لغو دومین جشنواره نوروزی کرمانشاه-کرمانشاه 2020-گردشگری

وسوسه‌های طبیعت‌گردی در کرمانشاه

جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری استان کرمانشاه با آب‌ و هوای خاص و منحصر بفردی که دارد در صورت اندکی بی‌توجهی در این روزهای کرونایی موجب می‌شود تا در دام این ویروس کشنده گرفتار شویم.

اگر در این روزها نگاهی گذرا به سراب ها و مناطق گردشگری کرمانشاه داشته باشیم یک لحظه گمان می کنیم که شاید ویروس کرونا از بین رفته است که این خیل عظیم جمعیت با بی تفاوتی و آسودگی خاطر در کنار هم گرد آمده اند و به دل طبیعت پناه آورده اند.

ولی واقعیت این است که در روزهای گذشته باتوجه به افزایش آمار مبتلایان و مرگ ناشی از کرونا و همکاری نکردن برخی شهروندان، وضعیت کرمانشاه در حالت هشدار قرار گرفته است و با وجود اینکه تا ۲ هفته پیش سیر نزولی در تعداد مبتلایان و فوتی ها داشتیم، اما اکنون با افزایش تعداد مبتلایان، موارد بستری و متاسفانه مرگ و میر روبرو هستیم.

درست است که قرنطینه های خانگی و ماه ها درگیری با کرونا در کنار محدودیت های زندگی آپارتمان نشینی، شهروندان را خسته کرده و اخبارهای متعدد قربانیان این ویروس کشنده موجب کسالت و نگرانی در کودکان و بزرگسالان شده ولی باید دانست که پناه بردن به طبیعت با هدف دورشدن از این همه آلودگی و نگرانی شرایط خاص خود را دارد.

کافی است که یک یا ۲ روز تعطیلی از راه برسد تا شاهد ترافیک سنگین و صف های طویلی از پارک خودرو در اماکن معروف گردشگری کرمانشاه شویم در این روزها سراب ها و اماکن تاریخی کرمانشاه با هجوم بالایی از مسافران بومی و غیربومی مواجه شده که با بی تفاوتی به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و مسایل بهداشتی به لذت بردن از طبیعت مشغول شده اند.

بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه، آمار گردشگران ورودی به استان در هفته های اخیر بالا رفته و در تعطیلات عید سعید فطر ۶ هزار و ۹۱۳ نفر از موزه‌ها و اماکن تاریخی و گردشگری استان بازدید داشته اند.

باوجود اینکه اقدامات و تدابیر لازم برای ساماندهی گردشگران ورودی به استان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از سوی میراث فرهنگی استان صورت گرفته ولی همچنان به لزوم توجه به سفرهای هوشمند در شرایط کنونی تاکید می شود.

کرمانشاه

فاصله ها در طبیعت گردی کمتر رعایت می شود

یک متخصص عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، در خصوص طبیعت گردی در روزهای کرونایی گفت: طبیعت گردی و استفاده از فضای آزاد به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی ایرادی ندارد ولی معمولا شاهد رعایت نکردن این فاصله در اماکن پرازدحام گردشگری هستیم.

فیض اله منصوری ادامه داد: طبیعت گردی با درنظرگرفتن این مقررات بهداشتی در روزهای کرونایی علاوه براینکه مشکلی ندارد بلکه موجب بالارفتن نشاط اجتماعی در این روزهای بهاری هم می شود.

وی در پاسح به این سوال که آیا احتمال پخش و انتقال ویروس کرونا در هوای آزاد وجود دارد، گفت: ویروس کرونا بیشتر از طریق قطرات تنفسی منتقل می شود و این قطرات تا میزان تقریبی ۲ متر و یا ۱۸۰ سانتی متر قدرت پخش و انتقال را دارد.

منصوری ادامه داد: برخی نیز معتقدند این ویروس به صورت افشانه در محیط های سربسته همانند آسانسور و غیره باقی می ماند و انتقال می یابد از همین رو استفاده از ماسک در چنین محیط هایی تاکید می شود.

منصوری افزود: با عطسه میزان بالایی ویروس منتشر می شود که سرفه و سپس صحبت کردن در رده های بعدی انتقال ویروس قرار می گیرد و پنج دقیقه گفت و گو مطابق با یک سرفه زدن قوی محسوب می شود.

این پزشک تاکید کرد، همچنان این تذکرات باید تکرار شود و یک بحث وجود دارد که ویروس ممکن است در پروسه انتقال، ضعیف تر شود ولی گرم شدن هوا در از بین رفتن این ویروس نقشی ندارد چراکه اکنون قصرشیرین که در نقطه گرمسیری استان قرار دارد در وضعیت قرمز قرار دارد و از سوی دیگر قسمت هایی از کشورهای آفریقایی نیز درگیر این ویروس شده اند.

بدیهی است هجوم گردشگران را نیز می توان در سراب ها و مناطق دیدنی اطراف کرمانشاه مشاهده کرد، دریاچه طبیعی کرمانشاه که با گل های نیلوفر پوشانده شده و زیبایی مبهوت کننده ای دارد با آغاز روزهای تعطیل آنقدر شلوغ می شود که به زحمت می توان مکانی برای پارک خودرو پیدا کرد.

سراب یاوری، جابری، سراب قنبر، سراب صحنه، بیستون، تاق بستان و دیگر نقاط پرجاذبه کرمانشاه نیز همین حال و هوا را دارد، زیراندازهای بسیاری که در فاصله های کوتاه در کنار هم پهن می شوند، کودکانی که بی خبر از مهمانی ناخوانده در حال بازی هستند و مردمانی که گاه با استفاده و یا بدون استفاده از ماسک و دستکش در حال گردش و لذت بردن از این طبیعت به سر می برند.

به اماکن گردشگری شلوغ نروید

از سوی دیگر کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، با تاکیدبراینکه مردم از رفتن به اماکن گردشگری پرازدحام خودداری کنند، افزود: برخی از شهروندان ماه هاست که به دلیل شیوع ویروس کرونا در خانه مانده اند و اکنون با گرم شدن هوا به طبیعت گردی تمایل پیدا کرده اند.

بهمن خدادادیان افزود: گرچه تا فروکش کردن ویروس کرونا در خانه ماندن اولویت دارد ولی افرادی که می خواهند به دل طبیعت پناه ببرند باید به اماکن شلوغ همانند سراب نیلوفر، نژِیوران و دیگر اماکن معروف گردشگری نروند، ماسک و دستکش بپوشند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

تور آشناسازی کرمانشاه

به حیوانات و پرندگان طبیعت نزدیک نشوید

وی ادامه داد: توصیه می کنیم افرادی که به طبیعت می روند به حیوانات نزدیک نشوند چراکه جدا از ویروس کرونا، بیماری های مشترک انسان و دام در این فصل تهدیدی دیگر است که تب کریمه کنگو از آن جمله است، که این بیماری بر روی بدن دام قرار می گیرد که اگر انسان را بگزد و وارد بدن شود بسیار خطرناک است.

به گفته این مسوول، کودکان به هیچ وجه نباید دام و پرندگان را لمس کنند که در غیر این صورت دستها باید با آب و صابون شسته شود.

معضل دستفروشان موادغذایی در روزهای کرونایی

خدادادیان از وجود دستفروشان به عنوان یکی از معضلات اساسی در سطح شهر یاد کرد و ادامه داد: بارها به استانداری و فرمانداری در این خصوص اطلاع داده ایم چرا که دستفروشان و دوره گردان کانون خطر هستند و هیچ نظارتی بر آنان وجود ندارد که خطرات این معضل در روزهای کرونایی دوچندان شده است.

وی افزود: به مردم توصیه می کنیم که به هیچ وجه از این افراد خرید نکنند چراکه شرایط تهیه اغذیه توسط این افراد مشخص نیست و فاقد کارت بهداشت هستند و آب مناسب برای شستشو ندارند.

این مسوول تاکید کرد، برای خرید موادغذایی به اماکن شناخته شده ای که دارای کارت بهداشت و جواز کسب هستند مراجعه شود و سامانه ۱۹۰راه ارتباطی برای پیگیری و برخورد لازم با مخاطرات بهداشتی است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ١۴٨ هزار و ٩۵٠ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۷۷۳۴ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز شنبه درباره آخرین وضعیت مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوتی ناشی از این ویروس بیان کرد: از دیروز تا امروز ١٠ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ٢٨٢ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، ۴٣۵ مورد بستری و ١٨۴٧ بیمار به صورت سرپایی خدمات رسانی شدند.

وی ادامه داد: با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ١۴٨ هزار و ٩۵٠ نفر رسید.

گزارش از زهره کریم زاده

مرتبط:

تاق بستان _رویای روبه فراموشی کرمانشاه

تور آشناسازی کرمانشاه برگزار می‌شود

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *