبها در معرفی معماری جنوب ایران است؛ دیوارهای پشت‌بند، در و پنجره‌های چوبی و بادگیر از عناصر با ارزش معماری سنتی منطقه ‌است.

طبقه ی همكف یا اول دارای فضای معماری عمومی، خدماتی، كتابخانه تخصصی و نمایشگاه است، طبقه دوم به بخش مردم شناسی تعلق دارد كه شامل گالری، بازار سنتی، گالری آزادسازی قلعه ی هرمز، گالری صید و صیادی است. طبقه سوم موزه ی خلیج فارس نیز با توجه به غنای فرهنگی، تاریخی استان هرمزگان شامل بخش های باستان شناسی است.
بخش بازار سنتی که نخستین بخش از موزه به حساب می آید، وضعیت بازار و داد و ستد در هرمزگان را به نمایش گذاشته ‌است. بخش صید و صیادی هم یکی دیگر از بخش های دیدنی موزه است که به شیوه های صیادی در استان هرمزگان اشاره دارد. اما شاید دیدنی ترین بخش موزه، بخش آزادسازی هرمز باشد، با ورود به این بخش سنسورهای صدا فعال شده و صدای برخورد شمشیر، تفنگ سرپر، توپ و غرش جنگجویان به گوش می‌رسد، که صحنه نبرد در قلعه هرمز را برای بازدیدکنندگان بازسازی می کند در حالی که  پنج مجسمه در این بخش در حال جنگ هستند.

در بخش دوره ی تاریخی اشیای سفالی، سنگی و فلزی به معرض نمایش گذاشته شده‌ است که شامل ظروف سفالی، ریتون سفالی، زیورآلات از جنس سنگ‌های قیمتی و سر پیکان برنزی می‌شود که عموماً مربوط به دوره اشکانی و ساسانی است و از مناطق بشاگرد، میناب، رودان و حاجی آباد به دست آمده ‌است. در بخش دوره ی اسلامی، اشیای سفالی، فلزی، چینی، سلادون، آبی و سفید، خنجرهایی از جنس نقره، جعبه‌های آرایشگری و عطردان به معرض نمایش گذاشته‌ شده که مربوط به دوره‌های مختلف اسلامی از سده‌های اولیه تا قاجاریه ‌است. در بخش سکه‌ها، سکه هایی از جنس نقره، نیکل، برنز، مس مربوط به دوره‌های سلوکی، اشکانیان، ساسانیان، اموی، ایلخانی، تیموری، آق قویونلو، صفوی، قاجاری و پهلوی جمع آوری شده است.

در بخش پیش از تاریخ نیز اشیایی از جنس سفال، سنگ، فلزاتی چون مس، برنز و آهن وجود دارد. ظروف سفالی، ظروف سنگی از جنس سنگ صابون و مرمر، مجسمه، ابزار و تیغه‌های سنگی و سفالی نیز در این بخش به چشم می خورد؛ لازم به ذکر است که تیغه‌های سفالی برای نخستین بار در دی ماه۱۳۸۶  در لایه‌نگاری «تم مارون» شهرستان رودان کشف شد و تاکنون در ایران و جهان نمونه ی مشابهی از آن گزارش نشده ‌است، سر پیکان و سر نیزه‌های جنس برنز و نیز تعدادی از برنزهای لرستان نیز در میان آن ها وجود دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *