پیگیری افزایش تعطیلات عید فطر

پیگیری افزایش تعطیلات عید فطر

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: افزایش تعطیلات عید فطر را پیگیری می‌کنیم تا در صورت مهار کرونا، از تعطیلات این عید فرخنده برای سفر هم‌وطنان فرصتی فراهم شود.

علی‌اصغر مونسان شب گذشته ۳۰ فروردین ۹۹ در جلسه شورای معاونان این وزارتخانه با اعلام این خبر تصریح کرد: امسال باید سال تسریع پروژه‌های عمرانی باشد و اقداماتی که از قبل آغاز شده باید پیگیری شود و پروژه‌ها به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان این‌که بعد از مهار کرونا در سفر به استان‌های مختلف از روند پروژه‌ها بازدید خواهم کرد، افزود: امسال باید سال تحول در گردشگری باشد.

مونسان در ادامه به فعالیت تعدادی از کارگاه‌های صنایع‌دستی در دوران کرونا به‌منظور تولید ماسک و البسه پزشکی اشاره کرد و گفت: این اتفاق بسیار خوبی است که صنایع‌دستی در دوران کرونا به شکل دیگری فعال بوده و با تولید ماسک و البسه پزشکی ضمن حفظ نیروی انسانی شاغل در کارگاه‌ها، تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کرده‌اند.

این مقام مسئول در ادامه گفت: تلاش این وزارتخانه برای دریافت تسهیلات برای بخش‌های آسیب‌دیده کرونا انجام شد که از آن جمله می‌توان به امهال تسهیلات و نیز تعویق مالیات و بیمه سهم کارفرما اشاره کرد. از ۱۰ رسته مورد توجه دولت در موضوع آسیب کرونا، سه رسته به‌طور مستقیم حوزه این وزارتخانه بود که حاصل تلاش همه همکاران است و در این خصوص ما وزاتخانه پیشرو هستیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه به پیگیری‌ها برای افزایش تعطیلات عید فطر اشاره کرد و گفت: این موضوع را دنبال می‌کنیم تا در صورت مهار کرونا تا زمان عید فطر، تعطیلات این عید افزایش یابد تا فرصتی برای سفر هم‌وطنان در ایام فرخنده عید سعید فطر فراهم شود.»

مونسان ادامه داد: قطعاً بعد از کرونا جهش بی‌سابقه‌ای در سفر خواهیم داشت و بخش زیادی از خسارت‌هایی که وارد شده از طریق رونق جهش‌وار سفر برطرف خواهد شد؛ ازاین‌رو همه استان‌ها باید آماده جهش سفر و میزبانی شایسته از گردشگران برای دوران پساکرونا باشند.

تشریح عملکرد بخش‌های مختلف وزارتخانه

در ادامه این نشست تعدادی از معاونان و مدیران وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حضور مونسان به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند و گزارش عملکرد حوزه متبوع خود را تشریح کردند.

همچنین در این نشست به‌صورت ویدئوکنفرانس با مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌های لرستان، مازندران، گلستان، فارس و زنجان ارتباط برقرار شد و آن‌ها نیز به ارائه گزارش آخرین وضعیت استان‌های خود در دوران کرونا و آمادگی این استان‌ها برای دوران بعد از مهار کرونا پرداختند.‌

پیشنهاد افزایش تعطیلات به‌منظور رونق گردشگری

سیدامین قاسمی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان در این نشست ویدئوکنفرانسی گفت: در جریان نظارت بر اماکن عمومی ستاد مقابله با بیماری کرونا در لرستان بیش از ۱۳ هزار اخطار، ۲ هزار پلمپ و ۱۴۰ مورد شکایت رسیدگی شده است.

وی با اشاره به مصوبه هیئت دولت و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا مبنی بر امهال اقساط تسهیلات گردشگری به مدت سه ماه بیان کرد: متأسفانه در استان لرستان برخی از بانک‌ها نسبت به برداشت اقساط از حساب سرمایه‌گذاران اقدام کرده‌اند که این امر نارضایتی سرمایه‌گذاران بخش گردشگری را به دنبال داشته است.

قاسمی با بیان اینکه تعطیلی اماکن گردشگری با توجه به شیوع ویروس کرونا خسارات زیادی را به حوزه گردشگری وارد کرده گفت: امیدواریم با پیگیری‌های وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و موافقت هیئت دولت پس از شکست قطعی ویروس کرونا یک روز متصل به جمعه هر هفته (پنجشنبه یا شنبه) تا پایان سال ۹۹ تعطیل شود تا شرایط رونق گردشگری و فعالان این صنعت در کشور فراهم شود.

جبران خسارت‌های وارد شده در استان گلستان

احمد تجری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان نیز در این ارتباط ویدئویی گزارشی از اقدامات صورت گرفته این اداره‌کل در مقابله با کرونا ویروس را ارائه کرد.

وی همچنین میزان خسارات کرونا به بخش‌های مختلف را تشریح و موضوعات و نیازمندی‌های تأسیسات و پیشنهادهای این اداره‌کل را برای حمایت از آنان مطرح کرد.

تجری افزود: به‌طور میانگین همه‌ساله در اسفند ۳۵ درصد، در نیمه نخست فروردین ۹۰ درصد و نیمه دوم این ماه ۳۵ درصد و در اردیبهشت نیز ۳۵ درصد از ظرفیت مراکز اقامتی مانند هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و هتل‌های گلستان توسط مسافران استفاده می‌شود که با شیوع کرونا و توقف سفرها، این بخش‌ها متحمل بیش از ۸۶۰ میلیارد ریال خسارت شدند.

وی ادامه داد: دفاتر خدمات مسافرتی، واحدهای پذیرایی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، سفره‌خانه‌ها، مهمان‌پذیرها، راهنمایان گردشگری و مراکز آموزش گردشگری در جایگاه‌های بعدی خسارت وارده ناشی از توقف سفرها به دلیل شیوع کرونا قرار دارند.

این مقام مسئول افزود: ارائه کمک‌های بلاعوض، پرداخت بخشی از هزینه حامل‌های انرژی مراکز گردشگری در ایام تعطیلی، فراهم کردن تمهیدات لازم برای ایجاد تنفس حداقل شش ماهه برای بازپرداخت تسهیلات، تخصیص منابع مالی به دو بخش گردشگری و صنایع‌دستی برای پرداخت بخشی از بیمه تأمین اجتماعی کارکنان، پرداخت مالیات تأسیسات گردشگری به سازمان امور مالیاتی با تسهیلات اقساطی با تنفس یک‌ساله، اعطای معافیت مالیاتی به پروژه‌های گردشگری و پرداخت وام کم‌بهره به راهنمایان گردشگری و فعالان صنایع‌دستی ازجمله راهکارهای پیشنهادی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان است برای جبران خسارت کرونا ویروس به تأسیسات گردشگری و صنایع‌دستی است.

تخفیف ۵۰ درصدی تأسیسات گردشگری مازندران به مدافعان سلامت

سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران نیز در این نشست ویدئوکنفرانسی در سخنانی گفت: بیش از ۱۱ هزار مورد بازدید از تأسیسات گردشگری سطح استان داشتیم که تعلیق یا تعطیلی ۶۴۶ مورد را به‌دنبال داشته است.

وی افزود: کمک‌های نقدی بیش از ۲ میلیارد ریال و حجم بالای کمک‌های غیرنقدی از قبیل ماسک، لباس و دستکش توسط بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران تأسیسات گردشگری به افراد مختلف انجام شده است.

فرزانه همچنین از اعلام آمادگی ۹ هتل در سطح استان برای نقاهت بیماران و اسکان کادر درمان خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران ادامه داد: راه‌اندازی سامانه ویدئوکنفرانس در راستای کاهش تردد رؤسای شهرستان یکی از اقدامات مهم ما در این دوران بوده است.

این مقام مسئول همچنین از اعلام آمادگی بیش از ۱۳ هتل، ۱۲ هتل‌آپارتمان و ۲۱ اقامتگاه بوم‌گردی و خانه مسافر برای اعمال تخفیف ۵۰ درصد ویژه کادر درمانی خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در ادامه گفت: ۱۱۰ هزار ماسک، ۲۷۰۰ گان توسط ۲۶ هنرمند صنایع‌دستی استان تولید شده است.

وی در ادامه گفت: از مجموع ۲۱۰ پروژه در حال ساخت در سطح استان، پیش‌بینی می‌شود، ۳۱ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۱,۸۰۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۸۰۰ نفر تا پایان سال ۹۹ افتتاح شود که از این تعداد ۹ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۳۷۰ میلیارد تومان تا خردادماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

فرزانه ادامه داد: پیشنهاد می‌شود با توجه به شیوع بیماری کرونا و متعاقب آن تعطیلی پروژه‌های در حال ساخت در سطح استان، حداقل سه ماه نسبت به افزایش مدت‌زمان دوران مشارکت و تعیین وام متمم در راستای افزایش قیمت‌ها از سوی بانک‌ها و صندوق توسعه ملی اقدام شود.

blank

برگزاری تور مجازی در استان زنجان

امیر ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان نیز در این ارتباط ویدئوکنفرانسی گفت: در قالب ستاد اجرایی خدمات سفر استان به‌منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال آن در ایام نوروز اکیپ‌های نظارتی این اداره‌کل در هر هشت شهرستان استان اقدام به نظارت بر تأسیسات گردشگری می‌کنند.

وی افزود: سلامتی مردم اولویت اصلی این اداره‌کل در نظر گرفته شد و تمام فعالیت ستاد خدمات اجرایی سفر در راستای پیشگیری از ویروس کرونا بود.

ارجمند ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده اداره‌کل زنجان طرح تور مجازی بازدید از جاذبه‌های شاخص تاریخی و گردشگری استان در قالب بیش از ۴۵ اثر شاخص تاریخی و گردشگری اجرا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: ستادی با عنوان ستاد جهش تولید با توجه به نام‌گذاری سال ۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب، در این اداره‌کل تشکیل شد و شش پروژه شاخص با محوریت صنایع‌دستی و گردشگری در دستور کار این ستاد قرار گرفت.

گردشگری فارس

تأکید بر سفر هوشمند از سوی مدیرکل استان فارس

مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس نیز در این ارتباط ویدئوکنفرانسی با اشاره به سفر هوشمند اظهار کرد: با توجه به زیرساخت‌های استان فارس در بحث فروش بلیت الکترونیک بعد از مهار بیماری کرونا، آمادگی کامل وجود دارد.

وی بیان کرد: در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، درآمد سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت که حدود ۶۰ درصد درآمد سالیانه را شامل می‌شود را از دست داده‌ایم.

امیری تصریح کرد: با تبیین خسارت بخش گردشگری برای استاندار و مسئولان نتایج خوبی مانند بیمه بیکاری و عدم اخراج نیروهای کارآزموده این بخش حاصل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس تصریح کرد: با همکاری و مساعدت استاندار فارس و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در بحث بیمه بیکاری قرار به همکاری شده است که نیروهای حوزه گردشگری با توجه به خسارات این بخش بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.

امیری هم‌چنین به راه‌اندازی سایت اطلاع‌رسانی میراث فارس به نشانی mirasfars.ir اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت اطلاع‌رسانی به تمام بخش گردشگری و عدم مراجعه حضوری و تسریع در امور در تمام بخش‌های حوزه گردشگری ارتباطات مجازی فعال شده است و هم‌چنین پیشخوان خدمات الکترونیک این اداره‌کل با به‌روزرسانی خلاءهای موجود در این امور را به‌خوبی پر کرده است.

منبع:خبرگزاری مهر

مرتبط:بعد از کرونا تعطیلی عمومی اعلام کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *