گردشگری

پروفسور جعفر جعفری، مولف دایره‌المعارف گردشگری جهان

پروفسور جعفر جعفری از مفاخر برجسته جهان در حوزه گردشگری و از پیشگامان توسعه آن در دانشگاه‌های ایران و جهان است که در تربیت نسل جدید دانشجویان متخصص و متعهد در این حوزه نقش پررنگ و موثری داشته است.

فرید جواهرزاده، رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران در گفت‌وگویی در خصوص افتخارات پروفسور جعفر جعفری اظهار کرد: در حال حاضر پروفسور جعفر جعفری یکی از پرافتخارترین نظریه‌پردازان گردشگری و هتل‌داری دنیا به شمار می‌رود که آثار و نظریه‌های ایشان در بسیاری از مقالات، پایان‌نامه‌ها وکتاب‌های به‌روز دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: پروفسور جعفری پس از دریافت مدرک لیسانس زبان انگلیسی از دانشگاه اصفهان، برای ادامه تحصیل رهسپار آمریکا شده و مقطع کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت هتل‌داری و سپس مدرک دکتری خود را در رشته انسان‌شناسی در آمریکا دریافت می‌کند و پس از آن به عرصه پژوهش و تدریس ورود پیدا می‌کند.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران اضافه کرد: به گونه‌ای که در حال حاضر به عنوان استاد ممتاز دانشگاه ویسکانسین آمریکا که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های دنیا محسوب می‌شود، شناخته می‌شود. پروفسور همواره در راستای معرفی صنعت گردشگری به کشورهای مختلف از جمله کشور خودمان تلاش کرده است. به علاوه دانش پروفسور جعفری در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا مانند دانشگاه‌های کشورهای پرتغال، چین، سوئد، هند، اسپانیا و دانشگاه اصفهان ایران به عنوان استاد مدعو مورد استفاده قرار گرفته است.

دریافت معتبرترین جایزه بین‌المللی گردشگری دنیا در سال ۲۰۰۵

جواهرزاده عنوان کرد: پروفسور جعفری در دوران فعالیت خود با مراکز فرهنگی، آژانس‌ها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) همکاری بسیار نزدیکی داشته‌ است. معتبرترین جایزه بین‌المللی گردشگری دنیا با عنوان ulysses که هر ساله توسط سازمان جهانی گردشگری به یکی از پژوهشگران نامدار دنیا تعلق می‌گیرد در سال ۲۰۰۵ به پروفسورجعفری اهدا شده است و پروفسور تنها ایرانی هستند که این جایزه را دریافت کرده‌است.

وی بیان کرد: پروفسور جعفری آثار فراوانی در حوزه‌های گردشگری و هتل‌داری دارد که به نظر من تألیف دایرة‌المعارف گردشگری جهان، یکی از مهمترین ارزش‌گذاری‌های پروفسور جعفری محسوب می‌شود. به اعتقاد من این دایرة‌المعارف مهمترین اثر پروفسور جعفری و یکی از مهمترین واژه‌نامه‌های تخصصی گردشگری در جهان به حساب می‌آید. این اثر در سال ۲۰۰۰ با همکاری صدها کارشناس گردشگری از ۱۱۳ کشور دنیا و با نظارت و سردبیری ایشان  تألیف شده است.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران خاطرنشان کرد: این دایرة‌المعارف، نخستین واژه‌نامه گردشگری دنیا نیز به شمار می‌رود و پس از تألیف در سال ۲۰۰۰ هرساله به‌روزرسانی می‌شود و با ویراستاری و نظارت مجدد ایشان به عنوان به‌روزترین فرهنگ لغت گردشگری دنیا شناخته می‌شود. در حال حاضر هانگن خیائو (Honggen Xiao) هنگ کنگی در کنار پروفسور جعفری، ویراستاری و نظارت این کتاب تخصصی روز دنیا را بر عهده دارد.

جواهرزاده تصریح کرد: علاوه بر این‌ها، پروفسور جعفری بنیان‌گذار و سردبیر بسیاری از نشریات و فصل‌نامه‌های معتبر علمی پژوهشی گردشگری را بر عهده دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به «مجله پژوهش گردشگری؛ نشریه‌ای در علوم اجتماعی» از انتشارات الزیویر (Elsevier) انگلستان اشاره کرد که از سال ۱۹۷۳ تاکنون این مجله منتشر شده است. همچنین یکی از معتبرترین ناشران انگلستان «امرالد (Emerald) مجموعه کتاب‌های علوم اجتماعی گردشگری» را منتشر می‌کند.

وی افزود: تاکنون ۱۸ کتاب در قالب این مجموعه منتشر شده است. هر کدام از این کتاب‌ها دارای یک یا چند نویسنده است که نظارت بر اعتبار علمی نویسندگان بر عهده پروفسور جعفری بوده است. همچنین مجموعه کتاب‌های «پیوند تئوری و عمل در گردشگری» نیز از سوی این انتشارات منتشر شده است. در این میان سه کتاب از سوی پروفسور جعفری در این گروه تالیف شده که شامل «برندینگ گردشگری؛ جوامع درگیر در گردشگری»، «گردشگری در جهان اسلام» و «گردشگری و الزامات تغییرات آب‌وهوایی» به قلم ایشان و توسط این انتشارات منتشر شده است.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران ادامه داد: از اقدامات اخیر پروفسور جعفری می‌توان به بنیان‌گذاری انتشاراتی جدید در حوزه فناوری اطلاعات گردشگری اشاره کرد. پروفسور همچنین بنیانگذار شبکه ترینت «شبکه اطلاعات پژوهش گردشگری» هست. این شبکه اکنون بیش از ۲۰۰۰ عضو دارد که همگی از استادان و دانش‌آموختگان مقاطع بالا از جمله دکتری و پسا دکتری گردشگری و دانش‌های مرتبط درسطح دنیا هستند. اعضاء در این شبکه آخرین اخبار و اطلاعات در مورد همایش‌های گردشگری، کتاب‌ها و نشریات گردشگری، دوره‌های آموزشی و غیره را به اشتراک می‌گذارند.

جواهرزاده خاظرنشان کرد: به علاوه آکادمی بین‌المللی مطالعات گردشگری نیز که مقر آن در هنگ‌کنگ قرار دارد، توسط پروفسور جعفری بنیان‌گذاری شده است و همچنین ایشان مدیر و مؤسس انجمن هوش گردشگری نیز هست. چند سال گذشته بنیاد گردشگری پروفسور جعفری نیز در اصفهان توسط ایشان تأسیس شد که در جهت توسعه گردشگری در اقصی نقاط دنیا و به ویژه ایران فعالیت دارد.

وی بیان کرد: پروفسور در چندین کنفرانس و سمینار در ایران شرکت کرده‌است که یکی از آن‌ها کنفرانس کیفیت خدمات مهمان‌نوازی در گردشگری اصفهان به شمار می‌رود. این کنفرانس در تیر ماه سال ۱۳۹۵ برگزار شد و در ذیل آن مراسم نکوداشتی برای پروفسور جعفری نیز همزمان برگزار شد. گفتنی است که پروفسور جعفری اولین عضو افتخاری انجمن طبیعت‌گردی ایران نیز هست.

شاخص‌ترین نظریه‌های پروفسور جعفری چیست؟

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران تصریح کرد: شاخص‌ترین تعاریف و نظریه‌های پروفسور جعفری مربوط به حوزه‌هایی از قبیل توسعه پایدار گردشگری، میراث فرهنگی ناملموس، استراتژی‌های بلند مدت در زمینه آموزش راهنمایان گردشگری و نیروی انسانی باکیفیت، برنامه‌ریزی در جذب بازار پرپتانسیل چین، چند زبانه شدن دست اندرکاران جهت شناخت بهتر فرهنگ ملل مختلف، تعامل بیشتر دولت و بخش خصوصی در زدودن تصویر منفی بین‌المللی پیرامون ایران و اهمیت برندینگ در رقابت‌پذیری و کسب سهم بیشتر از بازار جهانی است.

جواهرزاده عنوان کرد: به علاوه ایشان در خصوص میراث فرهنگی به ویژه میراث ناملموس نیز نظریات خوبی ارائه داده‌است. پروفسور اعتقاد دارد که گردشگری همواره باید به‌روز باشد و به سمت چندزبانه شدن حرکت کند تا از این طریق بتوان میزبانی خوبی برای گردشگران ارائه کرد.

وی گفت: اخیرا نیز دکتری افتخاری توسط یکی از دانشگاه‌های جزایر قناری به ایشان اهدا شده است. ایشان بارها توسط دانشگاه‌های مختلف دنیا مورد تمجید قرار گرفته و به پاس خدمات، پژوهش‌ها و تلاش‌هایش دکتری افتخاری از دانشگاه‌های مختلفی در سطح جهان دریافت کرده‌است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

گردشگری فرهنگی چیست؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *