گردشگری روستایی

گردشگری روستایی اول راه است

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گرشگری و ‌صنایع‌دستی استان همدان با بیان اینکه در زمینه گردشگری روستایی اول راه هستیم، گفت: گردشگری روستایی و کشاورزی در کل ایران نوپا و در حال رونق است.

علی خاکسار در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: حدود چهار سال است که بوم‌گردی‌ و طبیعت‌گردی توسعه پیدا کرده و خوشبختانه در مناطق مختلف روستایی و روستاهای هدف گردشگری استان اقداماتی انجام شده است.

وی توضیح داد: زیرساخت‌های گردشگری روستایی در حال ایجاد و تکمیل است و این کار به هیچ‌ عنوان انتها ندارد، به عبارت دیگر میراث فرهنگی از تمامی سرمایه‌گذاران این حوزه حمایت می‌کند و سرمایه‌گذاران هیچ گونه تضاد منافعی با هم ندارند و می‌توانند هم افزا باشند و بازاریابی و تبلیغات مشترک انجام دهند و سهمی در بازار گردشگری ایران داشته باشند.

خاکسار ادامه داد: استان همدان به واسطه موقعیت جغرافیایی در غرب کشور، موقعیت اقلیمی و کوهستانی و چهار فصل بودن از ظرفیت‌های طبیعی بی‌نظیری برخوردار است و همین ویژگی‌ها باعث شده در زمینه روستایی قابلیت‌های فراوان داشته باشیم.

وی یادآور شد: روستاهایی که در دامنه‌ها و کوهپایه‌ها هستند، با چشم‌اندازهای طبیعی و انواع و اقسام محصولاتی که تولید می‌کنند می‌توانند در حوزه گردشگری استان و حتی کشور حرفی برای گفتن داشته باشند.

خاکسار شرح داد: سازمان جهانگردی و سازمان ملل پیش بینی کرده است که در سال ۲۰۵۰ حدود ۶۵ درصد مردم دنیا در شهرها زندگی خواهند کرد و تنها ۳۵ درصد روستانشین هستند، این امر باعث کاهش جمعیت روستایی خواهد شد، از طرفی پیش بینی شده حدود ۸۰ درصد جمعیت فقیر دنیا در نقاطی خارج از شهرها زندگی کنند.

وی اضافه کرد: با گردشگری روستایی می‌توانیم به توزیع درآمد و توزیع اشتغال به مناطق روستایی کمک کنیم و باعث جلوگیری از مهاجرت و خالی شدن روستاها شویم و درآمدزایی که هم اکنون نصیب مناطق مختلف شهری با کسب و کارهای متنوع است با گردشگری به روستا سوق دهیم چراکه در روستاها صنعت و مشاغل خدماتی فعال نیست و ‌تنها راهی که می‌شود به وسیله آن منافعی را به روستاها رساند و اشتغال دائمی ایجاد کرد، گردشگری است.

خاکسار با اشاره به اینکه گردشگری انواع مختلف دارد، گفت: با ایجاد اماکن اقامتی و ‌پذیرایی، فعال کردن حوزه صنایع دستی و سوغات و عرضه آن به گردشگران‌ و راه‌انداختن گردشگری عشایری و روستایی در روستاها می‌توان به این حوزه کمک کرد.

وی ادامه داد: راه‌اندازی گردشگری عشایری و روستایی اخیراً ابلاغ شده است و می‌توانیم در زمینه گردشگری کشاورزی به مشاغل مرتبط به این حوزه مانند مزرعه، باغداری، پرورش دام و طیور و ماهی مجوز بدهیم تا منافع مضاعفی داشته باشند.

خاکسار در پایان گفت: این امر نیازمند برنامه‌ریزی و عقد تفاهم‌نامه بین سازمان‌های مختلف از جمله میراث فرهنگی و جهادکشاورزی است تا بتوانیم مردم را مجاب کنیم در این زمینه فعالیت کنند و برای فصولی که کشاورزی کم رونق است یا بازدهی ندارد، از این حوزه بهره ببرند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

روستایی که فقط هدف گردشگری شد!

تنگی سر _روستایی زیبا در محاصره کوه‌های سر به فلک کشیده

کمیته «گردشگری و معنویت» در اتاق بازرگانی تشکیل شد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *