مجموعه مفخم

پروژه احیاء و باز آفرینی مجموعه مفخم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: اگر می‌خواهیم کاری در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری استان انجام شود باید زمینه و انگیزه‌های لازم را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم.

حبیب یزدان‌پناه روز پنج‌شنبه ۹ بهمن‌ماه ۹۹ در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: اگر می‌خواهیم استان توسعه پیدا کند باید در وهله اول خودمان پذیرش آن را داشته باشیم و به این باور برسیم و با ایجاد مزیت‌هایی برای سرمایه‌گذاران آن‌ها را ترغیب به سرمایه‌گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم که سنگ‌اندازی برای سرمایه‌گذاران تلقی شود و شرایط را برای سرمایه‌گذاری در استان سخت‌تر کنیم، عنوان کرد استفاده از تجربیات کشورهای توسعه‌یافته که توانسته‌اند در سال‌های اخیر در حوزه مختلف متحول و به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کنند، نشان می‌دهد اولویت آن‌ها مزیت‌آفرینی برای سرمایه‌گذاران بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با اشاره به اجرای طرح احیاء و بازآفرینی مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد عنوان کرد: ۶.۷ هکتار از عرصه و حریم این اثر تاریخی قابلیت پیاده‌سازی این طرح را دارد که البته در آینده می‌تواند با الحاق به بنای مقبره شهدا گسترده‌تر نیز شود، مطالعات، نقشه‌ها و طراحی‌ها نیز از سوی مشاور طرح انجام‌شده است.

وی افزود: در قالب تفاهم‌نامه استانداری با موسسه ملل که در جریان سفر رئیس‌جمهور به خراسان شمالی اتفاق افتاد، قرار بر سرمایه‌گذاری در این طرح شد که تاکنون قریب به پنج میلیارد ریال نیز از سوی این موسسه برای مطالعات اقتصادی، فنی و معماری طرح هزینه شده است.

یزدان‌پناه گفت: حتی اگر سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری در این طرح انصراف داد بازهم با مشارکت شهرداری و اعتباراتی که می‌توان اختصاص داد این طرح را پیش خواهیم برد چراکه با تبدیل‌شدن این فضا به یک محیط سرزنده شهری، محلی برای اجتماعات عموم مردم و خانواده‌ها و برگزاری رویدادهای مختلف، آن منطقه را رونق خواهد داد و به حاشیه‌نشینی مردم آنجا نیز کمک می‌کند.

وی عنوان کرد: برای اینکه اجرای طرح احیا و بازآفرینی مجموعه مفخم تضامین بیشتری پیدا کند در تمام کارگروه‌های تخصصی مربوطه در استان و وزارتخانه بررسی و چکش‌کاری شده و این روند ادامه دارد و اکنون هم‌افزایی خوبی با دستگاه‌های مربوطه ازجمله راه و شهرسازی، اوقاف، شورای شهر و شهرداری شکل‌گرفته است.

یزدان پناه البته به نقش دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در این طرح اشاره و تصریح کرد: این طرح فرصت خوبی برای تجهیز و گسترش فضاهای درمانی شهر بود چراکه ساختمان بیمارستان قدیم امام رضا(ع) اکنون ظرفیت گذشته را ندارد و با گذشت زمان عملاً بلااستفاده خواهد شد و بی‌توجهی به این موضوع ظلم بزرگی است که به مردم استان خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با تأکید بر اینکه قوانین صراحتاً از هرگونه ساخت‌وساز در عرصه اثر تاریخی ممانعت دارد، چراکه این فضاها متعلق به مردم و منافعش نیز برای مردم است، افزود: این ساختمان به دلیل واقع‌شدن در عرصه مجموعه مفخم نمی‌تواند نوسازی یا بهسازی داشته باشد و بااین‌وجود علی‌رغم نامه‌نگاری‌های شهرداری و پیشنهاد زمین‌هایی با مساحت بیشتر در همان منطقه، دانشگاه علوم پزشکی پاسخی نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه اکنون از ساختمان قدیم بیمارستان امام رضا(ع) به‌عنوان مرکز درمانگاهی استفاده می‌شود، عنوان کرد: استانداری موضوعات وقفی آن را حل و موافقت‌های لازم را اخذ کرده و برای ساخت بیمارستان نیز پیشنهادات و اعتباراتی را به علوم پزشکی اعلام کرد تا از این فرصت برای تجهیز و توسعه فضاهای درمانی بهره‌برداری مطلوب شود که هنوز پاسخی دریافت نشده است.

یزدان‌پناه با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب که در سال ۹۱ به خراسان شمالی سفر داشتند، از گردشگری به‌عنوان مزیت دوم این استان یاد کردند، گفت: باید در عمل به فکر تحقق منویات رهبری باشیم چراکه ایشان نقشه راه و سیاست کلی را مطرح کردند و این وظیفه ماست تا به این اهداف جامه عمل بپوشانیم و این مهم تنها با حرف محقق نمی‌شود.

او افزود: این استان ظرفیت‌های ویژه‌ای در گردشگری دارد از تپه ریوی در مانه و سملقان گرفته تا ارگ تاریخی بلقیس در اسفراین، تپه نادری شیروان و منطقه گلیل و نیز ویران شهر فاروج و دیگر آثار تاریخی و مواهب بی‌شمار طبیعی که در کویر گرمه و جاجرم و جنگل‌های هیرکانی درکش و… می‌توانیم ببینیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: باید تلاش ما به نحوی باشد که این ظرفیت بالقوه به بالفعل تبدیل شود تا به‌واقع شاهد رونق گردشگری در استان باشیم، طرح احیای مجموعه مفخم نیز در همین راستا پیگیری می‌شود.

وی در پایان اصحاب رسانه را بخشی از خانواده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان برشمرد و عنوان کرد: همواره از نظرات و حتی انتقادات خبرنگاران استقبال کرده و اعتقاد داریم برای تحول گردشگری در استان یکی از پایه‌ها اصحاب رسانه هستند، بنابراین حاضریم پیشنهادات آن‌ها را بشنویم و با ارائه اطلاعات درست آن‌ها را قانع کنیم و عده‌ای هم هستند که با استدلال و منطق قانع نخواهند شد، چرا که خود را به خواب زده‌اند و با کارهای توسعه‌ای  بدون هیچ دلیلی مخالفت می‌کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

سفر به قلب حیات وحش خراسان شمالی با برگزاری تورهای گردشگری

افزایش تورهای غیرمجاز گردشگری در خراسان شمالی

خسرویه _گردشگاه خراسان شمالی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *