تور آشناسازی کرمانشاه-مثلث گردشگری

کرمانشاه _سرزمینی سرشار از جاذبه‌های گردشگری

کرمانشاه سرزمینی است بر بلندای تاریخ. کهن روزگاری در اعماق تاریخ ایران زمین آن را “الیپی” می‌خواندند و روزگاران دیگر به آن “کامبادن” و “قرمسین” می‌گفتند.

در جای جای این سرزمین باستانی نشانه هایی از پیشینیان دیده می‌شود که حکایت‌هایی پر رمز و راز از سرگذشت تاریخی مردمان دیارش را بازگو می‌کنند. کاخ ویران شده خسرو، معبد بی فرجام الهه آبها، قلعه شگفت انگیز یزدگرد، غار رمزآلود وزمه و صخره ایوان، گوردخمه‌‎های عجیب، قصه کشورگشایی پادشاهان در تاق بستان باشکوه، جایگاه خدایان بیستون و شهرهایی تاریخی که حالا زیر خروارها خاک رفته‌اند و فقط نامی از آنها برایمان باقی مانده و  البته که اینها تنها گوشه کوچکی از گذشته پر بار دیار کرمانشاهان است.

دیاری که مردمانش ایستادگی و مقاوم بودن را از کوه‌های سربه فلک کشیده پرآو و شاهو، مهربانی و سخاوت را از سراب‌های پرآب و رودخانه‌های خروشان گاماسیاب و مِرِگ و جامیشان و شادی و نشاط را از طبیعت بکر و حیرت انگیز خود به ارث برده اند و هزاران سال است با گویش‌ها و پوشش‌ها و فرهنگ‌های متفاوتشان، همدل در کنار هم مانده‌اند و برای باهم ماندنشان سختی‌های زیادی به جان خریده اند.

در هر گوشه این دیار که روزگاری به دروازه آسیا شهرت داشته، زیبایی های بسیاری متجلی است و همین بهانه ای شده تا هرساله گردشگران زیادی برای دیدن تاریخ، طبیعت چهارفصل، آثار بجای مانده از جنگ تحمیلی، فرهنگ و زندگی و هنرهای دست ساز مردمان این سرزمین افسانه ای به کرمانشاه سفر کنند.

کرمانشاه با وجود چنین جاذبه‌های گرانبهایش یکی از استان‌های غنی و گردشگرپذیر کشور است و می‌تواند میزبان گردشگرانی با سلیقه های متفاوت باشد. هرچند که در سالهای اخیر تا حدی با به رخ کشیدن داشته هایمان، توانسته‌ایم گردشگران بیشتری را به سمت این دیار پر جاذبه جذب کنیم، اما بازهم جای کار بسیاری مانده و آمارهای گردشگری کنونی خیلی کمتر از آن ظرفیت هایی است که داریم.

و امروز به بهانه پنجم مرداد روز ملی کرمانشاه این کهن دیار، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا به تشریح جایگاه گردشگری این استان مهم پرداخت و اظهارکرد: کرمانشاه استانی تاریخی و دارای جاذبه های گردشگری بسیار مهم است.

علی صابر  تصریح کرد: در سطح استان حدود ۴۲۰۰ اثر تاریخی داریم که حدود نیمی از آنها به ثبت ملی رسیده و هرساله گردشگران زیادی برای بازدید از بخشی از آثار تاریخی شاخص به کرمانشاه سفر می‌کنند.

وی در ادامه افزود: در کنار آثار تاریخی فراوان، اقلیم چهارفصل و جاذبه های طبیعی مهمی مانند سراب نیلوفر، غار قوری قلعه و… و نیز فرهنگ و آداب و رسوم مردم نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان هستند.

معاون گردشگری استان در پاسخ به اینکه آیا تاکنون به اندازه ظرفیت‌های گردشگری که داریم، توانسته ایم جذب گردشگر داشته باشیم یا نه، گفت: طی سالهای اخیر با سیاست‌ها و رویکردهای مسئولین استان، توجه به مقوله گردشگری افزایش یافته و همین امر باعث شده بتوانیم با برنامه ریزی رشد آمار گردشگران را داشته باشیم، هرچند که هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به آمار مطلوب و دلخواه داریم.

وی تاکیدکرد: البته در این مدت برخی از حواشی و مشکلات کشور مجاورمان یعنی عراق، زلزله بزرگ سال ۱۳۹۶ و بزرگ نمایی برخی از حوادث در استان گاها ضربه هایی را به رشد گردشگری استانوارد کرده، اما بعد از مدتی توانستیم گردشگری‌مان را دوباره روی روال طبیعی قبل بیندازیم.

صابر با ابراز رضایت از روند روبه رشد گردشگری استان، عنوان کرد: گرفتن میزبانی کرمانشاه ۲۰۲۰ در سال گذشته زمینه ای را فراهم کرد تا بتوانیم در بحث زیرساخت‌های گردشگری بخوبی ورود کنیم و زیرساخت‌هایمان را برای جذب گردشگر بیشتر تقویت کنیم.

وی به تاثیرات مخرب کرونا بر حوزه  گردشگری استان هم اشاره کرد و افزود: در کرمانشاه هم به مانند دیگر مناطق گردشگر پذیر دنیا، شیوع بیماری کرونا آثار مخربی بر حوزه گردشگری برجای گذاشت و خسارات زیادی به این بخش وارد کرد، اما این امیدواری را داریم که با پایان بیماری این حوزه در استان بتواند خود را بازیابی کند.

معاون گردشگری استان تاکید کرد: با این حال به روند روبه رشد وضعیت گردشگری کرمانشاه امیدواریم و می‌توانیم در آینده به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه استان روی آن حساب باز کنیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

وسوسه‌های طبیعت‌گردی در کرمانشاه

روستای هجیج _روستای پلکانی کرمانشاه

بنای طاق گرا کرمانشاه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *