تهران

نیم قرن تاریخ را از بلندای آزادی تماشا کنید

این آخر هفته می‌توانید به برج آزادی، معروف‌ترین نماد پایتخت سر بزنید و شگفت‌زده شوید، در بزرگترین پارک شمال شرق تهران پیک‌نیک راه بیندازید یا در دورهمی‌ها حافظه‌تان را به چالش بکشید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این آخر هفته، آسمان پاک همراه با باد‌های قوی و البته کمی ابر مهمان تهران و تهرانی‌هاست، امتحان‌ها تمام شده و درس‌خوان‌ها و درس‌نخوان‌ها نفس راحت می‌کشند! اما تازه دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی ملت‌مان شروع می‌شود و با وجود همه مشکلات، ایران سراسر هیاهو و شتاب و سرور است. حال اگر شما هم سر شلوغی‌های روزمره امانتان داد از اتمسفر مثبت فضا استفاده کنید، تعطیلات خوبی را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید و این انرژی خوب را به جان و روحتان سرازیر کنید، البته ما هم پیشنهاد‌هایی داریم که خواندنش خالی از لطف نخواهد بود.
این هفته، از بلندای آزادی به نیم قرن تاریخ خیره شوید
«چهل بهار آزادی» را در زمستان تجربه کنیددلتان اتفاقی هنری-فرهنگی- آموزشی از نوع خاص و جذابش می‌خواهد؟ پیشنهاد حاضر و آماده برایتان فراهم است. از فردا تا ۱۹ بهمن بنا به علاقه و وقتتان هر ساعتی که خواستید می‌توانید به میدان آزادی بروید و در برج آزادی از نمایشگاه «چهل بهار آزادی» لذت ببرید.

برپایی نمایشگاه هنر‌های تجسمی، عکس و صنایع دستی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، اجرای نمایش رادیویی و پخش و نقد فیلم برنامه‌هایی هستند که قرار است رضایت و توجه شما را جلب کنند و اطلاعات‌تان را به روز. حتماً با انتخاب مناسب، علاقمندی‌تان سر ذوق می‌آیید.

«آزادی» از نمای نزدیک

حالا که تا اینجا آمده‌اید، چرا به معروف‌ترین برج تهران، برج آزادی سری نزنید. هم فال است و هم تماشا. سازه‌ای که با حدود ۵۰ سال عمر، دو دوره متفاوت از سر گذرانده و تاریخ انقلاب را از حفظ است. نامش از شهیاد به آزادی رسیده و پس‌زمینه ثابت عکس‌های یادگاری خیلی‌ها از قدیم تا الان است. این بنای زیبا را سال ۱۳۴۹ حسین امانت ساخته. معماری برج آزادی، تلفیقی از معماری هخامنشی، معماری ساسانی و معماری اسلامی است. در قسمت پایینی برج هم موزه، کتابخانه، گالری و تالار‌های نمایش قرار دارد.

این هفته، از بلندای آزادی به نیم قرن تاریخ خیره شوید

برج دو آسانسور دارد، یکی شما را تا طبقه دوم؛ ۲۳ متری برج و بخش سیمانی می‌رساند و دومی تا بام همراهی‌تان می‌کند. گنبدی بتنی در میانه طبقه سوم به چشم می‌خورد و آنجا می‌توانید به تماشای معماری داخلی برج آزادی بنشینید و با هنر طراح و معمار بنا بیشتر آشنا شوید. اما در طبقه چهارم برج آزادی، بازشو‌هایی به شکل شش ضلعی‌های نامنتظم دیده می‌شود که می‌توانید آنجا تا دلتان بخواهد پایتخت را از ارتفاع ۶۰ متری برانداز کنید و لذت ببرید.

این هفته، از بلندای آزادی به نیم قرن تاریخ خیره شوید
جالب است بدانید نقوشی که در میدان وجود دارد و باغچه‌ها و گل‌کاری‌ها را شکل می‌دهد، از طرح داخل گنبد شیخ لطف‌الله اصفهان الهام گرفته شده، منتها هندسه دایره گنبد به بیضی تبدیل‌شده است.

خلاصه که این بار که گذرتان به میدان آزادی افتاد، شکایت ترافیک‌های وقت و بی‌وقتش را برای یک بار هم شده کنار بگذارید و از این گنجینه جذاب و در دسترس، خاص و نوستالژیک معماری پایتخت لذت ببرید. لذت این گشت و گذار وتماشا، گوارای وجود.

دعوتید به جنگلی در دل شهر

اما اگر خیلی راهتان به غرب تهران نمی‌افتد و شرق پایتخت بیشتر به مذاقتان خوش می‌آید، چه خوب می‌شود اهالی خانواده و اهل دار و درخت را جمع کنید و در این روز‌ها که خیلی زور زمستان به هوا نرسیده و بیشتر هوا پاییزیست تا سرد و سخت، سری به پارک جنگلی لویزان بزنید.

این پارک جنگلی که بزرگترین پارک جنگلی شمال شرق تهران است در بزرگراه امام علی (ع) قرار گرفته، با ماشین شخصی اگر می‌روید بعد از خروجی بزرگراه شهید زین‌الدین و خروجی شیان به پارک می‌رسید، اگر نه در ایستگاه‌های نوبنیاد یا حسین‌آباد مترو، با یک تاکسی به لویزان خواهید رسید.

این هفته، از بلندای آزادی به نیم قرن تاریخ خیره شوید
این پارک جنگلی که جزو زیباترین پارک‌های جنگلی تهران است، خیلی‌ها را یاد جاده‌های پرپیچ و خم شمال می‌اندازد. به پارک که برسید دو طرف مسیر را درخت‌های کاج، انواع سرو، چنار، اقاقیا، زبان گنجشک، توت و مو در برگرفته و پیاده یا سواره راه دارید به بالا.

آلاچیق، کافی شاپ، سفره خانه، متل، بوفه، زمین بازی، مسجد از یک طرف، هوای پاک و جنگلی آن- که امید است به حفظش- از طرفی دیگر قطعاً برای شما و همراهانتان روز خوشی را رقم خواهد زد. پس تا دیر نشده، بساط پیک نیکی نیمروزه را بردارید. پیش به سوی جنگل آن هم در دل شهر.

بله – نه، بشین- پاشو معکوس

این روزها، آخر هفته مهمانی و دورهمی دارید؟ اگر جواب مثبت است، قدردانش باشید و از جمع خانوادگی، فامیلی یا دوستانه‌تان بهره‌ای متفاوت ببرید. حال که بازی فوتبالی نمانده که تماشا کنید می‌توانید خودتان بازی دسته‌جمعی انجام دهید و لذت ببرید. مثلاً بازی بله- نه معکوس.

در این بازی یک فرد خوش سر و زبان باید در حکم پرسشگر ظاهر شود و تا می‌تواند به بازی سرعت بدهد تا کسی که به سؤال‌ها جواب می‌دهد دستپاچه شود و اشتباه پاسخ دهد. البته می‌توانید بشین، پاشو معکوس هم برای باحوصله‌ها و کوچک‌تر‌ها که دلشان جنب و جوش بیشتری می‌خواهد تدارک ببینید.

در این دو بازی بچه‌ها و بزرگتر‌ها توامان لذت خواهند برد و تمرکز و حوصله هر دو جمع به چالش کشیده خواهد شد و مهم‌تر از همه، اوقات خوشی برای همه فراهم می‌شود.

هوای سرد و لبوی داغ

جشنواره‌های تئاتر، فیلم، تجسمی و… فجر شروع شده و جای مناسبی برای تفریح فرهنگی است، اما اگر اهل جشنواره نیستید و سرخلوتی برای خود جور کرده‌اید و مهمانی و دورهمی دارید، انتخاب‌تان برای پذیرایی از مهمانان هم می‌تواند خاص باشد و در عین حال مناسب فصل، لذت بخش و به صرفه. مثلاً می‌توانید به سراغ لبو بروید و خودتان زحمت پخت و سروش را بکشید.

این هفته، از بلندای آزادی به نیم قرن تاریخ خیره شوید
لبو یکی از قدیمی‌ترین یادگاری‌های زمستانی است. چند عدد چغندر قرمز را بعد از تمیز کردن و شستن با مقدار زیادی آب روی گاز قرار دهید و در قابلمه را ببندید و ۳ ساعت بعد لبوی پخته را تحویل بگیرید. به لبو‌های پوست کنده و حلقه حلقه شده کمی شکر اضافه کنید و بگذارید دوباره در آب بپزد، رنگ و لعاب دار که شد در ظرفی چیده و از مهمان‌ها پذیرایی کنید. این طوری هم ذائقه سازی کرده‌اید، هم شب‌نشینی‌تان طعم خاص‌تری گرفته.

البته اگر وقت و حوصله‌تان به این کار‌ها قد نمی‌دهد هم، لبوفروش‌ها با چرخ‌دستی‌شان می‌توانند کمک حالتان باشند. همین که دورهمی‌تان رونق داشته باشد و دل به دل هم بدهید و از هم خبر داشته باشید کافیست و باعث نشاط.

منبع خبر:باشگاه خبرنگاران جوان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *