موزه بریتانیا

موزه بریتانیا _دومین موزه پربازدید جهان

موزه‌ها از ناب‌ترین پدیده‌های فرهنگی هر کشور و حافظ هنر و تاریخ نسل گذشته هستند که با یادگاری‌های به جامانده سخن می‌گویند و هنر، فرهنگ و تاریخ را برای نسل بعد بازگو می‌کنند.موزه بریتانیا یکی از وسیع‌ترین و غنی‌ترین موزه‌های جهان با میلیون‌ها گنجینه و آثار باستانی دائمی از فرهنگ‌های مختلف جهان است. این موزه عنوان دومین موزه پربازدید دنیا را نیز با خود یدک می‌کشد.

موزه بریتانیا در سال ۱۷۵۳ میلادی با مجموعه اهدایی یک پزشک و دانشمند ایرلندی به نام «هنس اسلون» تاسیس شد و کمیته‌ای از معتمدین برجسته، این موزه را در یک عمارت قرن هفدهمی به نام «خانه مونتاگو» که با پول جمع‌آوری شده از مردم خریداری شده بود، بنا کردند.

موزه بریتانیا

طراح این موزه از معماری کلاسیک یونان باستان در ساخت ساختمان این موزه استفاده کرده است؛ حیاطی با چهار بر گسترده در قلب موزه، ۴۳ ستون با ارتفاع ۱۴ متر الهام گرفته از ستون‌های معبد آناهیتا، تزئینات مثلثی و پله‌های عظیم این مکان را به یکی از جذاب‌ترین موزه‌ها در دنیا تبدیل کرده است تا شکوه و عظمت اشیاء داخلی را دوچندان کند.

 

ساختمان این موزه در سال ۲۰۰۱ توسط «نورمن فاستر» مورد بازسازی قرار گرفت و به عقیده همکارانش، فاستر یکی از شگفت‌انگیزترین و زیباترین فضاهای لندن را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

موزه بریتانیا بخش‌های مختلفی از جمله آثار پیش از تاریخ رومی- بریتانیایی، نقاشی و تصویر، سکه و نشان، آثار باستانی مصر و آسیای غربی، روم قرون وسطی و دوره‌های بعد، آثار باستانی شرقی، آثار قوم‌شناختی، آثار لئوناردو داوینچی و کتابخانه را شامل می‌شود. از دوره‌های مختلف ایران و عثمانی نیز آثاری مانند رشته‌های فلزکاری، سفال، بلور و کاشی در این موزه موجود است.

موزه بریتانیا

گفته شده است که بیشتر اشیاء موجود در این موزه از کاوش‌های برادران شرلی، سرجان ملکم و سرگور اوزلی به دست آمده است که در آن زمان به شرق و ایران سفر کرده بودند.

قسمتی از موزه با نام بخش خاورمیانه شامل اشیایی پر ارزش از کشورهای ایران، عراق و دیگر کشورهای این منطقه است که تنها چیزی حدود ۱۳ هزار شیء باستانی از ایران مانند استوانه یا منشور حقوق بشر کوروش، سفالینه‌هایی به قدمت ۳۳۰۰ سال پیش از میلاد و مجموعه‌ای از ظروف سیمین و زر  را در خود جای داده است. تصویر زیر نمایی از منشور کوروش در موزه بریتانیا را نشان می‌دهد.

 

از دیگر آثار منسوب به ایران که در این موزه قابل مشاهده هستند، می‌توان به کلاه‌خود، همراه زرهی به نام شاه عباس اول صفوی، سفال‌های لعابدار نیشابوری، کاشی‌های عهد سلجوقی، خمسه نظامی شاه طهماسب و اسطرلابی سلطان حسین صفوی اشاره نمود.

موزه بریتانیا

موزه بریتانیا در سال ۱۹۷۲ بنا بر قانونی با کتابخانه ملی انگلیس ادغام شد که یکی از معتبرترین کتابخانه‌ها در لندن با آثار بسیاری از تاریخ طبیعی و تمدن بشری در دوران‌های مختلف محسوب می‌شود؛ کتابخانه بریتانیا با ۱۵ میلیون جلد کتاب به عنوان یکی از بزرگترین کتابخانه‌های جهان نیز شناخته می‌شود.

بخش فارسی کتابخانه بریتانیا میزبان حدود ۳۰۰۰ نسخه خطی، ۱۰ هزار کتاب چاپی و تعداد زیادی از نگارگری‌های هنرمندان مسلمان و به ویژه ایرانی‌هاست، همچنین فهرست مفصلی از نگارگری‌های ایرانی در سال ۱۹۷۷ تدوین شده که در واقع مکمل فهرست‌های نسخ خطی فارسی پیشین این کتابخانه است.

با وجود اینکه موزه بریتانیا پس از شیوع ویروس کرونا مانند دیگر اماکن گردشگری در سراسر جهان مجبور به تعطیلی شد، با وجود تصاویر ۳۶۰ درجه‌ای از این موزه در نقشه گوگل علاقه‌مندان می‌توانند از تمامی بخش‌ها و طبقات آن بازدید کرده و خود را درون موزه تصور کنند.

منبع:
london-walking-tours.co.uk

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *