غار کریستالی

کریستال‌ غول‌آسا در فضای تخیلی غار کریستالی

کشوری که همه چیز در آن رنگی دیگر داشته و هیجان حرف اول را می‌زند، افراد بیشتری را برای بازدید به خود جذب می‌کند. مکزیک از این دسته کشورهاست که تجربه هیجان در آن برای بازدید کنندگانش متفاوت خواهد بود.یکی از مکان‌هایی که در مکزیک برای مدتی بازدیدکنندگان و گردشگران فراوانی را به این کشور می‌کشاند «غار کریستالی» نام دارد.

تصاویری که از این غار منتشر شده، نشان می‌دهد فضای داخلی آن شبیه به تصاویر فیلم‌های تخیلی است. گفته می‌شود نمونه این غار در جهان به ندرت به چشم می‌خورد و غار کریستالی مکزیک یکی از منحصر به فردترین موارد است.

منطقه نایکا محل قرارگیری غار کریستالی مکزیک بوده و در ایالت چیواوا واقع شده است، گفته شده این غار در سال ۱۹۱۰ در جریان حفاری معدن و به صورت اتفاقی در عمق ۱۲۰ تا ۳۰۰ متری زمین کشف شده و پر از کریستال‌های شفاف بوده است.

غار کریستالی

کریستال‌های این غار ارتفاعی ۱۲ متر دارند که وزن هر یک از آن‌ها گاهی به ۵۵ تن می‌رسد و جنس آن از گچ است. همین ویژگی این غار را به بزرگترین غار کریستالی جهان تبدیل کرده است.

بر اساس تحقیقات زمین‌شناسی که در این منطقه انجام شده، گفته می‌شود کریستال‌های این غار نزدیک به ۵۰۰ هزار سال عمر دارند و تا انجام این تحقیقات در آب‌هایی گرم شناور بودند که همان شناور بودن در آب باعث زیبا ماندن آن‌ها شده است.

تحقیقات ابتدایی در مورد این غار و کریستال‌هایش در سال ۲۰۰۱ با همکاری معدن نایکا آغاز شد و برنامه‌ریزی شده بود که راز شکل‌گیری کریستال‌های غول‌پیکر و درخشان این غار به زودی مشخص شود اما گرما و حرارت این غار اجازه این کار را به محققین به صورت کامل نداد.

همانطور که گفته شد در زمان کشف این غار کریستال‌ها در آبی گرم شناور بوده‌اند و نفوذ به داخل غار با وجود این آب‌ها بسیار سخت بوده است، اما در سال ۲۰۱۷ گروه‌های زمین‌شناسی فراوانی با فراهم شدن تجهیزات کافی برای ورود به داخل غار و تخلیه آب داخلی غار توانستند تحقیقات در خصوص کریستال‌های آن را آغاز کنند.

غار کریستالی

برخلاف تصوری که مردم از غارها دارند «غار کریستال» بسیار داغ است، گرمای درون این غار محصول ماگماهایی است که از ۲۶ میلیون سال قبل از فعالیت آتشفشان‌ها در این منطقه به یادگار مانده است. ماگماها در زیر زمین آب را به مرور گرم می‌کنند و دمای داخل غار را بالا می‌برند.

دمای این غار با توجه مسئله گرمایی که گفته شد تا ۵۹ درجه سانتی‌گراد و رطوبت آن نیز تا ۹۰ درصد می‌رسد که محیط برای رشد کریستال‌ها به خوبی فراهم می‌شود اما انسان‌ها دقایق زیادی نمی‌توانند در آن بدون تجهیزات دوام بیاورند.

یکی از نگرانی‌های محققان برای این غار کمبود آب در آن است، این کمبود باعث خواهد شد کریستال‌ها در معرض تخریب قرار گیرند و رشدشان دچار مشکل شود. محققین معتقدند که نبود آب در غار و جریان هوا ممکن است باعث ترک خوردن کریستال‌ها و از بین رفتن شفافیت آن‌ها شود، آن‌ها هم‌چنین بر این باورند که بازگشت آب به داخل آب حال کریستال‌ها را به شکل اولیه خود باز می‌گرداند و نگرانی‌ها برای این جاذبه منحصر به فرد برطرف خواهد شد.

غارهای دیگری در منطقه نایکا و پس از غار کریستالی به نام‎ها «غار چشم ملکه»، «غار شمع‌ها» و «غار شمشیرها» کشف شده است که البته به اندازه غار کریستالی شگفت‌انگیز نیست.

غار کریستالی

«غار شمشیرها» در عمق ۱۲۰ متری واقع شده است، در واقع بالای غار کریستال قرار دارد و در سال ۱۹۱۰ کشف شد. «غار چشم ملکه» یکی دیگر از غارهای معدن نایکا است که در سال ۲۰۰۰ کشف شده و به این دلیل که از دور به مانند چشمی آراسته به نظر می‌رسد این چنین نام‌گذاری شده است.

«غارشمع‌ها» آخرین غار کشف شده در معدن نایکا است که سنگ‌هایی کوچک، ظریف و زیبا به شکل شمع به این غار جلوه‌ای خاص بخشیده است، گفته می‌شود دمای غار شمع‌ها بین ۴۳ تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد بوده و رطوبتی ۸۰ درصدی دارد.

البته لازم به ذکر است که بازدید از «غار کریستالی» از سال ۲۰۱۱ ممنوع شده است، به این دلیل که حضور گردشگران و بازدیدکنندگان منجر به آسیب‌های بیشتری به این غار می‌شده و محقیق معتقدند که حفظ این پدیده شگفت‌انگیز اهمیت بیشتری از راضی نگاه داشتن گردشگران و بازدیدکنندگان دارد.

منبع:

cen.acs.org

www.nationalgeographic.com

مرتبط:

غذاهای مکزیکی _تجربه طعم‌های متفاوت در سرزمین ذرت

موزه مردم‌شناسی مکزیک ؛ گنجینه میراث پیشاکُلمبی

جاذبه های دیدنی و گردشگری شهرهای مکزیک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *