فرهنگ-بومی-گردشگری

گردشگر به دنبال فرهنگ بومی است

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان گفت: گردشگری که وارد کشور می‌شود، به دنبال این است که فرهنگ و ذائقه بومی را دریافت کند.

اویس کیانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه زنجان، استانی رو به توسعه در حوزه گردشگری است، اظهار کرد: با توجه به حرکت رو به توسعه زنجان در این حوزه، فعالان خصوصی و دولتی باید در حوزه گردشگری توجه بیشتری داشته باشند.

وی، صنعت گردشگری را راهگشای حال‌ حاضر اقتصاد کشور و به تبع آن در استان زنجان دانست و افزود: ۲۴ اثر ثبت‌ شده جهانی در کشور و قریب به ۳ میلیون گردشگر حوزه فرهنگی به کشور، در سال وجود دارد که یکی از این آثار در استان زنجان قرار دارد و دیگری تخت سلیمان آذربایجان غربی است که آسان‌ترین راه دسترسی آن از استان زنجان است.

این فعال حوزه گردشگری ادامه داد: بر اساس آمار، زنجان باید حداقل یک‌بیست‌ و چهارم گردشگران وارد شده به کشور را داشته باشد؛ ولی آنچه که اتفاق افتاده بسیار متفاوت بوده و این مهم نیازمند توجه و بررسی است.

کیانی با تاکید بر لزوم گسترش اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و هتل‌ها با حمایت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تصریح کرد: گردشگری که وارد کشور می‌شود، به دنبال این است که فرهنگ و ذائقه بومی را دریافت کند و در حال حاضر با توجه به کاهش ارزش ریال و افزایش ارزش ارز، زمینه مناسبی به وجود آمده ولی متاسفانه در حوزه گردشگری از تولید محتوای صحیح و هدفمند تا گردشگری شهری و این قبیل موارد تقریبا کاری انجام نشده و برنامه‌ریزی برای مخاطبان استان زنجان انجام نشده است.

وی افزود: افرادی که در شهر زندگی می‌کنند به دنبال هویت شهری خود هستند و اگر هویت تاریخی و نوستالژی زنجانی به جوانان تزریق شود، ما مشاهده خواهیم کرد هر یک شهروند، برای استان خود بازارسازی خواهد کرد و شاهد افزایش عرق بومی خواهیم بود. پس از آن مسافران به خودی خود وارد شهر می‌شوند؛ چراکه گردشگری فرآیندی انسان‌محور است. متاسفانه در زنجان طرح جامع گردشگری نداریم و این سبب شده که بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه‌ای به حضور در این زمینه را ندارند.

کیانی خاطرنشان کرد: زنجان می‌تواند خود را با شهرهای مختلف کشورهای دیگر که هم‌تراز با معیارهای شهری یکدیگر هستند؛ بر اساس آنچه که توسط سازمان جهانی گردشگری ارائه کرده، تطابق دهد و همانگونه که شاهدیم شهرهایی همچون اصفهان می‌تواند با شهری همچون بارسلون مقایسه شود و اگر زنجان بتواند در این مسیر قدم بردارد، قطعا در بحث گردشگری حرفی برای گفتن دارد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *