کرندغرب

“کرندغرب” شهر ملی ابزارآلات فلزی می‌شود

سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه از پیگیری برای ثبت ملی کرندغرب به عنوان شهر ملی ابزارآلات فلزی سنتی خبر داد.

جبار گوهری در حاشیه نشست داوری منطقه ای مهر اصالت ملی صنایع دستی غرب کشور به میزبانی کرمانشاه که امروز(۱۹ دی) برگزار شد، در گفت و گویی، بااشاره به تعدد رشته های صنایع دستی در کرمانشاه، اظهارکرد: در حال حاضر حدود ۶۰ رشته صنایع دستی در استان فعال است که برخی از  آنها پیشینه و قدمت بسیار زیادی دارند.

وی از گیوه، گلیم، سازهای سنتی، تنبور، زیورآلات سنتی، ابزارآلات فلزی، نمدمالی و موج بافی به عنوان رشته های دارای ریشه کهن در کرمانشاه نام برد و گفت: باتوجه به اینکه خاستگاه اصلی تعدادی از این رشته ها در برخی از شهرها و روستاهای کرمانشاه بوده، از چندسال پیش به منظور حفظ، توسعه و ترویج آنها برنامه ثبت ملی این مناطق در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست میراث فرهنگی استان با بیان اینکه تاکنون سه شهر و یک روستای استان در این زمینه به ثبت ملی رسیده اند، عنوان کرد: هرسین به عنوان شهر ملی گلیم، دالاهو شهر ملی تنبور، نودشه شهر ملی گیوه و روستای فش به عنوان دهکده ملی سازهای سنتی به ثبت رسیده اند.

وی از برنامه ریزی برای ثبت شهر کرندغرب به عنوان شهر ملی ابزارآلات سنتی خبر داد و گفت: باتوجه به سفر مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی به استان از ایشان درخواست کرده ایم تا سفری به این شهر داشته باشد و مقدمات ثبت ملی آن را فراهم کنیم.

گوهری عنوان کرد: باتوجه به ظرفیت ها و قدمت بالای ساخت ابزارآلات فلزی در کرندغرب امیدواریم که بتوانیم با فراهم کردن مقدمات و پیگیری هایی لازم آن را به عنوان شهر ملی ابزارآلات فلزی به ثبت برسانیم.

وی در ادامه به وضعیت این روزهای صنایع دستی کرمانشاه اشاره کرد و گفت: شیوع بیماری کرونا طی دو سال اخیر همانند سایر حوزه های دیگر، صنایع  دستی کرمانشاه را نیز تحت تاثیر قرار داد و مشکلاتی را برای فعالین این حوزه به همراه داشت.

سرپرست میراث فرهنگی استان یکی از مهمترین مشکلات کنونی هنرمندان صنایع دستی را بحث عرضه و فروش محصولاتشان دانست  و گفت: علیرغم اینکه میراث فرهنگی استان طی چندسال اخیر تلاش کرده تا برای رفع این مشکل اقدام به احداث بازارچه های صنایع دستی کند، اما متاسفانه موانعی همچون عدم همکاری سایر دستگاه های ذیربط را شاهد بوده ایم.

وی ادامه داد: باوجود اینکه این اقدام می تواند به ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مردم شهرهای مختلف کمک و از طرفی زمینه معرفی فرهنگ و سنت اصیل آنها را فراهم کند، اما عملا این احساس در دستگاه های ذیربط همچون شهرداری ها وجود دارد که موانع سد راه بازارچه های صنایع دستی مشکل میراث فرهنگی است و باید خودش آن را حل کند.

گوهری در پایان خواستار همکاری دستگاه های ذیربط برای احداث بازارچه های صنایع دستی در شهرستان های مخلتف شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تعیین حریم پناهگاه انسال نئاندرتال‌ در کرمانشاه

پول؛ نیاز اصلی ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *