قوم-مایا

یافته جدید باستان‌شناسان از تمدن مایا

باستان‌شناسان موسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ مکزیک بنایی تاریخی متعلق به قوم مایا را با قدمت ۶۰۰ تا ۱۰۵۰ پس از میلاد در ایالت یوکاتان (Yucatan) این کشور کشف کردند.

پایگاه اطلاع رسانی روزنامه فرانسوی لوفیگارو نوشت: باستان‌شناسان موسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ مکزیک کاخ عظیمی را کشف کردند که به احتمال زیاد به تمدن اقوام مایا که هزار سال پیش می‌زیستند، تعلق دارد. این بنا در شهر کولوبا (Kuluba) در نزدیکی شهر گردشگرپذیر کانکون (Cancún) قرار دارد.

بقایای این بنا ۶ متر ارتفاع، ۵۵ متر طول و ۱۵ متر عرض دارد و نخستین برآوردهای باستان‌شناسی حکایت از آن دارد که این کاخ در دو دوره طولانی بین سال های ۶۰۰ تا ۱۰۵۰ پس از میلاد، محل سکونت بوده است.

تمدن مایاها دوره‌ای طولانی از سال ۲۵۰ تا ۹۰۰ پس از میلاد را شامل می شود و در این دوره بر سرزمین های پهناوری در جنوب مکزیک تا هندوراس و گواتمالا سیطره داشته‌اند. کاخ تازه کشف شده با قدمت هزار سال که بی‌شک سندی تازه برای تحقیقات در مورد این قوم افسانه‌ای محسوب می‌شود در شرق منطقه باستانی کولوبا قرار دارد. این منطقه باستان‌شناسی پیشاتاریخی است که در ایالت یوکاتان در جنوب شرقی مکزیک قرار دارد.

آثار کشف شده در منطقه کولوبا

به گفته باستان‌شناسان، کولوبا قرن‌ها پیش ارتباط تجاری مهم را با شهرهای مایاها (Ek ‘Balam و Chichen Itza) داشته و چهارراهی مذهبی محسوب می‌شده است. این منطقه از سال ۱۹۶۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. کارشناسان باستان‌شناسی مکزیک تاکنون بقایای چهار بنای متعلق به تمدن مایا را در این منطقه کشف کرده اند؛ یک محراب، بقایای دو اقامتگاه، سازه‌ای گرد و اجاق مانند.

آلفردو بارِرا (Alfredo Barrera) مسئول عملیات باستان‌شناسی موسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ مکزیک ارزش تاریخی یافته‌های جدید مربوط به کاخ مایاها در کولوبا را بسیار زیاد تخمین زد و گفت: عملیات اکتشاف هنوز در مراحل ابتدایی است و امیدواریم یافته‌های باستانی بیشتری را در این عملیات به دست آوریم.

blank

مایا نام گروهی از اقوام سرخ‌پوست در جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی و نام تمدّنی قدیمی در همین منطقه‌ است. این قوم معمولا شهرهای خود را در دل جنگل‌های بارانی می‌ساختند. حوزهٔ زندگی و فعالیت مایاها حدود جنوبی کشور مکزیک و سرتاسر گواتمالا و السالوادر را شامل می‌شد.

قوم مایا پدیدآورنده یکی از تمدن‌های بسیار پیشرفته آمریکای مرکزی در دوران پیشاکلمبی محسوب می‌شود که دست‌آوردهای چشمگیری در هنر، معماری، ستاره‌شناسی و ریاضیات داشته‌است. اکنون نیز گروه‌هایی از اقوام مایا در مکزیک و گواتمالا به سر می‌برند.

آثار معماری مایاها که تا امروز به جای مانده عمدتاً مبتنی بر ساخت منازل شهری و روستایی، کاخ‌های شاهی و معابد و هرم‌های مذهبی- عبادی و سامانه‌های شهری مانند کانال ها و مخازن آب، راه‌های شهری و بین‌شهری می‌شد. معمولاً ساختمان‌های مذهبی مایاها که به صورت هرم بود ارتباط نزدیکی با مذهب، ایدئولوژی و گاهشمار مایایی داشت. پلکان در معماری این تمدن، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود و در همه آثار متعلق به آن به گونه‌ای به چشم می‌آید. بیشتر آثار مایایی از سنگ آهک درست شده‌اند.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *