مردم‌شناسی مکزیک

موزه مردم‌شناسی مکزیک ؛ گنجینه میراث پیشاکُلمبی

اهمیت شکل‌گیری موزه‌ها به عنوان نمایشگاه‌هایی که مجموعه‌ای ارزشمند از آنچه یک ملت در گذشته تاریخی، فرهنگی و اجتماعی خود تجربه کرده است را در بر گرفته‌اند، همواره در ایجاد تصویر کلی از سرزمین‌ها و مردمانش در ذهن گردشگران بارز است. در واقع موزه‌ها بخش چشمگیری از هویت اصیل ملل را نگهداری می‌کنند که این امر در عرصه بین‌المللی قابل توجه بوده است.موزه مردم‌شناسی مکزیک به عنوان یکی از موزه‌های معروف مردم‌شناسی در دنیا شناخته می‌شود که در پارک چاپولتیس مکزیکو سیتی واقع شده است. این موزه پس از ساخت در ۱۷ سپتامبر ۱۹۶۴ افتتاح شد. معماری به کار گرفته شده در ساخت این موزه از نمونه‌های موفق معماری معاصر در مکزیک است که از گنجینه‌های باشکوه هنرمندان قدیمی این کشور نیز الهام گرفته است. در معماری این موزه از ستون ۱۱ متری که آبشاری از آن جاری است استفاده شده که به نوعی چرخه ابدی زندگی را به نمایش می‌گذارد.

 

ویژگی بارز این موزه که آن را به یکی از معروف‌ترین موزه‌های مکزیک تبدیل کرده است، وجود آثار باستانی و مردم‌شناسی از میراث دوران «پیشاکلمبی» مکزیک است؛ پیشاکلمبی دورانی از تاریخ قاره آمریکا است که مردم اروپا هنوز به آن وارد نشده بودند.

مردم‌شناسی مکزیک

از آثار متفاوتی که در این موزه نگهداری می‌شوند، می‌توان به یک اثر چشم‌نواز به نام سنگ خورشید یا مجسمه «آزتک» اشاره کرد. این سنگ که به نام‌ «سنگ پنج دوره»(عصر پنجم) نیز معروف است، مربوط به اواخر دوره قوم آزتک می‌شود.

ابعاد این سنگ ۳۵۸ در ۹۸ سانتی‌متر است که در مدت کوتاهی پس از فتوحات اسپانیا، در میدان اصلی شهر در مکزیک به خاک سپرده شد و در تاریخ ۱۷ دسامبر ۱۷۹۰ و در طول تعمیرات کلیسای جامع مکزیکو سیتی کشف شد. عده‌ای معتقدند که این مجسمه به خدای آتش تعلق داشته و قدمتی چند هزار ساله دارد.

مردم‌شناسی مکزیک

 

این سنگ که به «سنگ تقویم» نیز مشهور است، از برجسته‌ترین آثار سنگ‌تراشی به حساب می‌آید که بر روی دیوار بیرونی کلیسای جامع نصب بوده و محققان بر این باورند که قدمت حکاکی این سنگ به تاریخ ۱۵۰۲ تا ۱۵۱۲ می‌رسد و در این مورد نیز نظرات متفاوتی وجود دارد. به طوری که برخی قدمت سنگ و حکاکی آن را بیش از چیزی که اعلام شده است، می‌دانند.

همان‌طور که گفته شد، موزه مردم‌شناسی مکزیک بزرگ‌ترین مجموعه جهان از هنر مکزیک باستان و نمایشگاه‌های قوم‌نگاری در مورد گروه‌های بومی مکزیک را در بر می‌گیرد و به همین دلیل هرکدام از سالن‌های این مجموعه به یک منطقه از فرهنگ «Mesoamerica» تعلق دارد.

مردم‌شناسی مکزیک

 

موزه مردم‌شناسی مکزیک دارای ۲۳ نمایشگاه دائمی و مساحتی برابر هفت هزار متر مربع است؛ نمایشگاه‌های باستان‌شناسی این مجموعه در طبقه همکف و نمایشگاه‌های قوم‌نگاری آن در طبقه یک واقع شده‌اند. پس از ورود به ساختمان موزه اتاق‌های سمت راست، مجموعه فرهنگ مرکزی توسعه‌ یافته مردم مکزیک را به ترتیب زمانی به نمایش گذاشته شده است و در سمت چپ موزه سالن‌هایی که به دیگر مناطق فرهنگی مکزیک اختصاص دارد، میزبان علاقه‌مندان به فرهنگ این کشور هستند.

از نکات قابل توجه دیگر درباره مورد موزه مردم‌شناسی مکزیک این است که سایت «tripadvisor» سال ۲۰۱۸ این موزه را جزء برترین موزه‌های جهان به مردم معرفی کرده است.

منابع:

theculturetrip.com

museu.ms

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *