ترکیه

نخستین قبرستان باستانی ترکیه به جهانیان معرفی می‌شود

قطعاتی از سنگ قبرهایی با بنای یادبود دفن‌شده در زیر خاک در قبرستان سلجوقی ترکیه، واقع در منطقه اهلات استان بیتلیس، یکی از میراث جهانی یونسکو، توسط فرمانداری منطقه اهلات و یک بنیاد طبیعت و میراث فرهنگی در این منطقه ساخته خواهد شد.

این در حالی است که یک تیم ۱۰ نفره شامل مرمتگران و مورخان هنری از ایتالیا، به کارهای حفاری در گورستانی که دارای ۸ هزار و ۱۰۳ مقبره در یک منطقه ۲۱۰ متری است، پیوستند. در این پروژه، ۱۰۰ سنگ قبر شکسته و مدفون‌شده، در معرض دید گذاشته خواهند شد. در حالی که کتیبه‌ها خوانده می‌شوند، آن‌ها ترمیم شده و گلسنگ‌ها تمیز خواهند شد. در واقع گلسنگ‌های موجود در سنگ‌ها با کار سخت تمیز می‌شوند تا تزئینات غنی روی سنگ قبرها مشخص شوند.

همچنین نمایشگاه‌ها در اهلات و ایتالیا با یک فیلم مقدماتی در مورد گورستان و عکس‌هایی از سنگ قبرها افتتاح می‌شوند که هرکدام، یک اثر تاریخی است.

لازم به ذکر است که هدف مسئولان از اجرای این پروژه، نمایش تکنیک‌های مختلف ترمیم در ایتالیا و نشان دادن تکنیک‌های اعمال‌شده در اهلات برای ایجاد تکنیک‌های جدید ترمیم آثار باستانی است.

همچنین مسئولان ترکیه درنظر دارند، علاوه بر ارتقا گورستان سلجوقیان در خارج از کشور، سنگ‌های غنی و ارزشمندی را به کشور بازگردانند و از آن‌ها در توسعه بخش میراث فرهنگی خود بهره‌مند شوند.

مسئولان این پروژه معتقدند که این منبع نخستین آثار ساخته‌شده توسط نیاکان آناتولی است که برای مردم امروز به جای مانده و حال مشاهده این نسخه‌های نقوش در مناطق مختلف آناتولی امکان‌پذیر است.

منبع:اسکان

مرتبط:

معرفی جاذبه های گردشگری در پاموکاله ترکیه

دودکش‌های پری _مقصد بیشترین گردشگران ترکیه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *